• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omvandlare mg till promille

F

F.d. 5322

Guest
Är det möjligen någon som vet om det finns en omvandlare från mg till promille?
Ofta nämns alkoholhalten i enheten mg/liter utomlands. Det säger inte mig någonting om hur mycket 338 mg/ liter är men det låter mycket när max mängden är 80.
Kanske finns någon app som gör denna omvandling? Har letat men kan inte hitta någon.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Omvandlare mg till promille

Detta är ett konstigt sätt att redovisa alkoholhalten. Man brukar redovisa denna i antingen viktprocent eller volymprocent. Det här är en blandning av de båda.
Om vi utgår från att vätskan väger 1 kg/liter så skulle ditt exempel innehålla ca 34% alkohol.
Lasse

Jag har fel på antal nollor. Så det kan bli. Glöm detta inlägg.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Omvandlare mg till promille

Verkar märkligt detta!
338 mg skulle ju bli massor av promille. T o m 80 verkar mycket. I synnerhet om det skulle var lagligt att köra med denna mängd. Det aktuella fallet gäller Nya Zeeland eller om det möjligen var Australien.
Har faktiskt just det avsnittet inspelat. Ska kolla igen.

Det ska vara 338 mg/ 100 milliliter resp 80 mg/ 100 ml. Alltså inte per liter som jag skrev tidigare.
 
Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Omvandlare mg till promille

Då blir det ännu värre!

Kan det vara µg/L? (mikrogram per liter)? Då blir det rim och reson.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Omvandlare mg till promille

Citat:
"...the legal blood alcohol limit for a New Zealand driver 20 years old och over is 80 milligrams per 100 milliliters"

Citatet är hämtad från dokumentären.

Jag menar inte att åka dit ner och köra på fyllan men jag är nyfiken, eftersom den här killen hade akut alkoholförgiftning (338 mg) när han körde.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Omvandlare mg till promille

Jag förstår inte heller riktigt hur de räknar, men jag hittade några listor på nätet som jämförde olika länders alkoholgränser, och då stod det 0,8 på Nya Zeeland. Då borde killen i dokumentären haft 3,38 promille. Näst intill medvetslös, eller?

/Jessika
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Omvandlare mg till promille

Tyvärr var han mer än så. Det var finito.
3,38 låter ganska rätt i det här fallet. Kanske det är så "enkelt"?
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Omvandlare mg till promille

Försök till en förklaring:

Om 1 liter blod väger 1000 g så väger 100 ml 100 g, dvs 80 mg/100 ml = 80 mg/ 100 g = 0,08 g/100 g = 0,8 g/1000 g = 0,8 promille som Jessika anade.

1990 ändrade Sverige gränsen för rattfylleri från 0,5 till 0,2 promille.

Här en länk till en tabell som visar gränser i olika länder. den visar procent i stället för promille som vi är vana vid.

Global Blood Alcohol Concentration Limits (BAC Limits) for Drunk Driving, by Eddie Wren

Birger
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Omvandlare mg till promille

Alltid intressant med räkneproblem.

Det gjorde att jag tittade runt lite och fann:

Promille ‰ – relaterar till alkoholhalt i blod
mg/L – relaterar till alkoholhalt i utandningsluft


De förhåller sig som cirka 2:1.

I Australien ligger gränsen för rattfylla vid 0.8 promille = 0.4 mg/L. Sannolikt hade han 3.38 promille, eller 1.7 mg/L i sin utandningsluft. Allt annat blir orimligt.

Det verkar som om man blandat äpplen med päron.

Ännu värre är det på sjukhusens kemlab där man räknar i mmol/L i plasma eller serum, vilket ställer till det för juristerna.
 
Toppen