• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Hejsan Leffe S ! För ett antal år sedan , hade jag en skarpslipad yxa i HB:n! Tänkte att den kan vara bra att ha om det kommer någon inbrottssjyv Skulle då med all säkerhet ha huggit fingrarna av den/dom ! det kom aldrig någon sådan . Yxan är borta ur HB:n , men har ersatts av ett basebollträ , precis som du har. Jag/vi ger oss inte ut på camping utan att vara beväpnade.Sedan får man väl tänka på var man campar! Det är ju inte särskilt smart att ställa sej på Rinkeby torg precis ! Hur som haver , så skulle jag inte ha dåligt samvete , om jag slog en gärningsman i huvudet med basebollträ´t. Har även lås på insidan av framdörrarna , och en bygel på utsidan av husdelsdörren.Då känner man sej säker när man sover ! Mycket bra för inbrottsförsök när man lämnar HB:n tillfälligt .Jag är sådan,att jag litar inte på en käft , för det finns ju så många rövare ! Ha en bra husbilsommar, Leffe S. Logitech . :bye::mh3:
PS. Har även en pålitlig vakthund !:dog:

Hej...tack för ditt inlägg...jag ser ju att du oxå tänket på säkerheten ..hos oss HB ägare ska buset hålla sej undan..
Ha de ..livet är här och nu..Leffe S :)
Ps: jag har oxå en tvåbent tiger ombord...bara de ??
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

sen finns det ju hela " vad räknas som övervåld" debatten. Om man har ett basebollträ och drar fram det så måste man vara beredd att använda det. Alltså i princip däcka gärningsmannen, annars kan det bli helt andra villkor, speciellt om de är flera stycken. man hade nog väldigt lätt hamna i klaver med rättvisan också, det är mycket lätt att man går till överdrift när man känner fara för sitt liv. Vid närmare eftertanke så är det nog bäst att inte hytta runt med det, jag är ingen fighter öht.

min plan är att ha kameror på alla sidor med mörkerseende och rörelsesensor kopplat till telefonen. och larm naturligtvis på bil, skal larm heter det? även ha lås på insidan av alla dörrar, och avtagbara galler på insidan av fönstrena i bodelen. 2 brandsläckare och ett baseboll trä samt pepparsprej. lufthorn.

sen, om jag hamnar i trångmål så får jag avväga situationen. det är väl bättre att vara förberedd än att stå där naivt med nyckeln i handen.

Att använda övervåld..då ligger man illa till...får inte förekomma.
Men att markera och visa att jag backar inte först...och att då visa med basebollträ... det blir några smällar över arm eller ben..de kan räcka.
Ha de ...Leffe S :)
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Tror nog att de flesta som förstör tillvaron för oss husbilister är tjuvar inte rånare eller mördare. Om de märker att det är en människa i bilen som är vaken och aktiv så avbryter de nog och söker nya objekt, samma på parkeringar vid stormarknader eller bensinstationer, om någon är kvar i bilen så blir man inte besvärad. Det vanligaste tillvägagångssättet verkar vara att lirka upp ett fönster, eller skära gummilisten i sidofönster och därefter med en lång "plocktång" norpa vad som är tillgängligt. Alltså alla mobiler, plattor plånböcker flyttas till sovutrymmet före sänggåendet. Skallarm är ju mest till för att väcka de som bor i bilen, så de kan visa sig och förhoppningsvis få tjuvarna att byta objekt. Normalt finns det nog inte så mycket att stjäla i/ur en husbil, mendet är klart att vid en polisanmälan så stiger kanske värdet på det stulna, måste ju täcka självrisken.....Har vi inte alla en Rolex som ligger och skräpar?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Visst verkar det förenat med livsfara också för eventuella kriminella som försöker ta sig in i husbilsforten. Där finns tydligen ofta välbeväpnad pensionärer som inte skulle tveka. Ja, vad ska man säga....
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

En variant kanske med tanke på en viss reklamsnutt...

Men titta! Vi har besök! Och så gulliga masker dom har!!!
Kom in! Vi bjuder på saft och bullar....

;-)
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Alla har vi vår överman, oavsett om vi är fotbollsmålvakter eller gamla kampsportare.
Man kan inte säga hur man reagerar i en svår, och hotfull, situation.
Det viktiga är att vi tänker på vår hälsa, i första hand, och sväljer stoltheten.

Hamnar vi i en situation som kräver en fysisk handling så ska man nog försöka försvara sig med det som finns i ens närhet och försöka att inte överdriva våldet.

Jag vill inte skaka galler, samt betala skadestånd, till en gärningsman som försökt tillgripa min egendom.

Vi ser ju ålder på varandra här i diskussionen och bör nog inse att våra fysiska förutsättningar minska med åren.
Dessutom har ett människoliv inte samma värde i dagens samhälle.
Idag så tar man ju livet av varandra för skitsaker, tom. tar man livet av fel person.

