• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ockerpriser till Gotland

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Hej o gokväll

Håller fullständigt med JvanH och ska få be att citera ett avsnitt ur Husvagn&campngs FC broshyr från 2002.

citat: "Lagen reglerar INTE vad man får och inte får göra INNE i sitt parkerade fordon. Det innebär att om någon väljer att sova där, så finns INGET LAGLIGT STÖD för att hindra detta.
Bilförare som känner sig allt för trötta för att köra på ett säkert sätt, får inte köra vidare. Den som förorsakar en incident i trafiken-exempelvisen avkörning eller kollision-och skälet är uttröttning, kan åtalas för vårdslöshet i trafik. Således finns inget stöd i lagenför att köra bort någon som har stannat för att sova på rastplatser eller ANDRA STÄLLEN, så länge man gör det i enlighet med gällande regler" slut citat

Vi har förlitat oss på denna artikel under ett antal år, och har kopierat den för att "stoppa den under näsan" på alla dessa Besserwissers som finns i vårt avlånga land.
Vi har även vid ett antal gånger kontaktat polisen när vi har blivit "trakasserade" och alltid fått svaret att det är parkeringsreglerna som gäller om vi inte upptar plats med utemöbler, grillar, utfällda markiser eller dyl.

Vi tolkar detta som att vi parkerar, och vad vi sedan gör inne i vårt fordon finns det ingen som har med att göra ( detta har även bekräftats av polisen vid flera tillfällen).

Till Olaga intrång och egenmäktigt förfarande kan jag även lägga till hemfridsrott om nån försöker ta sig in i bilen (även detta bekräftat av polis)

Klintboms uttalande är bara att beklaga och det visar bara på hans inkompetens vad gäller tolkning av regelverk, fel gubbe för jobbet, synd om kommunens rykte.

Ja ja Inte så långt till semester, men vi ställer in vår Gotlandssemester i år, o far nånstans där vi känner oss välkomna. Kanske har dom kommit till sans till nästa säsong, den som lever får se.

Ha en riktigt fin o go husbilssässong önskar Claes 105
 

Stefanjwp

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örebro
HBK-Nr
3606
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Hej

Vi har tillbringat 4 sommrar i rad på Gotland och vi har inte haft några problem att bo i husbilen förutom i Visby hamn. Visserligen fick vi en lapp på rutan från Polisen som informerade att man inte fick sova i husbilen.. Förra åren stog vi på parkeringen utanför Kneipbyn efter vi hade tillbringat några dagar på deras Camping. När vi stod där kom det fram en trevlig herre till oss och började att prata, det visade sig att det var Pigge Werkelins pappa. Jag kunde inte låta bli att framföra att det finns ett behov av ställplatser, och vi vill gärna betala för detta. Han förklarade att dom hade pratat med Kommunledningen om behovet av centrala ställplatser utan att dom visat intresse. Det visade sig även att han var husbilsägare...

Dom första åren på Gotland fricampade vi bla i Lickershamn, och möttes av ilskna blickar av hamnkaptenen. Året efter hade man satt upp stora stenar där vi brukade stå.

Annars har vi stått lite överallt utan problem, så min råd är att fortsätta med lite "civilolydnad"!!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ockerpriser till Gotland

Hej igen,
nu har trafikingenjör Lennart Klintblom fått följande svar på sitt tidigare mailsvar (se inlägg 118):

"Hej och tack för mailsvaret,
tyvärr tycks det råda en grov missuppfattning som tyvärr kan komma att ligga till last för Gotland.
Husbilsåkare som parkerar på en allmän parkeringsplats campar absolut inte.
Vi parkerar och betalar eventuell parkeringsavgift precis som vilken annan bilist som helst.
Vad vi gör i bilen när den står parkerade kan knappast störa någon, vara reglerat i någon lag eller lokal ordningsföreskrift.
Vi husbilsåkare parkerar, följer och omfattas av alla trafikregler och lokala regler precis som vilken annan bilist som helst.
Husbilarna är i allmänhet registrerade som personbilar (pb2). Det finns dock undantag.
Att vi husbilsåkare inte blir betraktade som allmänhet gör oss mycket förbryllade.
Det känns faktiskt inte bra och är inte särskilt välkomnade under rådande omständigheter att resa till Gotland.
Vi kommer nu att ändra våra planer, det blir inget Gotland för oss."

