• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljeläckage/generator två problem

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Hej!
Jag har en Fiat 2007 100 hk. Har upptäckt att en slang bakom motorn
är ganska oljig. Slangen är ganska mjuk och har inte direkt slät yta.
Har någon mer haft detta problem?
Det är den svarta slangen med knä.
Jag behöver också byta eller renovera generatorn som
laddar alldeles för dåligt. Är det någon som vet om det finns
alternativ och vilket som är bäst.
DSCN3488.JPG
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej
För att kunna få hjälp så behövs det lite mer uppgifter. Vad är det för modell 230, 244 etc. Vad är det för motor 2.3, 3,0 etc. Gärna också OEM (artikelnumret på generatorn & slangen (om den är kass). Har du kollat om det inte är så att oljan kommer från en otät ventilkåpspackning. Att renovera en generator kan bli dyrt, kan vara billigare att köpa en ny på ebay.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Motorn är väl en 2,2 100 hk. Generatorn kostar ca 7000 + 1,3 tim arbete. Jag tycker läckaget måste vara ganska litet, det försvinner inte mycket olja. Slangen verkar inte vara direkt dålig, men är av den mjuka typen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, vet tyvärr inget om slangen, varför inte bara byta ut den och se om det hjälper.
Generatorn däremot verkar som du har fått svenskt fantasipris på. Finns lite olika modell men kolla utseendet så kommer du undan med mellan 2.500 till 4.700 för en ny eller helrenoverad.
alternator fiat ducato 2007 100hp 2.2L | eBay
Håll lite koll på fraktpriset bara, allt från gratis till för dyrt.

Eller en ny regulator med kolhållare för runt 600:- plus två RS lager för kanske 150:-, till din gamla generator.
alternator fiat ducato 2007 100hp 2.2L regulator | eBay
Kolla modell bara.

M.v.h. JANKRO.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Generatorn är testad och ger inte den effekt den ska. När det gäller oljan på slangen får jag väl först kolla om oljan läcker ur slangen eller den läcker ut från motorn, som skrivits förut.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Av vem och hur testades generatorn? Din generator tror jag, är en Bosch och kan lämna 150 Ampere. De är normalt väldigt driftsäkra. För att prova att felet ligger i generatorn, så bör den monteras ur och köras i bänk. Kontakta en bilelektriker. En ny generator hos min leverantör kostar ca 3500 kr. Men det vanligaste felet på de nyare Bosch generatorerna är laddningsregulatorn. Skulle uppskatta att en sån generator håller i 25 000 mil.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har någon eller fler likriktar- eller magnetiseringsdioder pajat i generatorn får man inte full effekt.
Går att fixa relativt lätt om man får tag i delarna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men snälla ni alla, man lagar inte bilar eller delar av dem nu för tiden. Man byter hela stora enheter och debiterar kunden för varje misslyckande till man till slut lyckas byta rätt del ;).

Lite elakt kanske men det ligger ändå en hel del sanning i det tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Och i värsta fall har man inte delen hemma utan man lånar den (kannibaliserar) från en försäljningsbil. Sedan pajar även den delen p g a annat fel så man står där med två odugliga bilar.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Jag kommer att kolla med några verkstäder till men jag tror också på att man byter enheter nu för tiden. Ska man plocka i delar så är ju inte det arbetet gratis heller frågan är ju vad man vinner på det.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Men det är ju onödigt att sätta i ny generator, om det är nåt annat fel i bilen.
Lyd mitt råd. Låt en expert kolla laddningen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes 2 slitedeler i en generator, små kullbørster som overfører magnetiserings strøm til sleperingene på rotor. Disse sitter som en integrert del av regulatoren på de fleste moderne generatorer. Det produseres noe strøm selv uten denne ekstra magnetiseringen, men ikke mye. De 6 diodene på 2 diodebroer kan sjekkes, og på eldre generatorer var det lett å drepe en eller flere ved å koble av batteriet med motor i gang. Spenningen stiger veldig fort og kunne lett komme over de om lag 25V som de første germanium diodene tålte. Mener dagens dioder er silisium med en høyere toleranse. Sjekking foretas med ohm meter direkte på diodene, åpne en vei og stengt den andre. Alle 3 på en bro samme vei.