Var rädd om hälsan så får vi tillbringa resten av livet i husbil, inte i en cell :)

Jens
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Ha ha, fotbollspelare, då stupar du ju bara skurken råkar komma nära och så får någon bära ut dig på bår.
Jag har nog sett hur det går till på matcherna ;-)

Ja så går det tydligen till i nutid..Bland dom proffsen som har en lön på 30.. 100 millar om året.
Det var nog lite ärligare förr...
Min far sa " förr när man tog en fajt men någon...låg busen nerslagen på marken..så var det över"
Är det så i dag ??
Ha de..Leffe S :)
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Man ska välja sin fajt .Börja kuras med en tjuv inne i husbilen med såg ,kniv baseboll bat och Gud vet vad när dessutom madam är där tycker jag är dumt .
Den som tror sig klara sig helskinnad ur det har aldrig fajtas på allvar .
Skulle man klara sig med livet i behåll så väntar en lång häktningstid och sen spjället.
Då tycker jag det är bättre och backa och svälja stoltheten

Ni som kör i Tyskland köp pepparsprej
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

- en sak till alla slagskämpar att tänka på är att om man har vapen/tillhyggen med sej för att attackera någon förövare med så får man ha med sej i beräkningen att om man misslyckas med att oskadliggöra göra någon så kan vapnet snart byta händer och man får smaka på sin egen medicin.... så jag vet inte riktigt, sågar, knivar och andra vassa föremål kanske inte är att föredra.

- dessutom vill man ju inte smutsa ner inredningen alltför mycket.. ;)


-själv är jag alldeles för dålig på att både låsa å larma, både utomlands, I Sverige & på camping och även på garageuppfarten,
jag vaknar ofta med bilen olåst.. lite för tankspridd kanske..
Men ja sover gott om natten utan tillhyggen...

Om någon kommer in så får jag väl bjuda på en öl eller ett glas vin istället :yes::)
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Ni som kör i Tyskland köp pepparsprej

Varför? Är det farligare där än någon annanstans?

- Finns det någon som använt pepparspray/tårgas etc.?


Det är inte bara den personen som går in i bilen som kommer känna av sprayen, Ingen kommer att kunna vara i bilen på en bra stund efter man tömt den lilla burken..
Så vart tar man vägen då?
Ska man gå Ut tillsammans med angriparen?

En tanke bara..
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Kraftig stålwire, 60 cm, med trähandtag.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

När man läser inläggen med förslag på vilka vapen som ska användas vid ev inbrott så blir man ju först full i skratt, det kan väl ändå inte vara sant att det finns så många pensionärer som är beredda att ev döda eller lemlästa för att skydda sina ägodelar? Är det gps-apparaten man är mest rädd om? Eller åker alla omkring med alla skåp fyllda av juveler och kontanter?

Fast vid närmare eftertanke är det förstås djupt tragiskt att det finns så många, så rädda människor som bara ser våld som en lösning på ett problem som ytterst få har hamnat i.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

En annan tanke är ju också, törs man åka runt i trafiken med en bil eller husbil som det är frågan om här, utan att känna allt för stor rädsla för att olyckor och elände skall hända, och sedan vara rädd för att något otäckt skall hända så fort man stannar till på en ställplats eller liknande är lite överilat kanske, och förstör säkert en hel del av tillvaron och friden.
Risken att något skall hända ute i trafiken måste vara tusentals gånger större än risken för rån och inbrott.
Men om något skulle hända så skulle nog jag personligen mest lida och ha ångest efteråt för om jag inte hade försvarat mig med allt kraft och beslutsamhet som jag kan uppbringa, även om det kanske inte är det smartaste man kan göra.

Jag har alltid funderat över varför ABUS rattkrycka som ligger i min bil har så greppvänlig och halkfritt handtag i en änden :p:.


ABUS.jpg


M.v.h. JANKRO.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Om du skulle använda den mot en annan människa och lyckas få bra fart och träff på rätt ställe så skulle det säkert vara game over för alltid för den som blir träffad. Hur tror du det skulle kännas för dig? Är det du försvarar värt ett liv? En bra idé kan väl vara att tänka efter före.... lite ångest, som du skriver att du skulle få om du inte använde all kraft, ja det har i alla fall ingen dött av.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Vad är det han försvarar då?

Grannen berättade om ett villainbrott där killen i huset vaknade, han blev mördad av inbrottstjuven. Ska vi vänta och se vad det är för något vi försvarar innan vi letar reda på rattkryckan.

Hur vet du att det inte är hans liv han försvarar?
Jag tycker inbrottstjuven klivit över gränsen om han går in villan/husbilen, det är förmodligen inte läge att diskutera/förhandla om vad det är tjuven vill åt.

Skrik och flyr inte rånaren/inbrottstjuven, slå till så fort ni kan och ju hårdare desto bättre, jag kan sova gott efter det iallafall.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Jag är ju singelåkare och bara "ett stackars klent" fruntimmer (tror ni på det sista...? ;) :D)
Har visserligen en vass sticksåg med mig som jag skulle kunna svinga, men håller mig till en laglig "peppar"försvarsspray m överfallslarm o ID-färg som heter Gaia. Liten o smidig ta med sig i fickan dessutom.
Fungerar bra, har testat den på en väskryckare. Lätt lämna signalement till Polisen - rödfärgad i ansikte o på kläder :twitcy:
https://safebygaia.se
 

visom

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Haft Husbil över 10 år och inget negativt har hänt! Låser om mig och har larm. Inget problem som jag känner. Tror inte hellre att du behövt ditt svärd!
 
Toppen