• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Permanent boende i husbil..?

F

F.d. 5434

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

Hej alla trevliga...

Detta är mitt allra första meddelande på forumet. Oj, så intressant det var att läsa
allt här.

Mitt namn är Lisbeth, 50 år ung, boende i E-tuna tillsammans med 2 greyhoundshundar och har tankar/planer på att skaffa mig en husbil att bo i året om. Jag är liksom trött på att betala ockerhyror som bara försvinner ut i systemet, så nu vill jag göra något för mig själv och mina hundar, och att bo ute i naturen är verkligen livskvalitet, tycker ni inte...?

Mina undringar är densamma som ovan, så tack alla ni som har skrivit om era erfarenheter/ Lisbeth

Bild3.jpg-for-web-LARGE.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Permanent boende i husbil..?

??

Ang. Pottapotti-tömmning:
Är det ok att tömma dessa på vanliga offentliga toaletter?
Hur krångligt är detta, måste väl tömma och spola i omgångar?
Är detta ett riskfyllt uppdrag:twitcy:??

För Guds skull töm inte porta potti eller annan latrin på offentliga toaletter! Där är grisigt nog ändå åtminstone här i Sverige och dessutom får vi husbilsåkare ändå sämre rykte bland allmänheten.
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

Hej Camouflage.
En viktig sak är att bytta befintliga halogen lampor i bilen till LED för att hushålla
med batteri strömmen ,eljes blir det mörker och kylen slutar arbeta när
spänningen faller.
Trevlig frikamping
Paulkaj
 
F

F.d. 12551

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

Godmiddag.

Eftersom detta forum gett mig mycket hjälp och tips tänkte ge tillbaks lite.
Funderat själv över hur man skriver sig och får post etc vid permanent boende "mobilt".

Så här kommer facit:
Kontaktade skatteverket både på kontor och sedan över mail.
Kontorsreceptionisten tillade att det bästa när du skriver dig på församling är att även infoga ett brev där du berättar din situation, alltså just; jag skall bo i husvagn/husbil permanent.

Det finns två världar rent byråkratiskt:

1: Postadress: Var din post skall skickas (Låg svårighetsgrad)

Här bryr sig inget ett skit var du skriver dig, alltså C/O.
A: Enklast, skriv dig hos en vän, släkting, familjemedlem.
B: Poste Restante.=Postbox.=Här samlas din post på ett postkontor. Denna post stannar i postboxen i 4 veckor, därefter returneras de till avsändaren. Enbart du har tillträde till dessa.
(Kanske kan skriva god man etc och går runt detta, etc partnern kan hämta.)

Användes ursprungligen för Officerare på längre uppdrag på ett annat regemente. Eller cirkusartister, konsulter på längre uppdrag.

Här kommer kruxet! Eftersom kommunikation och transportmöjligheterna mångdubblats i effektivitet är det få som använder Poste Restante postboxarna! Därför är dessa på ”nerläggning” eller kraftigt reducering som det så fint heter.
Exempelviss: I HELA SKÅNE finns 1 postbox!! Denna finns i Ystad så dubbelkolla vart de finns.

Gällande Poste Restante
Poste restante


Hitta Poste Restante Kontor.
När du söker efter ett postnummer för en poste restante adress, gå till Sök postnummer.
Skriv poste restante i fältet adress och valfri ort i fältet postort.

Sök postnummer & adress


Så du bestämmer själv, kanske har du tur eller otur gällande placering av ett passande postkontor.


När du flyttanmäler dig så går registreras din postadress automatiskt till din folkbokföringsadress.
Om du skriver dig på Församling försvinner detta. Församlingen tar ingen post!


Så du får själv medela din privata civila vänskara gällande postadress. Om du står skriven på en församling och de söker din adress står det bara; Förnamn, Efternamn, Församling, Stad inget annat.


VIKTIGT!!


Du behöver själv oxå kontakta Skatteverket som har hand om att kontakta alla de ”byråkratiska” instanserna! Blanketter finns att hämta på nätet och kontor. Blankett 7844 s
Kryssa i tillsvidare och vilken postadress. Kom ihåg att du måste förnya denna blankett varje gång du byter postadress.



2: Folkbokföring. Var du är skriven (Hög svårighet,trilskande)


A: Skrivas hos vän


Enklast som nämns i ALLA ”trådar”, skriv dig hos en vän, arbetskamrat, familjemedlem, släkting. Dock här kommer skiten. Bostadsbidrag etc kan flumma sig om flera skriver sig på adressen, paket och post kan bli svårt om du bor i Falun och vännen i Malmö. Samma gäller kommunerbjudanden för boende i kommun mister du om du står skriven i en annan kommun. Så här lutar ju fördelar till ”Skrivas på församling”. Om du har ordnat allt med banker, abonnemang och kan betala i förhand för produkter på nätet, vinner församling här.


