• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kan det vara statyn i det nyligen aktuella Backåkra, som var mötesplats för FN’s Säkerhetsråd i april?

Såg i tidningarna en byst av Hammarsköld som åtminstone liknade den här.....kan också bero på att det eventuellt är två olika byster på samma person. :)

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
982F4C87-691D-45E2-A939-B99EC63628A4.jpeg Tack Janne.

I Backåkra har jag aldrig varit och troligen kommer det nog att förbli så.

Däremot har vi varit här i eftermiddag och om allt går som vi hoppas var det bara första gången.

Sonen leder budgivningen på ett trevligt torp i byn,,..

TommyD
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Jag kände genast igen kraftverket, men fick tänka några sekunder innan jag kom var det finns, nämligen i Bergvik. På ena sidan bron finns det en pizzera som jag besökt några gånger och på andra sidan finns ett litet industrimuseum med ett mycket billigt fik i källarplanet. Både museet och fiket har bara öppet några timmar på helgerna.

Har dock lite dåliga minnen från museet. När jag kom ut därifrån hade glasskivan över spisen exploderat till småsmulor. Fick ägna en halvtimme att plocka glas. :-(

//Peter
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Peter, visst är det Bergvik och tack för tipsen eftersom det ser ut som sonen vinner budgivningen om det lilla torpet så det blir en del besök i framtiden.

Din tur....
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
20180527_085048.jpg

Loch Ness och Storsjön har sina sjöodjur. I ån som rinner ut i den här kända sjön finns det tydligen en haj. :)
I vilken ort befinner jag mig?

//Peter
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Jag förstod att den första bilden skulle vara svår.
Vi fortsätter med en udda byggnad som ligger strax utanför samhället ifråga. Glömde läsa på informationsskylten när jag var där, men skulle gissa att det kan vara ett gammalt badhus.
När jag var där var det några ungdomar som hoppade från bryggan längst ut och en barnfamilj som satt på sandstranden nere till vänster.

//Peter
20180526_171804.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Då fortsätter vi med en bild från en av ortens två campingplatser. Jag fick en halvö helt för mig själv. :)

//Peter

20180527_091636.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kallbadhuset ser spännande ut, men för mig okänt, däremot tycker jag att campingen liknar Rättviks Camping...... men inte finns det väl ett kallbadhus i Rättvik?

TommyD
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Jo visst är det Rättvik. Nu har jag dessutom googlat fram lite information om "kallbadhuset".
Persborgs Brygga kallas det tydligen. Ligger knappt en km bortanför Gammelgården mot Vikarbyn till.
Persborgs brygga - Rättviks kommun
Din tur att rida vidare. :)

//Peter

häst.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Som sagt, den här tråden är folkbildande och nu vet vi att det finns ett kallbadhus även i Rättvik

Kaffe.jpg

..... och här får man sig en kopp kaffe.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Visst är det Wästerlunds vid Sandöbron i Lunde, som jag passerade i måndags och det verkade tyvärr stängt.

Göran nu får du tas vidare ut i lördagsnatten...

TommyD
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Tackar. Men jag får svaret att "Ett fel uppstod: Den uppladdade filen är för stor för servern att hantera". Begriper inte vad det är för fel tyvärr. Jag överlåter till någon manad att ta över resan. Trevlig helg: Hälsningar Göran Hellman
 
Toppen