V-backen :rolleyes:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.596
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Hej o gokväll

Håller fullständigt med JvanH och ska få be att citera ett avsnitt ur Husvagn&campngs FC broshyr från 2002.

citat: "Lagen reglerar INTE vad man får och inte får göra INNE i sitt parkerade fordon. Det innebär att om någon väljer att sova där, så finns INGET LAGLIGT STÖD för att hindra detta.
Bilförare som känner sig allt för trötta för att köra på ett säkert sätt, får inte köra vidare. Den som förorsakar en incident i trafiken-exempelvisen avkörning eller kollision-och skälet är uttröttning, kan åtalas för vårdslöshet i trafik. Således finns inget stöd i lagenför att köra bort någon som har stannat för att sova på rastplatser eller ANDRA STÄLLEN, så länge man gör det i enlighet med gällande regler" slut citat

Vi har förlitat oss på denna artikel under ett antal år, och har kopierat den för att "stoppa den under näsan" på alla dessa Besserwissers som finns i vårt avlånga land.
Vi har även vid ett antal gånger kontaktat polisen när vi har blivit "trakasserade" och alltid fått svaret att det är parkeringsreglerna som gäller om vi inte upptar plats med utemöbler, grillar, utfällda markiser eller dyl.

Vi tolkar detta som att vi parkerar, och vad vi sedan gör inne i vårt fordon finns det ingen som har med att göra ( detta har även bekräftats av polisen vid flera tillfällen).

Till Olaga intrång och egenmäktigt förfarande kan jag även lägga till hemfridsrott om nån försöker ta sig in i bilen (även detta bekräftat av polis)

Klintboms uttalande är bara att beklaga och det visar bara på hans inkompetens vad gäller tolkning av regelverk, fel gubbe för jobbet, synd om kommunens rykte.

Ja ja Inte så långt till semester, men vi ställer in vår Gotlandssemester i år, o far nånstans där vi känner oss välkomna. Kanske har dom kommit till sans till nästa säsong, den som lever får se.

Ha en riktigt fin o go husbilssässong önskar Claes 105


Mycket klokt skrivet! Vi föreslår att du skickar dessa synpunkter till Klintbom. (lennart.klintbom@gotland.se) Ska bli spännande att få ta del av hans svar!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.596
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Lennart Klintboms högst personliga tolkningar av lagar och ordningsföreskrifter kommer aldrig att få någon som helst gensvar i en domstol. Det är ytterst tveksamt att han skulle lyckas få till stånd en polisiär handräckning i att bötfälla eller bortforsla ett fordon som står korrekt parkerat. Vad fordonsägaren sysslar med inne i fordonet har heller ingen med att göra så länge det inte kan betraktas som förargelseväckande. Det är även ytterst osannolikt att det skulle finnas poliser på Gotland eller var som helst i Sverige som är lika ovetande eller mindre vetande som den kommunala tjänstemannen Klintbom. ”Clintan” är uppenbart inte heller medveten om vad det kommer att kosta kommunen i ersättning till fordonsägaren om han skulle få för sig, och lyckas, att övertala en bärgare att forsla bort ett korrekt parkerat fordon. Dessutom dryga böter för ”olaga intrång” (när ägaren finns i fordonet) och ”egenmäktigt förfarande”. Varken kommunen eller polisen vill dra på sig en JO-anmälan i onödan.
Man får god lust att utmana Clintan men jag har tyvärr inga ärenden på Ostkusten i år.
Jag vill dock föreslå ett husbilsmöte på torget i Visby i år (så hade man gjort i Frankrike)!
Låt inte hela Gottland ”bära hundhuvudet” för en obegåvad nitisk trafikingenjör. Åk till Gottland om ni har lust, parkera lagligt på fordonsparkeringar och sov så gott!
Julian van Hilst



Mycket klokt skrivet! Vi föreslår att du skickar dessa synpunkter till Klintbom. (lennart.klintbom@gotland.se) Ska bli spännande att få ta del av hans svar!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Mycket klokt skrivet! Vi föreslår att du skickar dessa synpunkter till Klintbom. (lennart.klintbom@gotland.se) Ska bli spännande att få ta del av hans svar!

