• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare

F

F.d. 14324

Guest
Jag börjar bli nyfiken på att prova på geocaching för det verkar vara kul. Jag skulle behöva tips på vilken gps jag ska välja. Jag har läst om några modeller på internet men jag har inte kunskapen för att kunna välja. Nån modell har plats för minneskort och en annan inte. Läste att man kunde köpa friluftskartan till nån modell, Men jag vet inte vilka funktioner som är viktiga eller onödiga. Tacksam för svar Jocke
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Nybörjare

Vi är i samma läge som du och funderar på att börja.
Jag har kollat flera gpser, som Garmin Oregon exempelvis.
Men jag har i stort sett släppt tanken å såna. Nu är jag mer inne på att skaffa en mobiltelefon med Android.
Verkar som man får en kompetent gps plus all annan funktionalitet.

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nybörjare

Använd GPS:en i din smartphone!
Det finns massor av geocacheappar till iPhone och Android, från gratis till några tior.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nybörjare

Tack för era svar. Tyvärr har jag ingen smartphone men det kanske kan vara ett alternativ. Anledningen till att jag inte har undersökt möjligheten med smartphone är att jag tänkte att jag skulle prova det här med mina barn och då känns det bättre med en gps bara för ändamålet så jag inte behöver vara livrädd om barnen (eller jag) skulle tex tappa den i vatten eller nåt liknande. Men det är bara teorier för jag har ju aldrig provat.
mvh jocke
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare

Vi har både en Garmin Colorado med Friluftskartan och en app. till iPhone4.

Fördelen med iPhone är att du inte behöver planera och ladda ner koordinater samt att jag upplevt den lite mer tillförlitlig när cachen varit i närheten av byggnader etc. som ibland kan ge upphov till störningar.

Fördelen med en handburen GPS är att den är mer robust och tåler lite mer oömt handhavande.

En sak är i alla fall säker. Det är väldigt vanebildande, så en VARNING borde utfärdas. /Jeanette
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare

Hej!

Vi har också en Garmin Colorado och den fungerar jättebra för oss. Har även en Anroid telefon med Geocaching inlagt. Har däremot inte testat den peciellt mycket. Fördelen med telefonen är att vi kan söka cacher precis där vi är.
Men även vi vill utfärda en varning.

:yes:DET ÄR BEROENDEFRAMKAlLLANDE :yes:
 

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare

Vi har oxå tänkt starta med detta, är ju rastlösa och stannar sällan på samma ställe länge. Denna vecka ska jag (Catrin) skaffa en Ipone och tänkte börja med att lägga in ett program på denna. För att se om det är något för oss. Någon som vet något bra?
Kram Catrin
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Nybörjare

Om du vill testa, börja med att ladda ned Geocaching intro som är gratis sedan lägger du säkert 75:- för programmet.
Köp gärna till ett extra batteri då skärmen drar en del ström när den är aktiv hela tiden när man letar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Nybörjare

Hej. Vi har också börjat med Geochaching och även hittat vår första. Som tidigare skribent skrev det är beroendeframkallande.

Det vi använder hade vi redan hemma..gubbens hundpejl en Garmin Astro (man tager vad man haver....) Mycket stor träffsäkerhet som på när 1,5 meter. Lycka till.
//Mia
 
Toppen