• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parallell koppling bodelsbatteri

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om de står när varandra så är det helt "ok" med samma grovlek som kabeln som går från det nuvarande batteriet. Generellt: ju grövre dess bättre.

Jag hoppas ni har tänkt på att det måste vara samma typ av batteri (Gel, AGM etc.) och att de inte får ha alltför olika ålder. Med olika ålder så kommer det gamla batteriet att "suga åt sig" all laddning och det nya kommer aldrig att bli ordentligt laddat. Eller var det tvärtom? :)
MVH
Hans
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Tack ”Gundj”, jag håller med fullständigt och förstår inte varför en del teorier dröjer sig kvar. Tudor skriver om batteribyte:
Kan man nöja sig med att byta enbart det ena batteriet i
ett parallellkopplat 12V-system?

Ja, förutsatt att det kvarvarande batteriet är i bra skick
går det bra att bara byta det ena batteriet. Principen i en
parallellkoppling är att batterierna ”hjälps åt” att klara
belastningen vilket gör att man i en sådan koppling är mindre
känslig för eventuella skillnader mellan batterierna.”

Skyllermarks/Sutar visar samma info i en av sina filmer. Det äldre batteriet förstör ingenting så länge det är helt. Båda batteriernas kapacitet utnyttjas.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Allt beror på hur olika det gamla och det nya batteriet. Det som Tudor kallar "bra skick". Inget farligt inträffar. Problemet, om man nu tycker det är ett problem, som uppstår är att det nya batteriet aldrig blir fulladdat och det gamla kan bli överladdat om de är (mycket) olika skick.
MVH
hans
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ett lite luddigt svar är att resistansen i förbindningskablarna bör vara försumbar i förhållande till inre resistansen i batteriet! Men om du kopplar laddning och urladdning diagonalt på batterierna, får vardera batteriet en kabelresistans adderad och då får det mindre betydelse .
Det är aldrig fel att ta till i överkant, använd minst 16 mm2!
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Visa bilaga 146224 För att skapa bästa balansen mellan batterierna, koppla kablarna enligt bilden. Förutsätter att batterierna är likvärdiga (samma typ, ålder och märke).

Varför skulle det ge bättre balans vid parallellkoppling om utgående + och minus inte kopplas till samma batteri. Denna rekommendation hittar jag inte hos någon batterileverantör eller annan expert och själv kan jag inte hitta något logiskt skäl.

Att det kopplas så vid seriekoppling är ju självklart eftersom strömmen då måste gå genom båda batterierna.

ERIKPER
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Varför skulle det ge bättre balans vid parallellkoppling om utgående + och minus inte kopplas till samma batteri. Denna rekommendation hittar jag inte hos någon batterileverantör eller annan expert och själv kan jag inte hitta något logiskt skäl.

Att det kopplas så vid seriekoppling är ju självklart eftersom strömmen då måste gå genom båda batterierna.

ERIKPER

Håller med om detta. Tror det är ett fall av "teoretiserande". Teoretiskt sett får man ett spänningsfall i kablarna mellan batterierna vid strömuttag eller laddning. Men med rätt grovlek och längd på ledarna kan jag inte tänka mig att det har någon som helst praktisk betydelse.
(Edit) Räknade på det. Har man 16mm2 kabel och 2 meter, vilket de flesta torde ha kortare, och 20 A strömuttag får man ett spänningsfall på 0,06 V dvs helt försumbart.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Tänk dig att batterierna har inre resistansens Ri och förbindningskablarna har resistansen Ry. Vid diagonal koppling kommer vardera batteriet resistansen Ri+Ry . Men om du kopplar in plus och minus på samma batteri får detta resistansen Ri+Ry+Ry medan det andra bara har resistansen Ri. Av detta följer ju att om Ry inte är försumbart i förhållande till Ri, då kommer batterierna att både belastas och laddas ojämnt!
Hur stort är då Ri? Det går att beräkna. Om man mäter polspänningen på batteriet när det är laddat (U1) (och fått vila) och sedan belastar med en känd ström (I) och mäter igen (U2).
Ri=U1-U2/I.
Kabelresistansen för kopparkabel Ry=0.174xLängd/Area Ohm längd i meter area i mm2
(hmm värdet 0,174 taget ur minnet. rätta mig nån om jag har fel!)
Edit: ska vara 0,0175!
 
Senast ändrad:

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Tänk dig att batterierna har inre resistansens Ri och förbindningskablarna har resistansen Ry. Vid diagonal koppling kommer vardera batteriet resistansen Ri+Ry . Men om du kopplar in plus och minus på samma batteri får detta resistansen Ri+Ry+Ry medan det andra bara har resistansen Ri. Av detta följer ju att om Ry inte är försumbart i förhållande till Ri, då kommer batterierna att både belastas och laddas ojämnt!
Hur stort är då Ri? Det går att beräkna. Om man mäter polspänningen på batteriet när det är laddat (U1) (och fått vila) och sedan belastar med en känd ström (I) och mäter igen (U2).
Ri=U1-U2/I.
Kabelresistansen för kopparkabel Ry=0.174xLängd/Area Ohm
(hmm värdet 0,174 taget ur minnet. rätta mig nån om jag har fel!)

Hmm ok du har ju rätt i en tillräckligt låg Ri hos batterierna ställer till det. Googlade att Ri typiskt är 10 milliOhm. I mitt exempel blir 2-meterskabeln Ry=2,86 milliOhm. Ska nog koppla om mina batterier!
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Eftersom "problemet" är så obetydligt att ingen batteritillverkare, vad jag känner till, tar upp det och rekommenderar inkoppling av utgående + och - till olika batterier, är jag fullständigt trygg med att ha mina kablar kopplade till samma batteri. Det finns nog andra faktorer, t ex om båda batterierna är i exakt samma skick, som har större betydelse.

ERIKPERt
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Varför skulle det ge bättre balans vid parallellkoppling om utgående + och minus inte kopplas till samma batteri. Denna rekommendation hittar jag inte hos någon batterileverantör eller annan expert och själv kan jag inte hitta något logiskt skäl.

Att det kopplas så vid seriekoppling är ju självklart eftersom strömmen då måste gå genom båda batterierna.

ERIKPER

Koppla batteribanken optimalt | Sutars

Och intressant från sidan 19 och framåt:
http://www.sutars.com/wp-content/uploads/2016/10/Elguiden-2017.pdf
 
Toppen