• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljud i växellådan, Renault

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har ett tjutande ljud från växellådan i min Renault Master 2,8 -01. Det hörs mest runt 100 km/h, börjar höras strax innan 90 km/h.
Lådan byttes hösten 2017, köpte en renoverad låda från en firma i Berlin. Två års garanti på den. PMG Technik GmbH. Regeneration in der Motorisierung. Getriebe. Ansaugbrücken.
På tisdag em ska jag o min bror tömma ut oljan och kolla om det finns metallspånor i oljan.
Är det någon som har nån idé vad det kan vara?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ev. spånor skulle kunna komma från ett eller flera drev om dessa bytts ut, eller ännu värre från något lager. På min Ducato-låda sitter en magnet i avtappningspluggen som skall fånga upp spånor. Om drev bytts ut mot nya så avger dessa spånor under inkörningsperioden.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Är det samma ljud oavsett växel? Klart inte på dom lägre i 90-100km/h!!!
Kan vara difflagerna, jag bytte mina på min gamla husbil, blev tystare några år tills ett lager o synkring dånade!!

Inget svar ifrån firman du köpt den på?
 
F

F.d. 22252

Guest
Skulle vara intressant att veta om ljudet försvinner om du lägger i friläget i hög fart nedför en backe t.ex. men du har väl inga backar därnere. Då försvinner ju belastningen på lådan.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har en backe på närmre håll, Glumslövs backar, E6 går ju över den. Får ta en tur dit och testa nån dag.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Har en konversation via en webbsida med leverantören. Krångligt värre.
Vi har tappat ut den gamla oljan och den skimrar som metallic lack! Fyllt på ny frisk olja men samma ljud. Tänker köra till Köpenhamn på tisdag och sen till Göteborg och hem på torsdag, får se om den håller. Det tyckte jag skulle köra ett tag med den nya olja och se om ljudet försvinner. Nästan så man hoppas att lådan rasar...
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja då är det altså lådan och det som skimrar är knappast guld utan finmald metall sliter knappast in sej efter så många mil ett ras låter troligare. Tråkigt men rätt väder för att byta. Hade du haft en magnet på snöre i oljan hade den blivit full med spån kunde skickat foto på, knappast folk som kan renovera utan såna som bara byter saker utan att veta vad dom gör som haft hand om din låda. Ska du tanka billig "diesel" i köpenhamn?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Ska du tanka billig "diesel" i köpenhamn?
Ja och gå på Bakken och höra bra musik, Pink Floyd Project. På onsdag blir det Mark Knopfler i Göteborg. Det är stressigt att vara pensionär ;)
Det ringde en medlem i klubben igår och tipsade om en firma i Fjärås, Hellbergs växellådor, ska köra inom där och se vad de säger om lådan.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Då är det bestämt, lådan ska ner till firman som renoverat den. På måndag tar jag och brorsan tag i det. På torsdag hämtas den och sen ska det undersökas vad som är fel. Ska skicka med en liter av oljan vi fyllde i när vi monterade den och oljan som finns i nu ska också med. Får se vad resultatet blir, om jag får en renoverad låda kostnadsfritt i retur eller de skyller på nåt så jag själv får stå för kostnaderna. Håll tummarna för mig.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Finner det oerhört svårt att snacka bort det oljudet o med fullt m metallspån i oljan!!

Bara stå på dej, ge dej inte förrän du fått en annan renoverad, som för förhoppningsvis är bättre!!

Lycka till!!
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tror dej det var väl så du övertalade Åsa?
Men usch vilket jobb du har framför dej, men jag vet av erfarenhet att det går mycket fortare när man har gjort det tidigare och bultarna blir lättare att lossa. Är vi någorlunda friska kan vi kanske slå följe till Bahia. Kom just att tänka på gudsordet om en blind leder en blind faller båda i brunnen. Köpte en cykel med hjälpmotor bensin den ska jag hänga upp på cykelstället bak så kan jag ha den att åka och handla med, ska bara laga den först frågade en mopedreparatör och han vägrade laga den direkt det var för svårt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja jag kan var mycket envis när jag vet att jag har rätt!
----------------------------------
Det är bra..... Det gäller att hamna på den nivån att säljaren för varan eller tjänsten inser att kunden är så kunnig att sk..snack för att slippa undan problemet inte kommer att funka denna gång :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen