• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya pålagor

F

F.d. 50511

Guest
Sv: Nya pålagor

Just det. Vi har en framtid att tänka på också. Hela iden med bonus-malus anser jag är bra eftersom den långsiktigt syftar till att styra över inköpen till fordon som släpper ut mindre koldioxid. Politiska styrmedel är nog tyvärr oundvikligt om förändringar ska snabbas på. Nivåer, tidpunkter m.m. i införandet kommer inte passa alla och många husbilsägare på kort och mellanlång sikt blir helt klart drabbade ekonomiskt. Och ganska hårt ser det ut som. Funderar själv på att skaffa min första husbil inom de närmsta åren och jag kommer tänka till ordentligt. Både när det gäller privatekonomin men också när det gäller miljön. Hade det funnits en vettigt prissatt husbil på marknaden som drevs på förnybart bränsle, plug-in hybrid eller ren eldrift hade jag övervägt detta. En sån finns inte så jag är lite brydd, det ska erkännas. Men jag kommer inte köpa en äldre diesel med höga utsläpp bara för att slippa malusen i det nya förslaget. Tyvärr tillåter inte mitt miljösamvete det.
 
F

F.d. 50511

Guest
Sv: Nya pålagor

Yes! Knarrevik & co behövs. Inte jättelängesen man fnös åt elbilar som en konstig lekstuga. Idag överlever inte biltillverkare på sikt om man ignorerar eldrift i sina planer. Det behövs visionärer (typ Elon Musk, Teslas grundare) med mod och resurser som vågar ta viktiga steg. Inte bekvämt för alla på kort sikt men nödvändigt. Det kommer finnas "rena" husbilar på sikt, var så säker. Men inte tack vare dagens bakåtsträvare.
 
F

F.d. 50511

Guest
Sv: Nya pålagor

GM och Ford ligger efter, ja. Men en annan amerikan, Elon Musk, ligger inte precis efter. Han utvecklade världens bästa elbil och släppte alla sina patent för övriga tillverkare att använda i syfte att få igång branschen. Det är visionärt. Idag är man körd som biltillverkare om man inte inkluderar eldrift på något sätt i sin framtida bilportfölj. Att Musk dessutom avgick som Trumps rådgivare visar att han har fattat galoppen. Beträffande framtida eldrivna husbilar så lockas jag av tanken på en plåtis med ca 300kWh batteri och 100 mils räckvidd som snabbladdas på 20 minuter på de flesta av Europas ställplatser. Den ska jag köpa 2022 eller så. Om den kostar under femhundratusen. Varsågod, specen är gratis från mig.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Nya pålagor

Yes! Knarrevik & co behövs. Inte jättelängesen man fnös åt elbilar som en konstig lekstuga. Idag överlever inte biltillverkare på sikt om man ignorerar eldrift i sina planer. Det behövs visionärer (typ Elon Musk, Teslas grundare) med mod och resurser som vågar ta viktiga steg. Inte bekvämt för alla på kort sikt men nödvändigt. Det kommer finnas "rena" husbilar på sikt, var så säker. Men inte tack vare dagens bakåtsträvare.

Kan rekommendera boken om Elon Musk, mycket intressant att läsa om hur man startar ett företag typ Tesla och SpaceX, otroligt att en man som inte är äldre redan hunnit med så mycket.
 
F

F.d. 50511

Guest
Sv: Nya pålagor

Jo den har jag läst. Mycket fängslande. Han är nog kanske inte alltid så trevlig att ha att göra med men han får saker gjort.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Nya pålagor

Anders Borgström ! Politikers oförmåga att se långsiktigt har vi otaliga exempel på, ett är deras inställning till att subventionera biobränslet E 85 där man lockade till jätteinvesteringar bl.a. i etanolfabriken i Braviken (Norrköping) som jag tror inte har någon större produktion i dag, samma sak med biobränsle till värmeverk alltså flisbränsle från rester från avverkningar i skogen, först lockar man entreprenörer att investera sedan slår man undan benen för dessa

Elbilar är som jag tidigare gett uttryck för framtiden med eller utan subventioner, men vad händer när det blir så många elbilar att staten tappar avsevärda skatteintäkter, jo man kommer säkerligen att beskatta dessa också, det finns redan i dag skisser på kilometerskatt för alla personbilar alltså även elbilar, men vi får väl se vad framtiden för med sig

Med hoppfulla hälsningar
Hasse
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nya pålagor

Det ligger något i det du skriver Hans. Vi är nog den sista generationen dieseldrivna husbilslivets 'diggare'! I Norge ser man en Tesla var 10:e minut när man kör i södra trakterna av Norge... Så många Norrmän kan väl inte ha fel i dyralandet Norge!

2120x920_MS-BlueSunset-1200x521.png
 
F

F.d. 50511

Guest
Sv: Nya pålagor

Hasse! Relevanta synpunkter, absolut! Och etanol vill man ju skaka liv i nu igen så det känns allt lite hattigt. Enstaka entreprenörer riskerar nog alltid att råka illa ut pga tvära politiska vändningar men samhällsekonomiskt tror jag el som både distributions- och lagringsform för transportenergi är ett framtidskoncept. Det kommer inte lösa alla problem men en väsentlig del.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya pålagor

I dyrlandet Norge är en Tesla billigare än i Sverige. Sånt dyrland gillar jag!

På Uddevallas köpcentrum Torp ser man norska Teslor i parti och minut.
Enkel resa Uddevalla till Norge ligger på 12-22 mil beroende på om man åker från Halden eller Oslo.
Eftersom bara några få tankar el betyder det att de kör 24-44 mil på en laddning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya pålagor

Leste at Model S og X hver for seg leverte nesten like mange biler som VW Golf samlet i September i Norge. Rundt 1000 biler hver og mindre enn 10 i forskjell, det var de 3 på topp modellene på registrerings oversikten.

Har selv kjørt på vinterføre 30 mil uten ladning med sønnens S75D, og god margin før det var tomt. Startet med 90% ladning, som er det som er programmert for normal ladning på just den bilen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya pålagor

.....Elbilar är som jag tidigare gett uttryck för framtiden med eller utan subventioner, men vad händer när det blir så många elbilar att staten tappar avsevärda skatteintäkter, jo man kommer säkerligen att beskatta dessa också, det finns redan i dag skisser på kilometerskatt för alla personbilar alltså även elbilar, men vi får väl se vad framtiden för med sig.....

Ja att lika mycket pengar som idag fortfarande måste håvas in kan vi nog vara rätt säkra på. Idag "maskeras" en stor del av skatterna som verktyg enbart nödvändiga för att styra oss att ta ansvar för vår miljö.
Även om vi skulle lyckas gå över till bränslen och fordon som är helt miljöneutrala måste pengarna ändå plockas in till statskassan på något sätt.

Det skall bli intressant att se vad man hittar på :D
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nya pålagor

Det finns idag diesel som till 50% består av förnybara beståndsdelar.
Inte är skatten lägre på den inte.
Desutom stiger förbrukningen något med denna diesel.
Hade de bestämmande verkligen värnat om miljön hade de sänkt skatten på denna. Nä, det skall bara håvas in pengar att stoppa i alla hål.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nya pålagor

Ja att lika mycket pengar som idag fortfarande måste håvas in kan vi nog vara rätt säkra på. Idag "maskeras" en stor del av skatterna som verktyg enbart nödvändiga för att styra oss att ta ansvar för vår miljö.
Även om vi skulle lyckas gå över till bränslen och fordon som är helt miljöneutrala måste pengarna ändå plockas in till statskassan på något sätt.

Det skall bli intressant att se vad man hittar på :D
Man kommer att skylla på EU och någon regel om att alla bränsleslag skall beskattas lika. Miljön kommer tyvärr i andra hand för alla politiska partier.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Nya pålagor

Det finns 100 procent kemisk diesel som i Sverige görs enbart av avfall ,HVO . Olika tillverkning i andra länder och lite olika regler . Vi använder den på min arbetsplats . Funkar utmärkt i alla läge .
Detta är ingen Bio diesel utan kemisk diesel .Den beskattas lägre och har samma pris som vanlig diesel
Mycket lägre kväve och CO Helt gift fri 80 procent nerbytbar efter 14 dagar
Det är ingen komplett lösning på det hela men en bit på vägen
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Nya pålagor

På Uddevallas köpcentrum Torp ser man norska Teslor i parti och minut.
Enkel resa Uddevalla till Norge ligger på 12-22 mil beroende på om man åker från Halden eller Oslo.
Eftersom bara några få tankar el betyder det att de kör 24-44 mil på en laddning.

På Max hamburgerrestaurang finns tror det är sex laddplatser och där är nästan alltid fullt med norska Teslor. Gratis energi tillbaka hem. Smart!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Nya pålagor

De allra flesta Teslor, som rulllar idag, har ”gratis” el. Dvs den är betald för i samband med köpet.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Nya pålagor

Vem betalar våra elbilar och annat överflöd vi gottar oss med?

Här ett citat ur en artikel ur Aftonbladet.

"Smart ny teknik i väst. Förstörd natur, massmord, våldtäkter och brända byar här. Kongoleser som dukar under i de helvetiska dagbrotten utan att någonsin ha hållit en Iphone i sina händer.
Nu ökar efterfrågan explosionsartat på kobolt, som behövs i elbilarnas batterier. Världens största tillgångar finns i Kongo. Och dödandet har redan börjat i elbilsboomens spår."

Källa: Zaida Catalan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya pålagor

For 200 år siden var Blåfargeverket i Modum i Norge verdens største produsent av kobolt med 80% av totalen. Resten fordelt på Sverige, Saksen og Ungarn. Fra 1864 tok New Caledonia over volumet. I Kongo er kobolt et biprodukt fra kopperminene, og de står for største delen av verdensproduksjonene. Kommer prisen på kobolt opp noe kan flere av de andre kobolt feltene i verden komme i produksjon igjen - først og fremst I Ontario og New Caledonia. Disse gruvene er i dag ikke lønnsomme da de ikke har kobolt som biprodukt for kopper og nikkel.
 
Toppen