• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oscillerande polermaskin

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Hade en lackskada höger fram som fixades till av firma, samtidigt polerade dem upp resten av fronten och vilken skillnad det blev. Dem använde sig av en oscillerande Rupes, ett dyrt proffsverktyg på mellan 4 500 - 7 000 kr om du skall ha kompletta grejor. Har någon av er tips på billigare verktyg som ni har bra erfarenhet av, helst oscillerande för att undvika lackskada...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min erfarenhet av billiga polermaskiner, är att dom är för svaga för att ge ett bra resultat annat än för påläggning och utpolering av vax. Riktig polering klarar dom inte, Jag har dock inte provat Biltemas, men den är väldigt lik andra kinamaskiner förutom färgen.
 
R

RobbeS

Guest
Biltemas maskiner med dubbla trissor är ingen polermaskin utan en vaxpåläggningsmaskin.
Syftet med en polermaskin är att polera bort det översta lagret av lacken eller klarlacken för att få bort repor och oxid. Detta tar väldigt lång tid med en dubbeltrissemaskin frå Biltema.
Riktiga polermaskiner finns det två typer av, oscillerande och roterande. Det finns idag även en tredje typ som är en oscillerande maskin med tvingande rotering. Dvs trissan stannar inte om man trycker lite hårdare.
Roterande maskiner har ingen oscillerande rörelse och producerar lite mer värme. Om man har otur och inte vet vad man gör kan man bränna lacken eller polera för mycket. Speciellt vid kanter och hörn. Det går dock fort med denna maskin och proffsen använder oftast sådana.
Med en oscillerande maskin är det i princip omöjligt att polera sönder lacken och lämplig för amatörer.
Så mitt tips är en oscillerande enkeltrissemaskin. Det finns helt okey sådana för 1500 spänn. Kolla t.ex på bollnasbilvard.se (Bollnäs bilvård).
Sen kommer ju det här med polerteknik och val av rätt pads och medel beroende på lackets skick.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Biltemas maskiner med dubbla trissor är ingen polermaskin utan en vaxpåläggningsmaskin.
Syftet med en polermaskin är att polera bort det översta lagret av lacken eller klarlacken för att få bort repor och oxid. Detta tar väldigt lång tid med en dubbeltrissemaskin frå Biltema.
Riktiga polermaskiner finns det två typer av, oscillerande och roterande. Det finns idag även en tredje typ som är en oscillerande maskin med tvingande rotering. Dvs trissan stannar inte om man trycker lite hårdare.
Roterande maskiner har ingen oscillerande rörelse och producerar lite mer värme. Om man har otur och inte vet vad man gör kan man bränna lacken eller polera för mycket. Speciellt vid kanter och hörn. Det går dock fort med denna maskin och proffsen använder oftast sådana.
Med en oscillerande maskin är det i princip omöjligt att polera sönder lacken och lämplig för amatörer.
Så mitt tips är en oscillerande enkeltrissemaskin. Det finns helt okey sådana för 1500 spänn. Kolla t.ex på bollnasbilvard.se (Bollnäs bilvård).
Sen kommer ju det här med polerteknik och val av rätt pads och medel beroende på lackets skick.
Kan det här vara något- Polermaskin TW850-OSC
 
R

RobbeS

Guest

Jo, den funkar om man ska polera på amatörnivå. Jag har en liknande som funkat bra. Dessa maskiner kräver lite teknik och tid så gå gärna in på youtube och kolla polerteknik.
Grubdtekniken är att man polerar rutor på 50x50 cm och kör först vertikalt och sen horisontellt över hela rutan i långsamt tempo och i princip inget tryck på maskinen. Detta upprepas ca 3-5 gånger på samma yta.
Mängden polermedel ska vara 5 ärtstora kulor på ny pad och sen 3 st då man byter yta. Mer medel än så behövs inte.
 
Toppen