Det er i år 50 år siden jeg var på spesial kurs i vekselstrøm dynamoer som disse første moderne generatorene ble kalt i Norge. Den gangen var regulatoren en egen boks utenfor generatoren med to tynne ledninger til kullbørstene. En kan og måle at det ikke er brudd i rotor, det er en målbar liten motstand i viklingene. Når det gjelder statorviklingene så er motstanden der nesten ikke målbar og en måler hver av de tre mellom toppen på diodene på den ene broen. Men det skal mye til at en skade på viklingene ikke er godt synlig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag kommer att kolla med några verkstäder till men jag tror också på att man byter enheter nu för tiden. Ska man plocka i delar så är ju inte det arbetet gratis heller frågan är ju vad man vinner på det.
-------------------------------------------------------------------
Hejsan, nej tyvärr även om en verkstad vill renovera något så gör ju timpenningen att prisvinsten ofta försvinner.
Skall man ha som mest nytta av renovering av ex. en generator som kostar 7000:- i Sverige, men man kan renovera för max.700:- eller kanske bara några hundringar i stället, så måste man ju tyvärr ha kunskapen själv eller någon kompis som kan mecka. Även om över 6000:- borde täcka renoveringstid med marginal.
Då kan man ev. köpa delen från något annat EU land och komma ner i pris till kanske mindre än en tredjedel.... Men då blir nog oftast verkstaden butter som mister en skaplig penning på att inte få leverera själva reservdelen med pålägg.
Jaa, att ha kunskapen att mecka själv är oftast mycket lönande, men det kan kanske också vara lite frustrerande ibland att alltid vilja göra det själv av både snålhet :p och brist på tillit om man lämnar något ifrån sig, även om man känner sig rätt nöjd när man är klar.

Det som skulle vara lite intressant att veta är om den dåliga generatorn ger dålig max. effekt (Amp.) eller för låg spänning (Volt), och om det i så fall är kollat med bara själva generatorn eller någon annan stans i bilen.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skal en kontrollmåle maks effekten fra en generator så trenger en å benytte et batteri som er nede på under 60% fullt slik at regulatoren kjører på maks magnetisering av rotoren. I benk benyttes en batterisimulator (spenningskilde og dropplast) for å kunne måle mot forskjellige batterispenninger. Uten motspenning ville de opprinnelige regulatorene kjøre maks og ikke klippe når spenningen steg over 14,2 volt. Om regulatorene i dagens generatorer selv holder spenningen nede så kunne en teste kun med en god dropplast (varme element for 12 - 24 volt).

Ser egentlig ingen grunn for at generatoren i dag skal ha det gamle runaway problemet ved åpen krets :D. Det er 50 år siden jeg testet og reparerte et antall generatorer, den gangen kjørte jeg med variabel hastighet i benk og manuell kontroll av spenningen ved hjelp av turtallet på reimskiva.

En full rebuild av en generator tar maks et par timer for en som er øvet i jobben. Dette inkluderer bytte av endelager pussing av sleperinger kontroll av viklinger og dioder - eventuell bytte av noen dioder og testing i benk. Men det er ikke mange som gjør slike jobber i dag, eller har en testbenk som fungerer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kule instrumenter, er de fra 1970 tallet en gang? Min gamle testbenk som jeg modifiserte for vekselstrøm generatorer i 1968 var en testbenk fra tidlig 1950 tallet som vi fikk med når vi ryddet opp etter en gammel bilelektriker som la ned virksomheten. Senere ble benken donert til Norsk Teknisk Museum med info om hvordan de kunne sette den tilbake til orginal stand. Vet ikke hva de har gjort med den.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
@ Wizard
Har du, eller jobbar du, som bilelektriker? Själv har jag jobbat med det sedan 1977.
Jobbar fortfarande lite. Har gått ner till "full tid". :)
 
Toppen