• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg var der i 1994 - det var den gangen fortsatt endel øst-tysk propaganda materiale i museet, og utvendig vedlikehold var mangelfullt. Ser ut som de har ryddet rundt og flikket litt på murene siden den gangen.
 

lentor

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2024
Gedenkstätte und Museum Sachsenausen.. En av alla platser som berättar om mänsklighetens ondska.
Vi besökte platsen förra sommaren, ligger i Oranienburg.
Över till LommaP1010382.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er muligens den best bevarte KZ leir i Tyskland, hadde en noe spesiell historie med sin forfalsknings oppgave. Kjente noen tidliger Sachsenhaus fanger, det de kunne fortelle om hvordan de klarte å overleve var spennende.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Om bilderna ser konstiga ut så beror det på att det är inskannade diabilder. Beroende på hur många bilder jag får visa så räcker det med landet som svar.IMG_0026.jpg
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Hm, ratten sitter till höger. Sannolikt ett land med vänstertrafik. Dock inte Sverige, eftersom vi hade ratten på vänster sida även före 1967. Jag gissar på republiken Irland.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ford Angia tidigt 60-tal, en Australiensk Holden på andra sidan gatan på andra bilden tar mig till Australien i mitten av 70-talet.

Gissar jag .......

TommyD
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tommy du har falkeblikk, og bilen i bakgrunnen på første bilde er en typisk UTE fra rundt 1970. Er ikke sikker på merket, men den ligner endel på en Valiant - australsk bygget bassert på Plymouth Valiant.

Holden har nå sluttet å produsere biler selv, 2018 modellene er bygget av Opel.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Vad gör du uppe så tidigt? Jag har själv kommit hem från jobb nu och ser att du har svarat helt rätt. Bra jobbat med dom bilderna. Hade jag visat denna bilden så hade det varit för lätt.IMG_0013.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja det är det här med gamla gubbar, man behöver inte så mycket sömn numera, morgnarna kommer tidigare och tidigare.

Om du hade visat den sista bilden först, ja då hade jag och säkert många flera tagit det direkt.

Här ett nytt uppdrag.....

thumbnail_IMG-20170713-WA0002_resized_20170907_073356554.jpg

Lite exotiskt, men kan absolut inte mäta sig med Nya Zeeland.

Var stod jag på taket och tog den här bilden?

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Siste bilde på forrige gåtetror jeg var fra Raratonga på Nordøya. Var de to første fra Christchurch? Denne nye gåten gissar jeg på Hawaii muligens Waikiki.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jodå visst har jag varit på Waikiki, men inte sedan vi började fotografera digitalt. Någonstans finns säkert massor av diabilder om jag börjar gräva i gömmorna, men det kommer aldrig att hända....:)

Nej, stranden på bilden har ett mindre sexigt namn, heter nämligen "stenbrottet" lokalt.

TommyD​
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Siste bilde på forrige gåtetror jeg var fra Raratonga på Nordøya. Var de to første fra Christchurch? Denne nye gåten gissar jeg på Hawaii muligens Waikiki.

En bild utan text är rätt värdelös. Inte mer värdelös än att dom kunde vara med på spåret i alla fall. Har ingen text till dessa fyra diamagasin. Alla bilderna är från nordön och kan vara tagna i Tauranga, Rotorua, Taupo, Napier, Tokaanu, Ackland eller Wellington eller på en plats mellan dessa orter.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sant, stranden heter stenbrottet och den ligger i Spanien... Nu blev det enkelt.

TommyD

Enkelt, ja det trodde jag.......

OK, det är en ganska usel bild, men tänkte det skulle gå bra i alla fall eftersom det är massor av HBK'are som badat på "Playa Stenbrottet".

Här kommer en annan och vackrare bild, som är en landskapsbild ifrån den ö, där staden med Stenbrotts playan finns.

Dsc_0021.jpg

Nudå?

TommyD
 
Toppen