• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Visst är det ett bra ställe. Nu tar vi och flyttar på oss till denna platsen, och då blir frågan vart har vi hamnat denna gången? Hälsningar Göran HellmanIMG_3157.JPG
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Jag kände genast igen vyn, men det tog ett bra tag innan jag kom på var i Norge det är.
Bilderna är tagna vid utsiktsplatsen längs gamla Aurlandsvägen över fjället. Man har en vacker utsikt över fjorden och det lilla samhället Aurlandsvangen. Mycket trevligare att köra där än genom den långa, tråkiga tunneln.
Vägen ner är rätt smal, i synnerhet när man börjar komma in i byn. Det blev väldigt trångt när jag kom körande ner där ifjol. Hade 4-5 bilar bakom och mötte lika många bilar på ett av de smalaste ställena. Det slutade med att de mötande bilarna fick köra ner i diket för att jag sakta skulle kunna smyga förbi.

//Peter
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Visst är det den gamla vägen över fjället vid Aurlandsvangen. Närmare bestämt Stegastein 650 meter över fjorden. Vackert så man nästan blir religiös. Håller med om att det är ett trevligare vägval än tunneln. Minns inte att det var så smalt , men träffade en italienare som cyklade till Nordkap från Italien. Din tur Peter att lotsa oss vidare. Hälsningar Göran HellmanIMG_3164.JPG
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Hela turistvägen över fjället är vacker. Minns fortfarande känslan när jag första gången åkte den vägen. Det var sommaren 2011. Jag och en kompis åkte runt i Norge en vecka och det var strålande sol hela tiden. Vi stannade till vid sjön Hornsvatnet och klev ur bilen. Enligt bilens termometer var det inte mer än 5-6 grader där på 1300 meters höjd, men det var helt vindstilla och solen värmde så mycket att det gick att stå där i bara t-shirt och shorts och njuta både av utsikten och den absoluta tystnaden. Inte ett ljud från nån vind, inte en enda surrande insekt, och framför allt, inga bilar. Helt tyst.
IMG_0479.JPG

Nu till en helt annan plats. Den inger också ett lugn men på ett helt annat sätt. Bilden visar även att Svenska kyrkan har ett sinne för humor.
20180627_123027.jpg

//Peter
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Lite för svåra bilder kanske, men ingen som har några idéer, eller har alla precis som jag varit ute på vägarna?
Vi tar väl en bild till då och ser om det får någon att vakna. :)

//Peter

20180627_123451.jpg
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Ursäkta mitt sena svar. Återigen så strular mail-notifieringarna. Ibland funkar de jättebra och ibland inte. Hade inte fått något mail om att någon svarat i den här tråden och hade dessutom helt glömt bort den.

Visst är det Varnhems klosterkyrka. Tommy kör vidare.

//Peter
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det var länge sedan jag besökte Varnhem, men den altartavlan gjorde tydligen intryck på mig.

Något helt annat.

AD005FE0-01FB-4375-B46F-0FAF83671701.jpeg

Det syns bara två husbilar på bilden, men det var säkert 50 på plats,

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Helt rätt, visst åkte vi på Vilmarksvägen upp till Stekenjokk, där vi gjorde n kort paus.

Åter till dig Peter, men vi håller ”På spåret” inom kommunen. :)

TommyD
 
Toppen