• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jo så kan man göra men för att utesluta framtida problem, vill jag nog göra det och väldigt enkelt är det om man har de grova kabelskorna.
När man i skarpt läge inte får igång bilen så har man inte tid att forska utan det gäller att åtgärda det man kan innan.
Fiat är en arbetsbil och hytten har ingen lyx alls utan billigast möjligt man sparar på allt man kan och lite till. Även kablaget och sen har jag ingen tilltro till hur folk i sydliga länder behandlar el, Ohms lag talar om spänning effekt och motstånd vilket gör att man enbart med resistansmättning kan avgöra spänningsfallet.
det specifika motståndet för koppar (Rå) är 0,0175 vilket är mycket lägre än för stål 0,16 Även om arean snabbt blir större så i närheten av anslutningarna är den ganska liten, den ska sen passera punktsvetsar bultförband osv. så det totala motståndet blir onödigt högt. Nog om det nu jag vet vad jag vet och jag vet vad jag kan. Du som håller på med kretskort vet väl hur viktigt det är med jord till alla kretsar och avkopplingskondensatorer överallt osv.
Din Fiat har exakt samma lyx som alla andra bilar hade från den tiden, däremot är en arbetsbil mera påkostad på de saker som är väsentliga för funktionen jämfört med en personbil.

Ohms lag nämner inte effekt eller hur!

Vet du hur man gör när man mäter resistans, jag menar hur får man fram enheten ohm?

Bättre ledare än chassit fixar du inte utan att krångla till att och få konstiga jordströmmar, hoppas du vet vad det är och vilket elände det kan bli av det.

Jag vet absolut vikten av jordning därav mina tips till dig och även att inte bygga om något som konstruktörer har konstruerat om man inte är riktigt duktig själv eller om det är en kass konstruktionen vilket inte detta är då den fungerat i 30 år.

Du vet, det viktiga är inte att veta vad man kan utan att veta vad man INTE kan som en "känd" svensk filosof vid namn Laa... lär ha yttrat :twitcy:
 
F

F.d. 22252

Guest
Fick ett nytt oväntat problem med vattnet har några dagar fått regnvarning av väderstationen fast det varit soligt, sen såg jag att mattan var blöt.
Det visade sej vara slangen på sugsidan av vattenpumpen som läckte men inga mängder, drog åt slangarnas slängklämmor visade sej nästa ogörligt på 30 år gammal armerad slang förmodligen tryckluftslang. Men jag gjorde ett försök, dagen därpå var det om möjligt ännu värre vatten sipprade upp mellan skarvarna i klickgolvet när man gick, tömde tanken och lyckades med en liten blåslampa försiktigt värma slangen så den gick att ta bort, på insuget sitter ett grovfilter av plexiglas som var skadat så att det läckte blev värre efter mina försök så hela mattan blöt nu. Fick en ny slangstump av vänlig servicepersonal här i Bahia ville inte ha betalt!
Den var lite grövre än den gamla men ny och fin av bra kvalite gick bra att dra ihop så att det blev tätt, tog bort filtret och monterade anslutningen direkt på pumpen. Fyllde vatten och när jag testade efter ett tag var det tätt, är ju inget tryck där. På filtret satt det en etikett 04/ 88 så det är 30,5 år gammalt och det klarar inte plasten sen var det skador från tidigare ägare.
Fick torka golvet med en nytvättad tshirt och stampa på det en lång stund sen gick ju varmluften hela natten med munstycken riktade mot golvet men det ser inte så roligt med skarvarna. Tur att det ligger en plastmatta under och under det glasfiber enda problemet är om det kommit ner fukt i dubbelgolvet och det fryser men tanken är ju att bilen ska vara härnere hela nästa sommar och då lär det torka.
Väderstationen har gått från regn till molnigt och nu växlande molnighet samtidigt som luftfuktigheten minskat några procent.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Fick ett nytt oväntat problem med vattnet har några dagar fått regnvarning av väderstationen fast det varit soligt, sen såg jag att mattan var blöt.
Det visade sej vara slangen på sugsidan av vattenpumpen som läckte men inga mängder, drog åt slangarnas slängklämmor visade sej nästa ogörligt på 30 år gammal armerad slang förmodligen tryckluftslang. Men jag gjorde ett försök, dagen därpå var det om möjligt ännu värre vatten sipprade upp mellan skarvarna i klickgolvet när man gick, tömde tanken och lyckades med en liten blåslampa försiktigt värma slangen så den gick att ta bort, på insuget sitter ett grovfilter av plexiglas som var skadat så att det läckte blev värre efter mina försök så hela mattan blöt nu. Fick en ny slangstump av vänlig servicepersonal här i Bahia ville inte ha betalt!
Den var lite grövre än den gamla men ny och fin av bra kvalite gick bra att dra ihop så att det blev tätt, tog bort filtret och monterade anslutningen direkt på pumpen. Fyllde vatten och när jag testade efter ett tag var det tätt, är ju inget tryck där. På filtret satt det en etikett 04/ 88 så det är 30,5 år gammalt och det klarar inte plasten sen var det skador från tidigare ägare.
Inte roligt med vatten, har själv bytt samtliga slangar. Dom är lite speciella om man skall ha rätt grejer då dom skall dels klara dricksvatten dels klara tempen från varmvattnet(vilket är rätt tufft faktiskt), jag har även bytt samtliga skarvar då plasten i dom inte håller med tiden.

Tänkvärt med slangar är att dom skall dras åt väldigt försiktigt och med rätt typ av klammer(dubbla klammer är bäst), att efterdra en gammal slang går inte bra då den tappat sitt "flex" vilket också ofta är orsaken till läckage.

Är det klickgolvet inte tåligt mot vatten så det har svällt upp menar du? Går det inte att riva ut klickgolvet annars är det nog en viss risk att funkten ligger kvar där länge!

Filter är fö en riktigt bra bakteriehärd faktiskt, så dess nytta kan man diskutera!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Verkar som alt torkar upp har gått från 47% till 41% på resande fot vill man inte gärna riva upp golvet man måste ju kunna bo här också, och inte vet jag om det är limmat någonstans och hur en 30årig plastmatta mår.
Brukar sällan använda varmvatten och känner mej lite orolig för det systemet, men fungerade bra för 2 år sedan. Drog slangarna väldigt försiktigt var rädd att knäcka plasten.
Men man kan ju inte klaga 30år med plast som inte är rätt vald med tanke på hållbarhet mera pga kostnad. Ibland känner man att man borde skjuta av vissa räknenissar som saknar kompetens i allt utom plus och minus, blir det gånger är det nog för svårt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Verkar som alt torkar upp har gått från 47% till 41% på resande fot vill man inte gärna riva upp golvet man måste ju kunna bo här också, och inte vet jag om det är limmat någonstans och hur en 30årig plastmatta mår.
Brukar sällan använda varmvatten och känner mej lite orolig för det systemet, men fungerade bra för 2 år sedan. Drog slangarna väldigt försiktigt var rädd att knäcka plasten.
Men man kan ju inte klaga 30år med plast som inte är rätt vald med tanke på hållbarhet mera pga kostnad. Ibland känner man att man borde skjuta av vissa räknenissar som saknar kompetens i allt utom plus och minus, blir det gånger är det nog för svårt.
Det gäller att det torkar upp under klickgolvet, ett sådant ska inte vara limmat. Mattan under är nog rätt okey men dom blir hårda med tiden.

Slangarna kan jag säga var det skönt att slänga ut, fy när jag tänkte på att vi druckit vatten via dom verkligen skönt att byta dessa men det var ett lite jobb då jag bytte alla och vissa kopplingar låg helt gömda så man fick riva en del.

Men varmvattnet är härligt att ha tycker jag, skulle dock gärna haft elpatron till beredaren också till de gånger man ligger vid stolpe.

Jag tror ingen tänkt att en husbil skall användas efter 30 år genomskinliga vattenslangar som är 30 år, nä det skulle jag nog inte vilja ha även om dom inte läckte.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Har beställt ett nytt bakre växellådsfäste ikväll efter att ha varit till en verkstad och gjort upp om att de monterar det så det blir bara jobbet jag betalar för hemma kostar en timme tusen kronor här en tredjedel. Stor fin verkstad med stora portar och lyftar som klarar husbilar och på gångavstånd från campingen men det tar ju inte lång tid att fixa, skulle gjort det i somras men tänkte inte åka någonstans då. Ska inte vara något problem att få det skickat hit förutom alla helger då. Tror det är mindre av sånt här än hemma när det inte finns någon på kommun som inte sitter i möte som det heter bonnpermis heter det på rikssvenska och skulle vara straffbart med löneavdrag men hela gänget sitter ju i skiten så ingen säj nåt. Talmannen skulle dra lönen när de inte kan fixa en regering då skulle det vara klart på en pisskvart.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej Bengt o Grattis!
En sak som är viktig är att byta vxllåds oljan i dom mer frekvent än på andra o fyll i 1,6-1,8L i backljuskontakten där läckaget går ner i lådan!
Har du öppnat lutningen vid dieselfiltret efter bytet, där samlas luft annars!
Mvh Affe
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo jag har gjort det duger råd om JANKRO i Norrköping har ju givit en massa råd så jag har sedan några hundra mil sedan en jätte dyr blå olja.
Och fylld till femte växeln.
Har använt backljuskontakten för fyllning den sitter bäst till fast det är lite krångligt reservhjulet luftburken osv.
Tack för ditt svar hoppas du hör av dej igen när/om jag får problem vilket är sannolikt med en gammal bil. Bengt
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej Bengt!
Jag såg bara första raden av inlägg, har sett att Jankro haft en bra tråd om vxllådan!
Jag har haft en Euramobil 585LSS -91 med samma motor sedan 2005-2018, så lite info har man samlat på sej om dom, Axel Agustin i Tyskland säljer alla motorfästen med vxllådan fästet för 1000kr det är värt att även byta motorfästen så hela paketet kommer tillbaka i rätt läge igen för att växlingen ska bli bra!
Har även en lastbil Ducato 2,5TD - 91, på båda dessa har jag fått renovera lådan!

