• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Påväxt på taket

Delfinen

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Skövde
HBK-Nr
2154
Medlemskap
2024
Hej Husbilsvänner
Våren nalkas dax att vaxa och polera höstas när jag tvättade taket på husbilen upptäckte jag påväxt
som var svår att ta bort provade rubbing abnet men det var hopplöst att få bort har AC på taket
den var också påväxt på går det att lossa bara skalet och event lackera om
Bilen är en Adria Coral 670 SL 2014 års modell tvättar och vaxar varje år
 

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Finns en tråd som heter mossa på taket. Kolla där först om du får någon idé om hur du får bort påväxten. Kan vara värt ett försök, kanske.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag skulle nog prova målartvätt, det fungerar iaf bra på målade ytor utomhus. Pensla på, vänta en stund, sedan sköljning och lite gnugga/borsta.
/Ingvar
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Har goda erfarenheter av att tvätta bort liknande "grön växtlighet" med vanlig såpa.
Lägg på en rejäl blandning och låt verka en liten stund. Funkar bra på båtar, presenningar m.m.
Varför inte husbilar? Visst krävs det lite fysisk insats också med hjälp av borste eller svamp.
 
F

F.d. 26513

Guest
Målartvätt och såpa, hur mår butylen av det? Inga problem?

Avfettning ska man ju vara försiktig med.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Hur ska jag tänka angående avfettning. Något gott råd?

Avfettning som är lågalkalisk (pH under 10,5) är ok att använda, och tex Abnet för punktrengöring, eller någon annan speciell produkt för husbilar/husvagnar. Det viktigaste är att inte jobba på varmt underlag eller i solsken.

//Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen