• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt kylskåp

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Under de tre år jag haft min husbil har kylen fungerat varierande bra. Jag började felsökningen med att sätta fläktar på baksidan. Det blev bättre men inte bra. Då tog jag bort kylpanelerna inne i skåpet och bytte kontakt -pastan. Då blev det riktigt bra, så länge utetemperaturen höll sig under 25grader. Det har den ju inte gjort denna sommar och vi har haft 12-15grader i skåpet. Orkade inte plocka mer med det, 230v patronen var dessutom trasig, så jag köpte ett kompressorskåp.
Att jag inte gjort detta tidigare! Då hade jag sparat många timmars skruvande.
Köpte ett skåp med 12v kompressor, eg för fritidshus, som monterades.
Nu har jag kört det under senare delen av juli och hela augusti.
Och måste säga att jag är mer än nöjd.
Det hördes tidigare ett svagt surrande om kylfläkten, vilken kunde (och är gjort) kopplas ur om omgivningtemperaturen var under 30grader. Nu är det tvärtyst. Nu hör jag iof lite dåligt men barnen säger att de bara hör ett viskande.
Strömförbrukningen är ok. Behöver nog komplettera/byta solpanelen mot en större, ÅF sa 120w, jag har 50w. Men står å andra sidan sällan mer än ett dygn på samma ställe och man kan ju dra igång elverket eller motorn någon timme för laddning om det skulle krävas.
 
Toppen