Mvh Affe
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack du verkar ha en gedigen kunskap om dessa gamla bilar hoppas du återkommer med råd om jag får nya problem, bilen blir kvar härnere till hösten så jag kanske inte åker runt så mycket max ett par hundra mil är det tänkt. Den ska köras tillbaka till sverige våren 2020 är planeringen.
Renovera lådan låter väldigt dyrt och köpa en från skroten kan ju vara dåligt. Hade en del spån i bakre avtappningspluggen när jag bytte olja så allt är ju inte ok. Körde med RVS i lådan och det hjälpte växlingen en massa men det kan ju inte laga felen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nej det har inte kommit än och det finns inte på trackinglistan heller, däremot ringde de och sa att den jag beställde inte fanns och de skickat en billigare, så den är väl på väg.
Var under och sprutade wd40 på bultarna så de ska gå bra att lossa.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hade tid idag onsdag 830 till verkstaden, när jag kom dit ville han ha nycklarna och reservdelen, sen kunde jag komma tillbaka kl 13.
Det var jag inte riktigt med på, stannade i bilen medan han bankade som en galning med en mindre slägga på en sportig kompressormerca, till slut gav han upp och körde in min bil.
jobbet tog en kvart och en kvart att få dit verktyg och domkraft.
betalade 30 eu
det gamla växellådsfästet var inte helt slut men det syntes lite märken på gummit.
Tyckte det verkade som den skakade mindre på tomgång, men det är i högre fart som den stora skillnaden ska uppstå. Borde nog byta fler fästen men det kan jag göra själv uppifrån.
Hela reparationen med delen och frakt och arbete ca 600kr!
 
F

F.d. 22252

Guest
Har testat i skarpt läge idag, något bättre men långt ifrån bra och det förstod jag när jag tittade på det gamla motorfästet som var långt ifrån så dåligt som jag trodde.
Skulle egentligen beställa de två främre som jag borde gjort från början. Det högra är lätt att byta. Problemet är att jag måste sitta på den här campingen och vänta på delarna. Men bilen går ju bra att köra. strök med händerna över framdäcken och efter 350 mil kan man känna att det fortfarande är lite av ploginställning på framhjulen. Ska se om jag kan lossa kontramuttern som varje gång suttit vansinnigt hårt fast vid höger framhjul styrled. ett halvt varv gör 1,5mm så det skulle jag vilja testa med. När jag fått allt perfekt är det väl dags att byta hjul.
Har funderat på att dra på lite färg här och var, målade med rostomvandlare innan jag åkte och det ser väldigt illa ut på de ställena men jag hoppas det hjälpte.
Det är ju så att hela anslutningen till bodelen är utsatt för rost dvs hyttdelen bodelen är ju av glasfiber. Skarven där är inte bra gjord och så har någon som inte kan något och inte vet något försökt att täta och gissa med vad jo silikon som hänger och slänger om man drar i det, sen vet ju alla att det kommer ut syra som fräter på metall från silikon.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har testat i skarpt läge idag, något bättre men långt ifrån bra och det förstod jag när jag tittade på det gamla motorfästet som var långt ifrån så dåligt som jag trodde.
Skulle egentligen beställa de två främre som jag borde gjort från början. Det högra är lätt att byta. Problemet är att jag måste sitta på den här campingen och vänta på delarna. Men bilen går ju bra att köra. strök med händerna över framdäcken och efter 350 mil kan man känna att det fortfarande är lite av ploginställning på framhjulen. Ska se om jag kan lossa kontramuttern som varje gång suttit vansinnigt hårt fast vid höger framhjul styrled. ett halvt varv gör 1,5mm så det skulle jag vilja testa med. När jag fått allt perfekt är det väl dags att byta hjul.
Har funderat på att dra på lite färg här och var, målade med rostomvandlare innan jag åkte och det ser väldigt illa ut på de ställena men jag hoppas det hjälpte.
Det är ju så att hela anslutningen till bodelen är utsatt för rost dvs hyttdelen bodelen är ju av glasfiber. Skarven där är inte bra gjord och så har någon som inte kan något och inte vet något försökt att täta och gissa med vad jo silikon som hänger och slänger om man drar i det, sen vet ju alla att det kommer ut syra som fräter på metall från silikon.
Motorfästen od blir sällan riktigt dåliga om dom nu inte släpper i vulkningen dvs, jag tror jagar saker som du inte kommer att kunna fixa men det kanske är kul att han något att göra det kan jag förstå.

Rostomvandlare av olika fabrikat ger jag inte mycket för, det enda som jag vet som hjälper mot rost är att doppa allt i järnklorid och sedan varmgalv, näst bäst är galv(spray eller pensel) CRC är mycket bra.

Silikon ska man aldrig använda på en bil, katastrof.
 
Toppen