• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljeläckage/generator två problem

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Jag lyfter upp denna gamla tråd. Oljeläckaget berodde på att man på verkstad hade haft loss slangen vid kontroll och aldrig satt dit ny slangklämma. Dom som satt monterade original var inte öppningsbara. När det gäller generatorproblemet så var det nog aldrig något fel på generatorn. Jag bad dom kolla mot bodelsbatteriet och generatorn laddade fullt godkänt. Jag fick aldrig något svar från verkstaden hur dom åtgärdade felet mot startbatteriet eller vad det problemet bestod av. Kan det bli fel när man byter batteri vilket var gjort tre år tidigare på samma verkstad och laddningen var dålig de åren även om batteriet laddades lite.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, tack för dina upplysningar, det är alltid intressant att få återspegling även på gamla problem. Samt en hel del nytta hade du ju av våra lite negativa funderingar på att firman ville stoppa dit en max 2800:- generator och ha 7000:- för den.

Slutledning, så både läckande slangen och också den dåliga laddningen var i grund och botten två fel som en firma hade åstadkommit vid tidigare reparationer.
Svårt att gissa vad felet med laddningen var, men verkar ju ändå vara något som kom till vid bytet av batteriet och som gick att fixa utan att byta delar när allt blev tillrättalagt.

Tack, m.v.h. JANKRO.
 
Toppen