• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På tur med Ture

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Här tänke jag skiva lite om våra resor med ”Ture” vår hemmabyggda husbil.

Så länge resan pågår är målet nått!


Då var vi på plats i Kristinehamn på HBKs Årsmötesträff!
Vi åkte från Ödåkra ca 16:30 och landade här strax innan 24:00. Vi tyckte det var för varmt för att köra på dagen, ikväll var det skönt. Ett par stopp på vägen för att rasta hunden och oss själva, kör ju max två timmar innan jag stannar. Ett snabbmatsstopp i Halmstad och en sväng in om Apoteket Röda Näsan för att få några goda öl. Gick in på det andra Apoteket och tog ut lite medicin till Åsa som vi glömde att ta ut innan vi åkte hemifrån.
Resan upp gick bra förutom att växelvajern hoppade av, fixades med två buntband. Får nog byta den när vi kommer hem.
 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Då är vi hemma igen, det blev 52 mil idag. 95 mil totalt sen i onsdags. Vi körde ca 10:30 från Kristinehamn sen via Karlstad och E45 till Kungälv där vi hämtade en nästan ny taklucka som vi köpt på Blocket för 100 spänn. E6 sedan ända hem till Ödåkra där vi landade 18:45.
Vi tackar för en trevlig träff och alla trevliga människor vi har träffat!
Hoppas vi ses nånstans längs vägarna.
Åsa o Hasse
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Nu inväntar vi lite svalare väder ikväll. Sen bär det iväg norröver.
Skulle ju varit iväg tidigare men elkopplingen tog längre tid än jag trodde.
Har monterat en frysbox i bilen. Fick flytta all el inkl batterier.
Avmaskning av Rossi gjordes igår så han är klar för Norge.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
186DC691-D1EC-404B-AF27-E9FFCC2A9FF3.jpeg Nu står vi på en ställplats strax innan Ullared. Tänkte gå in där imorgon och köpa tröjor till mig och lite annat.
Det elektriska funkar fint förutom att jag satte en för svag säkring från laddningen från generatorn. Den gick nånstans på vägen upp. Har bara 10A med mig, ska vara 20A. Får köpa såna imorgon på GeKås.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vi lämnade ställplatsen ca 11 efter att jag tvättat solcellen, skulle gjort det innan vi körde hemifrån. Lämnade Rossi på hunddagiset och sen in på GeKås. Hittade det vi skulle ha ganska snabbt och gick sedan in på Netonet och köpte en TomTom GPS. Resension på den kommer senare på resan. Tog flera timmar att uppdatera kartan via mitt wi-fi i bilen. Tur man har fritt internet i Sverige och 100gig i Norge.
Inatt har vi stått på en grusplan nedanför borgen i Halden.
Blev 31 mil igår. Totalt från Ödåkra har vi kört 44 mil. Ska ta det lugnare nu när vi kommit upp i Norge.
Idag forsätter vi mot atlanterhavsvejen. Vi får se hur långt vi kommer. Det är ca 70 mil dit härifrån.

CBE8BA6E-C802-4D8B-825A-B128297ED23F.jpeg
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
8868958B-88B8-439E-8702-7CD502A0D2F0.jpeg
Nu har vi stannat på en camping i Dovre. Utsikten genom sidodörren kan man inte klaga på.
En händelserik dag med mycket vägarbeten längs E6 norrut från Gardemoen.
Vi lämnade Halden vid halv tio. Körde lite småvägar innan vi körde ut på E6 vid Gardemoen. Stannade och åt en macka och lite Zoegas är ju ett måste som helsingborgare ;)
I Lillehammer stannade vi för att handla lite. Hittar inte plånboken hur mycket vi än letade. Som tur är har ju Åsa också ett bankkort. Flyttade över alla pengar till hennes konto och gick in och handlade det vi skulle. Körde en bit norrut och stannade och ringde till MySafety och anmälde att plånbok med kort och körkort är borttappat. De löste det snabbt och smidigt. Ca 15 min efter mitt samtal fick jag SMS att korten är spärrade och att körkortet skulle förlustanmälas imorgon när Transportstyrelsen öppnar.
När vi stannat på campingen och öppnar dörren hittar jag plånboken under förarsätet!!! Så nu är alla kort spärrade och körkort blir spärrat imorgon om jag inte hinner före och stoppa det.
Annars är det bara bra, bilen rullar på och vädret kan man inte klaga på, ca 24 grader nu och svag vind.
Imorgon kör vi vidare mot västerhavet.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
F7628A59-F3B7-4C69-A5E0-357F6D0E5F89.jpeg 4400CAE9-3BC1-472A-A2FD-82D0B04120B5.jpeg 73D12BDE-BA1F-4E5D-A061-4F66E177CB48.jpeg 12D49DF6-90F3-4E64-9123-601F31CA9D8E.jpeg D28D99C2-93D9-486C-9BEB-B9F12EAD9BF3.jpeg
Nu står vi på en badplatsparkering strax norr om Trondheim i Hommelvik. Käkat tacos och en öl på det. Åsa tar ett glas vin. Rossi och jag badade tårna, det räckte, kallt som f@n i vattnet.
Imorgon fortsätter färden norrut på E6 till Asp där vi svänger in på fylkesvej 17 som är en turistväg som går längs kusten ända upp till Bodö, passerar Saltstraumen. Vet inte om vi kommer så långt imorgon.
Lite bilder från dagens etapp.
Länk Saltstraumen - Norge - Karinlorvik
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Visa bilaga 149381 Visa bilaga 149382 Visa bilaga 149383 Visa bilaga 149384 Visa bilaga 149385 Visa bilaga 149381
Nu står vi på en badplatsparkering strax norr om Trondheim i Hommelvik. Käkat tacos och en öl på det. Åsa tar ett glas vin. Rossi och jag badade tårna, det räckte, kallt som f@n i vattnet.
Imorgon fortsätter färden norrut på E6 till Asp där vi svänger in på fylkesvej 17 som är en turistväg som går längs kusten ända upp till Bodö, passerar Saltstraumen. Vet inte om vi kommer så långt imorgon.
Lite bilder från dagens etapp.
Länk Saltstraumen - Norge - Karinlorvik
Varför kom den första bilden med på slutet igen??
Enda förklaringen jag kan ge är att du råkat klicka två ggr på Miniatyr eller Full storlek vid sidan av bild nr 1.

