• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljeläckage? Ford Transit 2,4

F

F.d. 53133

Guest
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Ford Transit 2,4 TDI
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,4 tdi 140hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: Siesta 650 FLC
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Växellåda
Skulle idag byta olja i motorn på min Ford.... kröp under bilen för att tömma... då såg jag att det fanns olja på undersidan av växellådan ca en halv meter längs med... ngn som vet vad det kan innebära? Håller på att förbereda husbilen inför försäljning. så det är ju inte så kul...
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Kan vara en läcka från packningen till in eller utgående axel till växellådan. Lossa insexpluggen på den sida som vetter framåt på bilen och kolla nivån i lådan.
Inte bra att köra med för låg nivå, det blir ett haveri så småningom. Bilprovningen tycker inte om droppande olja från motor eller växellåda.

Per-Åke
 

Jalleb

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
16241
Medlemskap
2024
Det vanligaste är att det kommer fr oljefiltret. Om det inte torkas rent där efter att man bytt filtret blir växellådan smord undertill. Torka rent där och kör en runda på högre varv och kolla sedan igen. Det får inte bli en oljefläck under motorn när den står stilla sedan. Jag hoppas det löser problemet - för annars tvingas man lyfta ur motorn och det blir dyrt. På min Ford var det oljefiltret som det läckte från - efter en service.
 

Ekarna

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Lerum
HBK-Nr
8106
Medlemskap
2024
Har en Ford modell 2008 bakhjulsdriven som läckte, fick byte packboxen mellan motor och svänghjul, oljan brukar vara svart från motorn och ljusare från växellådan.
 
Toppen