• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering Svinö

B

Bengt & Gunni

Guest
Vi besökte Svinö vid ölandsbron 18/4.Hela platsen har användas som snötipp och kunde därför inte användas.Kommer nog att ta tid innan detta smälter.Förvånande med tanke på att man nyligen rustat med ny latrintömning,nya vattenposter och en jättefin tömmningsanläggning för gråvatten.Kanske någon i kommunen hade otur när dom tänkte.
// BengtDSC_0051.JPG
 
F

F.d. 56930

Guest
Den brukar användas som snötipp, så det är inget nytt. Skillnaden i år är väl att det kom mycket snö och dessutom ganska sent, så den har inte hunnit smälta bort ännu.
Passerar där varje dag och det smälter fort nu, för två veckor sedan var snöhögen i höjd med bron :)
 

Claorj

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
24681
Medlemskap
2024
Miljötänket i Kalmar är väl inte det rätta när man tippar vägsalt och annat vägavfall rakt ut i Kalmarsund
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
I Stockholm tippar man det i Riddarfjärden, med Naturvårdsverkets (eller vem det är som har hand om sådant) goda minne. Vägsalt och grus anses inte speciellt miljöstörande. Salt finns det gott om i Östersjön. Hur det är med asfaltrester vet jag inte, men det hamnar väl tillsammans med gruset, som ofta återanvänds (det ligger ju på land)

MVH
Hans
 

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Sommaren 2016 tog vi många promenader till denna välbesökta plats, fullt av husbilar varenda kväll. Vi hade bestämt oss för att skaffa HB och kunde här kolla på de olika modeller och märken som stannat till här.
Men, vad har hänt? Denna sommaren har det varit glest med bilar och betydligt färre övernattningar (min bedömning men passerar nästan dagligen). Kommunen har gjort iordning med möjlighet till tömning av gråvatten och toatömning samt dragit fram så vattenpåfyllning är möjlig. För detta tar man nu en avgift om 100.- per 18 timmar. Utsikten, badet och promenadstigar är kvar.
Kan det vara så att det är avgiften som avskräcker. Ska vi ha allt gratis? Är det för mycket begärt att vi ska betala för lite service?
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Tycker platsen fungerar perfekt. Hade tänkt att stanna på ställplatsen i hamnen men den var full. Det verkade inte bra att stå vid museet utan åkte vidare till Svinö och övernattade. Konsterade att det är en förträfflig bra plats och tog även en fin promenad med hunden på morgonen. Åkte även den vägen tillbaka efter Ölandsvisstelsen och tömde gråvattnet innan hemresan.
Bengt
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Men det var ju ett jättearbete med superlånga köer på Ölandsbron i sommar.
Läste i en blogg, Till Öland åker vi inte igen denna sommar pga alla köer, kanske stod annorlunda men det var så jag minns det iallafall.

JAG, tror många husbilsåkare har skippat Öland i år.

Svinön har förmodligen lika många besökare nästa år som tidigare, du vet säkerligen när köerna upphörde, men vi som bara lyssnade till: Undvik Ölandsbron har den informationen inprogrammerad i hjärnan hela sommaren.

Vi drar snart iväg på våran sensommarresa, Gotland, Västkusten och Norrland har vi haft som alternativ men det verkar bli Norge, det var tråden dyrt i Norge som gjorde att vi fick upp ögonlocken för Norge.

Förra året: Karlskronaområdet med en övernattning på Svinön.
Året innan: Öland med en övernattning Svinön.
En sak är iallafall säkert, vi kommer att komma till Svinön igen, men inte i år.:)
 

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Men det var ju ett jättearbete med superlånga köer på Ölandsbron i sommar.
Läste i en blogg, Till Öland åker vi inte igen denna sommar pga alla köer, kanske stod annorlunda men det var så jag minns det iallafall.

JAG, tror många husbilsåkare har skippat Öland i år.

Svinön har förmodligen lika många besökare nästa år som tidigare, du vet säkerligen när köerna upphörde, men vi som bara lyssnade till: Undvik Ölandsbron har den informationen inprogrammerad i hjärnan hela sommaren.

Vi drar snart iväg på våran sensommarresa, Gotland, Västkusten och Norrland har vi haft som alternativ men det verkar bli Norge, det var tråden dyrt i Norge som gjorde att vi fick upp ögonlocken för Norge.

Förra året: Karlskronaområdet med en övernattning på Svinön.
Året innan: Öland med en övernattning Svinön.
En sak är iallafall säkert, vi kommer att komma till Svinön igen, men inte i år.:)
Kanske kan anledningen vara som du är inne på. Inga arbeten var igång under semesterveckorna men nu är det åter avspärrningar och köer vissa tidpunkter under dagen, ska pågå ytterligare ngn månad.
 
Toppen