• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ORION elcykel

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Hej.Jag har gått igenom alla trådar om elcykel,men ser ingen som har en hopfällbar ORION.
Är det någon som vet om den är bra?
Säljes på postorder,kan ej provköras.Ej heller om man vill hämta den i lagret i Helsingborg.Måste betalas innan:confused:.
Men den ser bra ut och priset 5000:- låter bra.
mvh Golddigger
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: ORION elcykel

Hej har ni planer på att köpa en Elcykel se till att ni får den som är på 240W , :yes:stor skillnad mot 200W.
Guy
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: ORION elcykel

Såg att det finns 250W nu oxå, ännu bättre "styrkan" står på motorn och produktbladet, fråga säljaren, dom laddas i vägguttaget, du kör ca 5mil på en "laddning" men du måste använda pedalerna för att elmotorn ska driva. ( man kan ändra om i gashandtaget så du inte behöver använda pedalerna men då räknas den som moped) Elmotorn på 200W kom ca 2005 , 240W kom ca 2007,
Guy
ps. Elcykeln är "toppen"
 
Senast redigerad av en moderator:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: ORION elcykel

Just det ,räckar det med en 200watts motor?Tyvärr går det inte att provköra innan man har köpt den:confused:men är det ingen som vet något om denne cykel eller har en sådan ORION SMART.??
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: ORION elcykel

Såg att det finns 250W nu oxå, ännu bättre "styrkan" står på motorn och produktbladet, fråga säljaren, dom laddas i vägguttaget, du kör ca 5mil på en "laddning" men du måste använda pedalerna för att elmotorn ska driva. ( man kan ändra om i gashandtaget så du inte behöver använda pedalerna men då räknas den som moped) Elmotorn på 200W kom ca 2005 , 240W kom ca 2007,
Guy
ps. Elcykeln är "toppen"

Så varför ska man akta sig för 200watt?? Är den svagare i uppförsbackarna eller har den kortare räckvidd?
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: ORION elcykel

Just det ,räckar det med en 200watts motor?Tyvärr går det inte att provköra innan man har köpt den:confused:men är det ingen som vet något om denne cykel eller har en sådan ORION SMART.??

Det är stor skillnad på 200W motorn ( den är mkt klenare i backar osv.) och 240W , den på 250W har jag inte provat
Guy
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: ORION elcykel

Jag har köpt den stora modellen med 28 tums hjul och är förvånad över hur mycket cykel man får för dom pengarna,och det är bra drag i backarna även för en så tung person som jag
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: ORION elcykel

Orion Smart finns ej med 250 watts motor.Då blir det fullsize modellen.Jag vill ha den hopvikbara.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: ORION elcykel

Hej

Cykeln ser okey ut och priset är ju lockande

Men, jag skulle inte köpa den beroende på att det är endast 24Volt system o batteri och 200 watts motor.

Den cykeln vi äger har 36 volt och 250 watts motor
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: ORION elcykel

Jag har köpt den stora modellen med 28 tums hjul och är förvånad över hur mycket cykel man får för dom pengarna,och det är bra drag i backarna även för en så tung person som jag
Gick det att prova den innan betalning var erlagd?Är det något som har krånglad?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: ORION elcykel

200W er merkbart svakere oppfor, så du må bruke mer kraft selv. Selv 250W krever mye beinkraft i en stigning på 5%. 250W er grensen for hva en har lov til å ha som hjelpemotor på en sykkel. Mer enn dette så er det snakk om en moped.
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: ORION elcykel

men om jag inte har nån elmotor, som idag, så får jag ju trampa ännu mer i uppförsbacke och jag har ju inte tänkt ha den som moped (min gamla Tomom -61:a) utan bara som hjälp. Är ändå 200w för klen??
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: ORION elcykel

Jag betalade över nätet åkte dit packade upp den där kollade allt så gott det gick ,hade något strulat så hade jag inte tagit den,har nu kört över 8 mil på den och inget har ännu krånglat
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: ORION elcykel

Hej Frankia!
Äntligen en som förstod Volt & Watt!
Mvh.


Hej

Cykeln ser okey ut och priset är ju lockande

Men, jag skulle inte köpa den beroende på att det är endast 24Volt system o batteri och 200 watts motor.

Den cykeln vi äger har 36 volt och 250 watts motor
 
Toppen