• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt vägmärke för ställplats

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

En husbil parkerar man oftast. Men om man fäller ner stödben så campar man. En husvagn har oftast svårt att stå stadigt om inte stödhjul och/eller stödben fälls ner.
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Konversationen mellan vissa skribenter håller en hög nivå ????, men det aktiverar skrattmuskulaturen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Jag har en viss förståelse för att de husvagnsåkare som hamnat här på Husbilsklubben.se kanske känner att de inte får gehör för sitt sätt att resa. Jag var lite i omvänd situation för en del år sedan innan jag hittade hit till Husbilsklubben.se. Då var jag lite aktiv på Husvagnsforum.com där jag läste en hel del och skrev några enstaka inlägg. Jag hade dock svårt att få gehör för mitt sätt att resa, med husbil, vilket egentligen inte var så konstigt aftersom vi med husbil utgjorde en försvinnande liten del av Husvagnsforum.com.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Ja det forumet brukar även jag besöka men det rpresenterar inte en normal syn på husvagns ägandet, tycker jag som jag upplevt detlivet i 42 år,men där har smugit sig inn husbilar där med på senare år.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Jag som husbilist har inget som helst emot att husvagn tillåts stå bredvid mig på en "ställplats". Bara kul med mångfald och olika erfarenheter. Alla står vi där för övernattning med alla våra fasciliteter med oss... oavsett om det kallas parkering eller camping. Vi har alla samma behov... parkerad för natten, tömning och påfyllning. Det enda som skiljer oss, enligt mitt sätt att se det, är utseendet på och hur/på vilket sätt vi förflyttar vår "bodel".
Slutsats... på ställplatser med aktuell ställplatsskylt borde husbilar, husbussar, husvagnar mfl benämningar på bodel/campingfordon tillåtas. Begränsningar avseende ekipagets längd skulle dock kunna förekomma beroende på den fysiska platsens förutsättningar.
Såja... nu är det bara att puckla på... :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Tessie,
Instämmer helt och fullt.

Rimligen bör det dock även vara krav på att husvagnar alltid skall vara kopplade på bilen. Man kan alltså inte ställa av husvagnen på ställplatsen och sen åka iväg på ”utflykt” med bilen.
Då kommer vi farligt nära en ny campingplats och det vill väl ingen ha.

Ett av huvudargumenten för just centrumnära ställplatser är ju också att husbilar inte kan koppla loss bodelen.

Jag gissar att antalet nätter ”på väg” för en husvagnsåkare är relativt få jämfört med husbilarna så någon större invasion lär det ju inte bli. I vårt stora glesa land kanske de t.o.m behövs för att få någon ekonomi i ställplatserna.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Huvuddelen av husvagnarna har väl dessutom säsongsplats på en camping.:rolleyes:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Och dessutom, till skillnad från när jag hade vagn fram till för 45 år sedan, oftast även ett "spiketält".

aake
 

NovaCapella

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Jag tycker att diskussionen börjar koka ner till några enkla villkor för vem som får stå på en ställplats.
Husbil, husbuss och kopplad bil+husvagn är alla lika välkomna.
Huruvida stödben är nedfällda stör mig inte, men oavsett ekipage så ska allt få plats på en ruta (plats). Inga markiser, förtält eller campingmöbler!
///Lars-Ove
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Ingen nytt vägmärke men jag gillar båda. Vill jag vara bland husvagnsfolk så får jag ta in på camping men jag trivs bäst på ställplatser i Tyskland och Frankrike.
 

Bilagor

  • Stade_1522.jpg
    Stade_1522.jpg
    1,3 MB · Visningar: 3

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Denna ämne borde väl vara utagerat. Förslag på skylt & dess innebörd är ju framtagen & ligger hos berörda myndigheter för beslut. Om det är ett bra förslag eller inte kan ju diskuteras men det är framtaget av organisationer som företräder oss husbilsåkare.

Bennie
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

På kontinenten har jag, vid infarter till ställplatser, ofta sett den vanliga infart-förbjuden skylten med en tilläggsskylt; "Gäller ej husbilar" (på landets språk).

Det är ett enkelt sätt att beskriva vilka fordon man önskar på platsen. :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Hemskt vad mycket förlag det kommer.
Nån som har förslag hur man ska angöra en "ställplats" när man kommer i husbil
med påkopplat släp?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Hemskt vad mycket förlag det kommer.
Nån som har förslag hur man ska angöra en "ställplats" när man kommer i husbil
med påkopplat släp?

Om du försöker komma in på "stellplatz Greven" i Tyskland blir du tyvärr tvungen att vända, om du kommer med släp efter husbilen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Dislike handlar inte om platsen eller skyltarna, dislike handlar om att vi i husvagn alltid tydligen skall stå på camping, eftersom skribenten åker dit om han vill träffa husvagsfolk, vilket borde innebära att vi ses som något som är på fel plats på platser där husbilar står och det uppenbart inte är förbjudet för husvagnar att stå

Vi har faktiskt stött på detta förhållande, på Smygehus, att man gått från en husbil på vår högra sida, till husbilen på vår vänstra sida och ställt frågor, allmänna frågor. Varför frågade man inte oss?

Jag beklagar denna utvinkling och återgår till läktaren.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Tack för tipset om den fina ställplatsen i Stade !
Så borde det se ut på många fler ställen....
Undrar vad det kostar att stå där.

Lasse W
 
Toppen