• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljenivå växellåda Renualt Trafic

F

F.d. 17896

Guest
Hej!

Är det någon som har koll på hur man kontrollerar oljenivån i växellådan på en Renualt Trafic från 1985? Växellådan är manuell och det finns två pluggar längst fram på växellådan, en som är längst ner på växellådan och den andra går snett uppåt rakt över den andra! Ska man fylla på så att det rinner över i den då?


Tack för hjälpen!
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

Renault Traffic 1985 är troligen byggd på J5 chassie som var liknande Peugeot och Citroen vid den tiden. Om växellådan har en 5:e växel så är informationen i instruktionsboken felaktig eftersom det blir för lite olja för att klara att smörja den 5:växeln. Man bör fylla på 0,5 liter extra, det vill säga 1,8 liter och det är lättast att demontera kontakten för "backljuset" som sitter på den högra övre bakre delen av motornnär du står framför bilen och jobbar med motorn. Skruva loss denna kontakt och fyll 1,8 liter.
För att tömma ur den gamla oljan måste du demontera "båda" det två pluggar som du talar om, annars får du inte ut all olja.
 
F

F.d. 17896

Guest
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

så om jag har fyllt på olja o den övre pluggen blir det fel då?
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

så om jag har fyllt på olja o den övre pluggen blir det fel då?

Om du har fyllt på ny olja utan att först ha tömt ut den gamla oljan genom båda pluggarna finn det risk att du har gammal olja kvar i växellådan. Om din fråga gäller om det blir fel om du fyller ny olja till den övre pluggen så kan jag inte ge ett svar, eftersom jag inte vet hur mycket olja som lådan rymmer upp till den övre pluggen.
Som jag sa tidigare så skall lådan överfyllas (utöver information i manualen) med 0,5 liter om det är en 5 växlad låda, det vill säga 1,8 liter totalt.
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

Om du har fyllt på ny olja utan att först ha tömt ut den gamla oljan genom båda pluggarna finn det risk att du har gammal olja kvar i växellådan. Om din fråga gäller om det blir fel om du fyller ny olja till den övre pluggen så kan jag inte ge ett svar, eftersom jag inte vet hur mycket olja som lådan rymmer upp till den övre pluggen.
Som jag sa tidigare så skall lådan överfyllas (utöver information i manualen) med 0,5 liter om det är en 5 växlad låda, det vill säga 1,8 liter totalt.

gäller det även en 5vxl låda från -89? 2l bensinmotor
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

Om du har den modellen som jag tror, dvs. motorn och lådan ligger i längdsriktningen och inte på tvären, så har du en sådan som fanns i min Winnebago i original.. Den har två oljeställen för lådan, en för själva växellådan (ca 2L) och en för diffen ca 0.7L? Det är diffen som är problemet med dess lilla oljemängd. blir överhettat osv. Jag använde semisyntetiskt olje och 10% STP olje tillsats. Då håller den bättre. Jag vill minnas att du fyller i bägge hålen - de som finns vid sidan. Den högre är för lådan, den lägre för diffen. Är förresten inte säker hur det var, men öppna bägge bottenpluggen så oljan rinner ut. Öppna okså fyllningspluggen. så ser du hur oljan ser ut, svart och tunn, inte bra, måste byta tätare. Det finns otydliga instruktioner på nätet med luddiga bilder. Huvudsaken är att du förstår vad du gör, och vilken olja du fyller på. Fyllnings pluggen är också nivåplugg. SAE 75 -80 någonting var oljan, finns på tex Biltema. Är det första gången du byter så byt gärna strax igen om det såg tunn och svart ut.. Har du en vattenkyld växellåda?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

Renault Traffic 1985 är troligen byggd på J5 chassie som var liknande Peugeot och Citroen vid den tiden. Om växellådan har en 5:e växel så är informationen i instruktionsboken felaktig..............
---------------------------------------------------
Nja, vet inte så mycket om Renaulten, men Renault har nog alltid kört sina egna race, och Renault Traffic har nog inte många delar ,om ens någon, gemensamt med europachassit som Fiat, Peugeot, Citroën och Talbot byggde sina bilar på.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

Om du har den modellen som jag tror, dvs. motorn och lådan ligger i längdsriktningen och inte på tvären, så har du en sådan som fanns i min Winnebago i original.. Den har två oljeställen för lådan, en för själva växellådan (ca 2L) och en för diffen ca 0.7L? Det är diffen som är problemet med dess lilla oljemängd. blir överhettat osv. Jag använde semisyntetiskt olje och 10% STP olje tillsats. Då håller den bättre. Jag vill minnas att du fyller i bägge hålen - de som finns vid sidan. Den högre är för lådan, den lägre för diffen. Är förresten inte säker hur det var, men öppna bägge bottenpluggen så oljan rinner ut. Öppna okså fyllningspluggen. så ser du hur oljan ser ut, svart och tunn, inte bra, måste byta tätare. Det finns otydliga instruktioner på nätet med luddiga bilder. Huvudsaken är att du förstår vad du gör, och vilken olja du fyller på. Fyllnings pluggen är också nivåplugg. SAE 75 -80 någonting var oljan, finns på tex Biltema. Är det första gången du byter så byt gärna strax igen om det såg tunn och svart ut.. Har du en vattenkyld växellåda?