B:Skrivas på församling
Om du skriver dig på församling så händer följande:
Många företag skiter fullständigt var du vill få din post. De går helt på din folkbokföringadress.
Du kan få svårigheter att få paket hemskickat till dig, postadress till vän eller Poste restante om de ej betalas direkt.
Banker kan trilskas eftersom du har samma hemadress som hemlösa! =D
Ja ni fattar grejen. Man har byggt in mycket i folkbokföringsadressen. Skatt, kommunala byråkratiska enheter. Men det går enligt min utsago att skriva dig på församling än idag. Enligt 2 separata källor på skatteverket. Testat i praktik? Svar: nej.


Här går du genom skatteverket: Blankett SKV 7845 Finns på nätet och kontor.
Dock viktigt att du skriver brev: typ hej kalle heter jag och jag vill bo i Husvagn/husbil. Vill bara skrivas in här för att jag älskar denna kommunen och jag har inga vänner eller familj här som jag litar på. =)


Kontenta:


Du har 2 separata delar att sköta:
Postadress och Folkbokföringsadress.
Postadress= vart du än känner för. Inga kontakter där du bor för tillfället= Poste Restante. Dock, få postboxar idag. Enklast skaffa kontakter. + du skall kontakta skatteverket och dina vänner om din nya adress!!
Folkbokföringsadress= På församling om ni saknar kontakter i er kommun, har ordnat allt gällande banklån, abonnemang, och har pengar att betala ting genom bankkort på nätet innan de skickas. Bor familj i samma kommun och de ej går på bidrag, kör hellre på det!


Hoppas detta varit till gagn för mina linjutar mafiavänner, som vågar tro på ett annat liv än jobba tills du dör, sedan tycker staten att du kan få vila Ps: Begravning+Sten skall du stå för! =)




Brev från Skatteverket.
Hej!

Du måste fylla i två blanketter, SKV 7845 och SKV 7844.
På blankett 7845 skriver du på raden för adress efter flyttning
att du är bostadslös och vill bli skriven "På församlingen" där
du sist var folkbokförd.
På blankett 7844 skriver du var du vill hämta din post.
Båda blanketterna finns att ladda ner på skatteverket.se.

Skatteverket strävar efter att ständigt förbättra verksamheten och vi skulle därför uppskatta om du tog dig tid till att svara på fem frågor i följande enkät Enkät Skatteupplysningen | Skatteverket [NS4 version] Tack för din medverkan!

Med vänliga hälsningar

Gilla Palm
GetInline.aspx

www.skatteverket.se
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

Vi går i tankarna framöver, efter pension och byte till större husbil som lever upp till standard. Men en viktig sak är sjukvården och försäkringar i och utanför sverige , bor man i Sverige gäller sjukvården, men hur är det med kostnader utomlands? Försäkringsbolaget kunde inte svara på detta, utan skulle återkomma. Har jobbat Mycket utomlands, då täckte företagets försäkring , men privat kan bli dyrt. Vi tänkte först prova hos vänner som har plats på sin herrgård och betala för oss ( dela kostnader), hyra ut lägenhet, sedan se vart det leder. Har en vän som bor sedan 2008 med sin hund i Spanien och trivs bra , dock skriven i Sverige hos barnen.
Detta lockar, man behöver inte mycket prylar, utan frihet och hälsa går först.
Thomas
 
F

F.d. 12551

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

Komplettering gällande Poste Restante::wideeyed:

Sök postnummer & adress

Skriv enbart Poste restante i "adress" kolumnen. Tryck på Sök.

Så får ni hela listan på samtliga Poste Restante postboxar i Sverige.
Såg även att det finns fler i Skåne: Bla Malmö, Lund, Ystad, Kristianstad.
Hässleholm, Helsingborg etc etc.:oops:

Blev förvirrad av denna Artikeln.
Poste restante bara i Ystad - Ystad - Ystads Allehanda - Nyheter dygnet runt

Mitt fel skulle dubbelkollat och läst artikeln noggrannare, gällande drabbat område i Skåne.:rolleyes:

Men rent praktiskt och konkret, inget slår det klassiska telefonsamtalet eller det personliga mötet. Hittar ni en Poste Restante i rätt stad, ring Posten och dubbelkolla så den är aktiv! Bara för att det står i ord betyder inte alltid att det rent praktiskt är genomförbart :D

Posten Kundtjänst Privat
För privatpersoner: 020-23 22 21
Från utlandet: +46 8 23 22 21
Öppettider: mån-fre 08.00-18.00

Bättre veta än att tro, bättre dubbelkolla än att inse efteråt att du missförstod. :wink:

Jepp, lycka till alla, som vill leva medans ni lever! :twitcy:
 
Toppen