• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt vägmärke för ställplats

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.678
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Vill bara informera om att i arbetet med att definiera ställplats och vilka baskrav som ska gälla för en sådan så har HBK varit en av deltagarna i arbetsgruppen, detta har jag tidigare skrivit om här i forumet.

HBK är även remissinstans, så vi har också svarat på hur vi ser på detta vägmärke, detta har jag också redovisat tidigare om här på forumet.

Så detta är inga nyheter, vi väntar nu bara på beslutet om vägmärket så att Sverige i likhet med övriga Europa får ett adekvat vägmärke för husbilar.

/Leif
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

I artikeln står följande:

"För alla fritidsfordon
I dagsläget är det alltid markägare/platsägaren som avgör vilka fordon en ställplats är avsedd för. Caravan Clubs policy är att alla sorters campingfordon ska ha tillträde till ställplatser och föreningen arbetar aktivt för att detta ska bli standard i branschen."

Då undrar jag: Vad blir då skillnaden mellan en camping och ställplats?
Om husvagnsfolket vill stå mer centrumnära borde väl branschen snarare lobba för att det etableras campingplatser mer centrumnära istället för att ta det nu så populära nya fenomenet Ställplats i anspråk?

Hur många kommuner godkänner att det ska få ställas upp husvagnar utan att man måste göra en planändring? En camping kräver helt andra tillstånd än en ställplats. Jag tror inte politiker och tjänstemän kan se någon skillnad mellan de husvagnsägare som står på campingplats kontra de husvagnsägare som "vill känna sig fria och använda ställplatser".

Nu vet jag att det finns några husvagnsägare i detta forum som direkt går igång och blir arga, men faktum kvarstår att möjligheterna att få fler ställplatser till husbilar kommer att försämras om det är ett krav att även husvagnar ska få ställas upp på platsen.

/Ludde
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Utomlands har som jag uppfatta det ställplatser arrangerats för framför allt husbilsturister. Varför följer inte vi samma tankegång? Risken är stor att i slutändan tar SCR över & kör sitt eget race. Problemet tycks ju vara att en del här hemma fortfarande inte begriper vad begreppet stellplatz betyder i t ex. Tyskland. Enligt mitt tycke bör man skilja på begreppen husvagn & husbil. Det stora flertalet av dessa kategorier används ju på helt skilda sätt. Gör man detta så kommer inte CC & SCR att vara några större aktörer i ställplatsarbetet utan kan ägna sig åt sina campingar istället. Jag tycker det är med HBK som partierna i politiken, om det största enskilda partiet (HBK) skulle styra så hade nog ställplatsfrågan med skyltar & allt redan varit löst & ett faktum.

Bennie
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Jeg synes enkelte gjør et problem ut av definisjon på hva en Stellplatz er. Slik jeg har forstått det er det, er det en plass der man kan stå med sitt campingfordon i en kortere periode og at man ikke er avhengig av inn og utsjekking til bestemte tider. I Tyskland kan det stå husvagnar på 1/3 av plassene som er beskrevet i Bordatlas og i Campingkatalogen fra Husvagn&Camping er det rundt 80% av Stellplatzene som tillater husvagner. Jeg kan ikke forstå at hvorfor så snart det skal stå husvagnar på en Stellplatz, så skal den gjøres om til en campingplass. Behovene til strøm, toalett tømming og gråvannstømming er de samme. Begge fordonstyper kan i kortere eller lengre tider klare seg helt uten den ovenfornevnte service. Men husvagn brukere kan også ha behov av og til å stå centrumsnært, for eksempel etter et restauranbesøk.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Detta ämnet grundar sig i ställplatsfrågan i Sverige. Mitt påpekande var att SCR & CC har en betydande roll i detta vilket jag tycker klingar falskt. SCR's medlemmar har ju i stor grad motarbetat detta med ställplatser & hävdat att husbilar kan ställa sig på deras campingar.

Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Det finns mindre, smidiga husvagnar som är lika lätthanterliga som en genomsnittlig husbil, varför skall dom hänvisas till campingplatser? Vi hade besök av bekanta med en sådan husvagn och den var verkligen smidig. Många husbilar är ju ombyggda bussar med långa axelavstånd och inte direkt smidiga men dessa är välkomna till ställplatser??
Åke
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

En husvagn med mover er mer smidig enn en husbil. Jeg vet ikke om noen husbil der man kan kjøre hjulene på ene siden i en retning og på den andre siden i motsatt retning. Det kan man med husvagn med mover. Det er noen som mener denne tråden gjelder Sverige. Det er en fordel at skiltet følger internasjonal standard.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Tyvärr så brukar husvagnsekipage ha en benägenhet att inte parkera i de uppmärkta rutorna där sådana är uppmärkta. Man parkera gärna tvärs över rutorna då man inte vill vara utan strömförsörjning från dragfordonet.