motorn står ej på tvären
motor code: J5R A716 .. det står 88 kw i regpapperna ??
jag är på sjön nu så jag kan inte kolla om lådan är vattenkyld nu..
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

Okay, hör av dig när du känner för det. Jag har kämpat med dessa lådor/motorer mycket. Kan säga att du har tur som har bensinare som motorbeteckningen antyder. Med lådan är speciell, dock inte omöjlig..
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

Okay, hör av dig när du känner för det. Jag har kämpat med dessa lådor/motorer mycket. Kan säga att du har tur som har bensinare som motorbeteckningen antyder. Med lådan är speciell, dock inte omöjlig..

så bensinmotorn är att föredra ? den har gått ca 12000 mil kamremmen blev bytt i tisdags .lådan fungerar mkt bra distingta lägen .
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

Om du har den modellen som jag tror, dvs. motorn och lådan ligger i längdsriktningen och inte på tvären, så har du en sådan som fanns i min Winnebago i original.. Den har två oljeställen för lådan, en för själva växellådan (ca 2L) och en för diffen ca 0.7L? Det är diffen som är problemet med dess lilla oljemängd. blir överhettat osv. Jag använde semisyntetiskt olje och 10% STP olje tillsats. Då håller den bättre. Jag vill minnas att du fyller i bägge hålen - de som finns vid sidan. Den högre är för lådan, den lägre för diffen. Är förresten inte säker hur det var, men öppna bägge bottenpluggen så oljan rinner ut. Öppna okså fyllningspluggen. så ser du hur oljan ser ut, svart och tunn, inte bra, måste byta tätare. Det finns otydliga instruktioner på nätet med luddiga bilder. Huvudsaken är att du förstår vad du gör, och vilken olja du fyller på. Fyllnings pluggen är också nivåplugg. SAE 75 -80 någonting var oljan, finns på tex Biltema. Är det första gången du byter så byt gärna strax igen om det såg tunn och svart ut.. Har du en vattenkyld växellåda?

är det semisyntetisk sae 75-80 du menar med en skvätt stp?
har diffen en egen påfyllning eller fylls den när man häller i olja i växelådan
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

Har glömt, fast jag anar. Måste vara 100 när man svarar, skall kolla, återkommer..
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

Jo, Den har separata påfyllningar och dräneringar. Och yes, vanlig 75-80 olja, fast semisynt. I diffen blandar du in 10% STP oljetillsats.
En sak till. Av någon anledning använder Renault meckare 1 meters hävstång när de drar åt skruvar. Därför, öppna först påfyllningspluggarna innan du tömmer oljorna. Kolla sedan hur oljan ser ut, det berättar en hel om lådan.
Svårt att undvika spill vid påfyllning, slang och tratt, en gubbe upp som häller och en stackare där nere med massor av trassel...
Påfyllningspluggen är också nivåplugg...
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

Jo, Den har separata påfyllningar och dräneringar. Och yes, vanlig 75-80 olja, fast semisynt. I diffen blandar du in 10% STP oljetillsats.
En sak till. Av någon anledning använder Renault meckare 1 meters hävstång när de drar åt skruvar. Därför, öppna först påfyllningspluggarna innan du tömmer oljorna. Kolla sedan hur oljan ser ut, det berättar en hel om lådan.
Svårt att undvika spill vid påfyllning, slang och tratt, en gubbe upp som häller och en stackare där nere med massor av trassel...
Påfyllningspluggen är också nivåplugg...

tack för all info det är värdefullt eftersom jag inte har nån manual .
jag har noga noterat infon :)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

så bensinmotorn är att föredra ? den har gått ca 12000 mil kamremmen blev bytt i tisdags .lådan fungerar mkt bra distingta lägen .

Du kan skatta dig lycklig som har en bensinare (tror den är på 2.2L).
Diesel alternativet J8S (en 2.1L) är den värsta och omöjligaste dieseln jag någonsin haft att göra med. Orkeslös och fullt av galvaniska strömmar, dyra delar, och nästintill omöjlig att ens byta topplockspackning. Allt beror på att blocket är för klen aluminium, tror jag.
Kör du dessutom inte mer än 1000 mil/år. är det absolut ingen ide ens fundera på diesel. Har manualer till motorer om du behöver i framtiden..
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

Du kan skatta dig lycklig som har en bensinare (tror den är på 2.2L).
Diesel alternativet J8S (en 2.1L) är den värsta och omöjligaste dieseln jag någonsin haft att göra med. Orkeslös och fullt av galvaniska strömmar, dyra delar, och nästintill omöjlig att ens byta topplockspackning. Allt beror på att blocket är för klen aluminium, tror jag.
Kör du dessutom inte mer än 1000 mil/år. är det absolut ingen ide ens fundera på diesel. Har manualer till motorer om du behöver i framtiden..

tack för den infon :) har du manual så vore det bra jag har sökt på nätet utan framgång ,Han som bytte kamremmen konstaterade att det var en J5R A716
motor så om du har en manual till en sån + vxlådan vore det bra ,
tänkte justera ventilspelet när jag kommer hem från sjön på torsdag.

tror du 88kw stämmer det står så i reg pappren ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Oljenivå växellåda Renualt Trafic

J5R är på 1995 kubik och effekten är förmodligen 88 Hk.
 
Toppen