• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Om du mäter spänningsfallet mellan pluspol och startmotorskruven samt mellan minuspol och chassie/startmotor innan du går på med WD40, så vet du på vilken sida problemet sitter. De finns väl alltid någon vänlig själ som kan vrida på startnyckeln åt dig!
Förresten det där med slitna kuggar på startkransen låter ju väldigt troligt. Kuggarna både på kransen och bendixdrevet ska ju vara utformade så att de sas glider förbi varandra men nu det blivit grader efter gamla startmotorn. Lägg i högväxel och knuffa till bilen så att motorn rör sig en aning och prova igen! Sannolikheten att du hamnar mitt för en kugg är nog väldigt liten.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Bra ide problemet är nog det att multimetern inte hinner reagera innan den hoppar igång, misstänker att solenoiden inte kunde dra in drevet och då bottnar den ju inte och det blir ingen kontakt, startade ju perfekt ett par minuter senare. Kanske slitna kuggar på kuggkransen så att den inte kunde dra in drevet, normalt så startar den ögonblickligen.
Blir det spänningsfall i manöverspänningen orkar ju inte solenoiden dra in drevet ordentligt så tror det är där jag ska söka, väldigt klena areor på alla kablar , en solenoid vil ju ha en hel del ström och det blir en ordentlig puls i lindningen när den sluts och bryts.
Har varit med om något liknande på gamla bilar i min ungdom och då la man i fyran och försökte knuffa bilen och då gick det efter att motorn vridit sej lite.
Man får inse att allt är gammalt och slitet vore det inte för det bra boendet så skulle man väl inte hålla på så här.
Kan nog vara så att de här resorna blir de sista i husbilens liv kommer ju ställa den härnere efter att jag kuskat runt lite i spanien och portugal, nästa höst flyger jag ner och kör runt lite över vintern och knallar hemåt frampå våren och sen kanske det blir slut bara lite kortresor hemomkring.
 
F

F.d. 22252

Guest
Lossade anslutningen till solenoiden och sprayade den vickade på den för att få bort oxid, den sitter lite dåligt och går inte att klämma åt eftersom den sitter i en plasthylsa ska köpa en ny och sätta dit.
gick över alla anslutningar lossade anslutningar sprayade och drog åt, Skulle vilja dra en ny jordkabel direkt från batteriet till närbelägen punkt på motorn, att gå via skruvar i chassiet med för säkert spänningsfall. provade att vrida på tändnings nyckeln utan att glöda ett antal gånger för att testa och det är bra drag i motorn är ju starkare än den gamla. Mer kan jag inte göra nu. fyllde på lite motorolja den har inte dragit mer än ett par deciliter på några hundra mil.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Stort Tack JANKRO för ditt uttömmande svar då känner jag mej lugn, jag har kört ganska försiktigt hit ner för det mesta på 80-90 någon gång lite mer vid omkörning.
Ska titta över anslutningarna har en verktygslåda och wd40, solen skiner och förutom att det blåser så går det fint att meka, 17grader ute. Har en liten grusad tomt på campingen.
Exakt, gamla bilar är gamla bilar och man ska aldrig hänga upp sig på detaljer utan köra på känsla, blrjar något låta ändra fart och lär dig bilen. Det är en lastbil dvs du kan inte
Jämföra den med en personbil.
Dvs anpassa fartefter hur det låter, kör aldrig över 90-95 då den inte är gjord för det, den går i mår allra bäst i 80-85 och det spelar ingen roll att den kan köras fortare.

Det är ingen slump att bilmekaniker sällan drabbas av ras men vanligt folk gör det då dom har motoröra och anpassar farten efter bilen, det bör du tänka på också.

5-56 är egentligen skit fungerar som knarkt för att bli pigg, du ska byta kontakten och öven mäta spönningsfallet mellan chassit och batteriminus samt batteriplus och startmotorn samt batteriplus och solenoiden.