Att CC vill ha husvagnar på ställplatser hör nog till deras uppdrag, vad skulle man annars förvänta av landets största intresseförening för just husvagnar, att man dessutom är en av landets största campingplatsägare gör i alla fall mig en aning misstänksam om man menar allvar från det hållet betr. ställplatser.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Varför hålla på & ivra för husvagnar på detta forum? Husvagnsfrågor hör enligt min uppfattning inte hemma här. Vi är ju som namnet visar en organisation som tar tillvara HUSBILSÄGARNAS intressen. Rätta mej om jag har fel. Det kan ju vara så att jag har missuppfattat meningen med att vara med i en HUSBILSKLUBB. Det är bara att backa upp ett par snäpp på den här sidan & läsa vad vår ordförande & högsta representant för HBK skriver (citat)"vi väntar nu bara på beslutet om vägmärket så att Sverige i likhet med övriga Europa får ett adekvat vägmärke för husbilar".

Bennie;)
 
Senast ändrad:

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Även om vi är en husbilsklubb har vi väl ingen anledning att kasta skit mot
husvagnssidan.
Det är väl klart att det finns massor av husvagnsåkare som har precis samma
önskemål/behov att stanna centralt för en natt som vi har.
Likväl som det finns många husbilsåkare som föredrar camping.
// Janne
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Husvagnene har en mektig talsmann i CC som for noen år siden vedtok at de skulle motarbeide passer som var forbeholdt husbiler. De etablerte et begrep City-camp for små sentrumsnære campingplasser. At de nå i høringen om de nye skiltene for husbiler ønsker at disse skal erstatte dagens med en husvagn på og ha tekst plass for husbiler og husvagner sa meg klart nok at vedtakene fra 2009 er gyldige fortsatt.

Om noen tviler på dette så var jeg selv med i bobilkomiteen i Norske CC som samarbeider med CC frem til den ble avviklet og ansvaret for husbiler overført til teknisk komite campingplasser. Samme skjedde nesten samtidig i Sverige, begge komiteene hadde fremmet forslag om å åpne for at klubben skulle godta bobilparkeringer som ikke var tilrettelagt for vogner (rute pr. enhet under 10m i lengde) og med parkeringsforbud for p-biler.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Denne tråden har sitt utgangspunkt i skiltet for Stellplatser. Når det i noen av innleggene forekommer feil informasjon om husvagnar har jeg i mine tidligere innlegg prøvd å korrigere disse. Det at noen ikke kan oppføre seg på en Stellplatz finner man dessverre blant både husvagn og husbil brukere. Alle husvagnar bygget i Norden har batteriet i vognen, de kontinentale har det ofte ikke. Jeg er helt enig at må man stille bil og husvagn slik at man opptar unødig plass bør man ikke stå på en Stellplass.
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Jag fattar inte varför vissa inte tycker att dom som har husvagn inte behöver stanna o sova som vi med husbil behöver? Vi har allt med oss har jag hört? Jag har sett husvagnar som är bättre utrustade än våran husbil! Varför tycker vissa att det är annorlunda hur vi åker? Om vi försöker att inte reta folk genom att ställa oss så att vi tar fyra P Rutor O ställer ut trädgårdsmöbler o bokar in ett jätte utrymme så kanske inte folk retar sig på oss???:mcride: Ber om ursäkt för ev stavfel!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Även om vi är en husbilsklubb har vi väl ingen anledning att kasta skit mot
husvagnssidan.
Det är väl klart att det finns massor av husvagnsåkare som har precis samma
önskemål/behov att stanna centralt för en natt som vi har.
Likväl som det finns många husbilsåkare som föredrar camping.
// Janne

Lite o.t. men varför skriver du i mikroskopisk stil? :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Husvagnsekipagen tar väl i så fall ännu större plats, jag såg ett ekipage i Varnhem, det tog upp 6 rutor för bil och husvagn, plus två rutor framför och bakom där ingen kunde ställa sig, totalt 8 rutor, nära en tredjedel av p-platsen. samtidigt var vi tre husbilar som tillsammans tog upp tre platser...?
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Det är väl inte någon jättebra ursäkt för hur vi själva beter oss?:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Verkligen inte, men bara ett exempel på att ett husvagnsekipage är ännu klumpigare än husbilar, och mycket svårare att parkera på små ytor, vilket gör att de passar dåligt på de oftast ganska begränsade ställplatserna.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Jag fattar inte varför vissa inte tycker att dom som har husvagn inte behöver stanna o sova som vi med husbil behöver?

Har man inte själv varit i kontakt med någon kommun i denna fråga så förstår jag uppfattningen. De kommuner jag varit i kontakt med, kan inte tänka sig husvagnsekipage centralt inne i tätorten.

De med husvagnsekipage som "bara" vill övernatta kan mycket väl göra det utanför tätorten, liksom de med husbilar, däri ligger ingen motsättning.

Den väsentliga skillnaden ligger i att om man vill besöka tätorten och stanna någon dag så har husbilsturisten ingen bil att koppla loss för att sedan kör in till city med, därför skall citynära ställplatser helt riktigt förbehållas husbilsturisterna.

Skylten för husbilsplats/ställplats skall av denna anledning endast gälla husbilar, något annat skulle endast leda till förvirring. :)
 
Toppen