Tillägg olaga frihetsberövande om någon finns i bilen när den forslas bort:mad:

GH
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Hej

Vi kanske skruvar upp oss lite för mycket, bättre å fula i Clintan å Werkelin Tror inte det händer mera på Gotland än på fastlandet så länge man inte provocerar, synd att missa ett besök på Ön För vår del var Visby snabbt avverkat för stressigt vi var där när "Brattsen" hade sin vecka där:wideeyed:. så här hade vi det stundtals härlig natur vi stod vid Hoburgen som enda bil över en natt ;)

Mvh /gurra
 

Bilagor

  • Bilder2007-2008 205.jpg
    Bilder2007-2008 205.jpg
    2,6 MB · Visningar: 3
  • Bilder2007-2008 210.jpg
    Bilder2007-2008 210.jpg
    2,5 MB · Visningar: 0
  • Bilder2007-2008 241.jpg
    Bilder2007-2008 241.jpg
    2,5 MB · Visningar: 1
  • Bilder2007-2008 259.jpg
    Bilder2007-2008 259.jpg
    2,6 MB · Visningar: 1

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Förra sommaren var vi på Gotland och hade parkerat på ett ställe som mycket liknar där Gurra parkerat på bilderna ovan. Då dök det upp en privatperson och berättade att vi absolut inte fick köra där det inte är väg. Vi skadade då den ömtåliga faunan på Gotland. Vi ville inte bråka utan gav oss iväg.

Tilläggas bör att vi var långt från de första som kört med ett fordon där vi stod, det fanns tydligt uppkörda hjulspår. Och det fanns inga hus inom synhåll så vi störde ingen heller

Så tyvärr finns det fler än Clintan och Werkelin som inte gillar husbilsturister på Gotland. Detta är första och enda gången vi blivit ombedda att flytta husbilen eftersom vi är mycket noga med att parkera så att vi inte ska störa någon.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Håkand
Tror vi träffades :confused:
Jo Ön består ju av ett antal Gottlänningar, och sommartid finn där ju en del Stockholmare oxå :rolleyes:

Gurra
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Ockerpriser till Gotland

När det gäller att köra av vägen, så gäller terrängkörningslagen. Om man hårddrar den, så innebär den att jag inte får köra ut i min egen skog med traktorn, om jag inte har ett "legitimt" ärende där.
Calle
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Bonath
Det stämmer vad du säger med terränglagen, det missbrukas ju en del men man kan ju använda vanligt bondförnuft vilket du nog troligen har :D efter ditt yrke
Om man noterar bilden där jag står vid enebusken vid mitt tidigare inlägg så är marken där hård som cement, det syns alltså inte att jag varit där efter min avresa.
Om jag däremot mosar ut och kör bland fridlysta blommor eller kör upp spår i våtmark Så tycker man nog att jag är en fuling :mad:

Fast nu är ju detta spår gjort av det enda fordon som är undantagen terränglagen
:D BV 206
 

Bilagor

  • Bilder2007-2008Tyskland 264.jpg
    Bilder2007-2008Tyskland 264.jpg
    2,5 MB · Visningar: 1
  • Bilder2007-2008Tyskland 281.jpg
    Bilder2007-2008Tyskland 281.jpg
    2,6 MB · Visningar: 2
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Håkand
Tror vi träffades :confused:
Jo Ön består ju av ett antal Gottlänningar, och sommartid finn där ju en del Stockholmare oxå :rolleyes:

Gurra

Jo dessa "Stockholmare"/brats Brat - Wikipedia märkte man ju av en hel del i Visbyhamnen för dom hade säkert lånat sina föräldrars stora båtar och alla hade var sitt discotek och söp som "svin" och dessa förde säkert mer oväsen än vad alla husbilsåkare gör tillsammans under hela säsongen .
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Den här så kallade stockholmsveckan är ett litet h-e på sommaren. Men krogarna gör stålar, vi har sett när kidsen sprutar Magnumflaskor Champange för 16000 kr styck på varandra. Det går bra men att sova en augustinatt som pensionär i sin husbil, aja baja det är brottsligt.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Ingen oidentifierad Bratt som har synpunkter :D
 
Toppen