Gör dessa mätningar dels när startmotorn jobbar dels när motorn går och all utrustning är på samt gärna tomma batterier.

Berätta vilka värden du får.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Om du mäter spänningsfallet mellan pluspol och startmotorskruven samt mellan minuspol och chassie/startmotor innan du går på med WD40, så vet du på vilken sida problemet sitter. De finns väl alltid någon vänlig själ som kan vrida på startnyckeln åt dig!
Förresten det där med slitna kuggar på startkransen låter ju väldigt troligt. Kuggarna både på kransen och bendixdrevet ska ju vara utformade så att de sas glider förbi varandra men nu det blivit grader efter gamla startmotorn. Lägg i högväxel och knuffa till bilen så att motorn rör sig en aning och prova igen! Sannolikheten att du hamnar mitt för en kugg är nog väldigt liten.
Rörande slitna kuggar, det tror jag inte alls på.
Är dom slitna hörs det och det som slits mest ör startmotorn, det ör öven dess kuggar som är fasade ej startkrabsens.

Relä till startmotorn är inte att rekomendera, det bara gör allt mer komplicerat, döremot en strömbrytare.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Bra ide problemet är nog det att multimetern inte hinner reagera innan den hoppar igång, misstänker att solenoiden inte kunde dra in drevet och då bottnar den ju inte och det blir ingen kontakt, startade ju perfekt ett par minuter senare. Kanske slitna kuggar på kuggkransen så att den inte kunde dra in drevet, normalt så startar den ögonblickligen.
Blir det spänningsfall i manöverspänningen orkar ju inte solenoiden dra in drevet ordentligt så tror det är där jag ska söka, väldigt klena areor på alla kablar , en solenoid vil ju ha en hel del ström och det blir en ordentlig puls i lindningen när den sluts och bryts.
Har varit med om något liknande på gamla bilar i min ungdom och då la man i fyran och försökte knuffa bilen och då gick det efter att motorn vridit sej lite.
Man får inse att allt är gammalt och slitet vore det inte för det bra boendet så skulle man väl inte hålla på så här.
Kan nog vara så att de här resorna blir de sista i husbilens liv kommer ju ställa den härnere efter att jag kuskat runt lite i spanien och portugal, nästa höst flyger jag ner och kör runt lite över vintern och knallar hemåt frampå våren och sen kanske det blir slut bara lite kortresor hemomkring.
Tänk inte på kablarna, dom har suttit dör i 30 år. Bygg inte om laga som jag sagt, du tenderar att vilja krångla till saker gör inte det, det är en jäkla bra bil så laga det trasiga och leta inte fel.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Lossade anslutningen till solenoiden och sprayade den vickade på den för att få bort oxid, den sitter lite dåligt och går inte att klämma åt eftersom den sitter i en plasthylsa ska köpa en ny och sätta dit.
gick över alla anslutningar lossade anslutningar sprayade och drog åt, Skulle vilja dra en ny jordkabel direkt från batteriet till närbelägen punkt på motorn, att gå via skruvar i chassiet med för säkert spänningsfall. provade att vrida på tändnings nyckeln utan att glöda ett antal gånger för att testa och det är bra drag i motorn är ju starkare än den gamla. Mer kan jag inte göra nu. fyllde på lite motorolja den har inte dragit mer än ett par deciliter på några hundra mil.
Hallå, dra en ny kabel!, Laga det trasiga, byt ut den befintliga jordflätan.

BILEN ÄR BRA GJORD, LAGA DET TRASIGA BYGG INTE OM SAKER.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tagga ner inget är trasigt men kan bli bättre att skicka höga strömstyrkor genom chassiet är inget bra det borde du veta har väl inte glömt ohms lag?
Ska en sväng till chinesen här de har en massa saker som jag inte behöver men kanske något jag behöver marknad på lördag också i närheten.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tagga ner inget är trasigt men kan bli bättre att skicka höga strömstyrkor genom chassiet är inget bra det borde du veta har väl inte glömt ohms lag?
Ska en sväng till chinesen här de har en massa saker som jag inte behöver men kanske något jag behöver marknad på lördag också i närheten.
Vad är inte bra, dra ström genom chassit och vilka skruvar pratar du om, klart det är bra det är skitbra och enkelt.

Glöm inte att den fungerat i 30 år så allt är rätt konstruerat.

Ohms lag hur kom den in i bilden?

Vad jag förstod så klickade startmotorn, det kallar jag för trasigt.

Du har en jordfläta som går från chassit till motorn, är den dålig byt den.

Sedan finns det en jord kabel från batteriet till chassit samma sak där osv.

Gissa inte, mät se nedan.

Om du har en multimeter tillgänglig så köper du 5 meter röd och 5 meter svart tunn kabel.
Denna kabel kopplar du till multimeten och ställer den på volt lämpligen 0-2 volt och ansluter sedan kablarna mellan motorn och chassit och kör startmotorn.

Upprepa detta mellan batteri - och chassit och batteri + och startmotorns solenoid och ev startmotorns +

De värden du mäter ska vara låga, gärna under 0,5 volt.

Sedan har iallafall jag en skarv av sladden mellan tändlås och solenoiden dold bakom batteriet, värt att kolla och bra att veta ifall tändlåset bråkar då kan du med en kort kabel dra startmotorn.

Kinesen men snälla, du gillade inte kina grejer:twitcy:

Jo försök hitta små krokofanter, dom är ypperligga när man skall mäta!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Bra tips med extrakabeln det ska jag fixa så fort jag hittar lämplig kabel, såklart jag har en vettig digitalmultimeter lödtenn tejp lödkolv och en liten blåslampa med.
kinesen är nog de enda tillgängliga som har kabelskor här i närheten, ska ju butta till startmotorn eftersom dengår på lite väl lätt, har tagit isär den tidigare och klämt ihop den men dåligt material sen kan jag passa på att dra extrakabeln. Hittar jag grova kabelskor så offrar jag biltemas startkablar för att få en direktjord till motorn från batteriet, som säkerhet.
24gr och sol här, handlat på marknaden, de har sånt som inte finns hemma en fin varm skjorta att ha när solen går ner förhängare till glasögonen som jag behöver solen är stark.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo så kan man göra men för att utesluta framtida problem, vill jag nog göra det och väldigt enkelt är det om man har de grova kabelskorna.
När man i skarpt läge inte får igång bilen så har man inte tid att forska utan det gäller att åtgärda det man kan innan.
Fiat är en arbetsbil och hytten har ingen lyx alls utan billigast möjligt man sparar på allt man kan och lite till. Även kablaget och sen har jag ingen tilltro till hur folk i sydliga länder behandlar el, Ohms lag talar om spänning effekt och motstånd vilket gör att man enbart med resistansmättning kan avgöra spänningsfallet.
det specifika motståndet för koppar (Rå) är 0,0175 vilket är mycket lägre än för stål 0,16 Även om arean snabbt blir större så i närheten av anslutningarna är den ganska liten, den ska sen passera punktsvetsar bultförband osv. så det totala motståndet blir onödigt högt. Nog om det nu jag vet vad jag vet och jag vet vad jag kan. Du som håller på med kretskort vet väl hur viktigt det är med jord till alla kretsar och avkopplingskondensatorer överallt osv.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det mest problematiske med den gamle Fiat løsningen var at koblingspunktene lenge var skrudd fast med plateskruer. Om det er den varianten så skrur en det fra hverandre og pusser blankt på torpedoveggen og koblingspunktene før en drar inn nye litt grøvre plateskruer. Punktsveis har sine problemer som er litt mer problematisk å fikse, motstanden kan bli veldig merkbar :D
 
Toppen