01.png

Första gången när du lade in alla bilder, och sedan en extra gång därefter.
Kan det vara så?

Jag lägger in massvis med bilder i inlägg mest varje dag (i vårt arbete i HBK Projektgrupp), och har aldrig varit med om att inläggningen av bilder gått snett på något vis.

Edit: Du kan själv plocka bort den sista bilden, lika med den sista ATTACH taggen, alltså hela texten
Code:
ATTACH]149381[/ATTACH]
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Nej, inte vad jag vet - varken att ladda upp eller att placera i texten.. Via knappen kan man ju bara välja en bild, så det blir att "knappa" för varje bild.
Man ser rätt bra vilka bilder man laddat upp via respektive "thumbnail" i nederdelen på editeringssidan. Dessutom, klickar man på den får man en förstorad bild (bra när man vill placera bilderna i rätt ordning, på olika ställen i texten, etc).
Kom ihåg att ställa markören rätt, exkat där bilden ska vara, innan placering via Miniatyr/Full storlek!

Edit: Och, om du har laddat upp för många bilder, kom ihåg att ta bort dem, annars visas de som bilagda bilder (efter ordinarie inlägg).
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
64F68BEB-78EB-4924-969F-6FD1B9BC57FE.jpeg Nu står vi på en camping i Nesna. Det var dax att tömma o fylla och de lovar bara +2 inatt så då är det gott och ha ström till elfläkten.
Kört ca 16 mil idag på knappt 4 timmars körning. Tre färjor varav en tog en timme, de andra tog ca 20 min var.
Här är bara +4 ute, inne har vi det varmt och skönt. Dieselvärmaren brummar på fint.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Det var ett tag sen jag skrev här. Vi har nu kommit till Kiruna via fylkesvej 17, Saltstraumen och E10. Det har gått bra och utan några insidenter. Igår kväll kom vi till Kiruna och satt uppe för att se midnattssolen, solen skymdes av moln kl 23:15 så då gick vi och la oss. Idag har vi slöat halva dan och kört till Ishotellet och tittat på det, intressant och rekommenderas.
Ikväll var det bal på Stadshuset i Kiruna. Förmodligen för sista gången. Det har byggts ett nytt en bit söder om stan dit hela centrum håller på att flyttas. Inflyttning i nya Stadshuset sker i höst.
Det byggs och rivs och flyttas hus om vartannat här pga att gruvan kommer närmare stan för var dag. Stora sättningar i E10 närmast gruvan. Läs mer om flytten här: Besökare | Stadsomvandling
Förra natten gick tempen ner under nollan men vi hade varmt o gott, ikväll är det lite varmare och solen lyser med sin frånvaro ikväll igen.
Jag får inte rätt på det här att lägga in bilder så det kommer massor när vi kommer hem till datorn. Kanske jag får rätt på det innan, får sätta mig i lugn o ro och se vad jag gör för fel, ikväll får det vara.
Imorgon drar vi vidare mot nya mål.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Då har vi kört en bit till, nu står vi på Stekenjokks gamla gruva. Vi körde via E45 till Blattnicksele där vi stod inatt. På fm idag drog vi vidare mot Vildmarksvägen och nu står vi här för natten.
Vackra vyer men man är nog lite bortskämd med vyerna från Norge.
Mot nya mål imorgon!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen