• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny ställplats på Costa Brava i Spanien

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Idag öppnar en ny Ecoställplats med namn Area Los Alca’zares. Det är den första Ecoställplats som jag kommit i kontakt med. Det finns 115 platser i olika storlek med el, vatten o avlopp på tomten. Man producerar sin egen el med hjälp av solceller. Det finns 4 stora inverterar på vardera 10000 W på 48 V. Fabrikat Victron samma som vi har i vår husbil fast vi har 24 V. Dessa laddar stora Lithiumbatterier. Det finns ett elverk som backup. Man har eget reningsverk som renar och återanvänder avloppsvattnet. Marken på tomterna har singelunderlag. Vägarna är asfalterade.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Idag öppnar en ny Ecoställplats med namn Area Los Alcacares. Det är den första Ecoställplats som jag kommit i kontakt. Det finns 115 platser i olika storlek med el, vatten o avlopp på tomten. Men producerar sin egen el med hjälp av solceller. Det finns 4 stora inverterar på vardera 10000 W på 48 V. Fabrikat Victron samma som vi har i vår husbil fast vi har 24 V. Dessa laddar stora Lithiumbatterier. Det finns ett elverk som backup. Man har eget reningsverk som renar och återanvänder avloppsvattnet. Marken på tomterna har singelunderlag. Vägarna är asfalterade.

Kurtmo, intressant och första gången jag ser en ecoställplats, men.....

..... är det inte i Los Alcázares, med ”z” ställplatsen ligger och som är i Regionen Murcia? Costa Brava är kusten uppe i Katalonien.

I all välmening, eftersom det säkert fler än jag som är intresserad av ställplatsen och skall väl läggas in i vår ställplatslista.

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tommy er ikke Los Alcazares like syd for grensen mellom Costa Brava og Costa Calida, eller husker jeg feil?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tommy er ikke Los Alcazares like syd for grensen mellom Costa Brava og Costa Calida, eller husker jeg feil?

Los Alcazares, med ”z” ligger vid den stora lagunen Mar Menor, mitt emot La Manga. Det är kustremsan precis syd om Costa Blanca och strax norr om Costa Calida, ca 500 km syd om Costa Brava och tillhör provinsen Murcia,

BF412679-33DC-445A-896F-4C49A0F5C5A2.png

Hittade ställplatsens hemsida, tyvärr bara på spanska. Här presenterar man sig som den första ställ-/campingplatsen i Europa helt oberoende extern el, genom sin satsning på solenergi. Vad jag förstår en bra lösning i den del i Europa som har flest soltimmar under året.

Área los Alcázares


TommyD
 

Bilagor

  • 6E19DF57-3BF7-4A8D-93EA-E700B0C58C8F.png
    6E19DF57-3BF7-4A8D-93EA-E700B0C58C8F.png
    674,6 KB · Visningar: 37
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
På Alcazares vid Mar Menor har jag inte sett några solpaneler. Vi brukar stå där emellanåt.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
På Alcazares vid Mar Menor har jag inte sett några solpaneler. Vi brukar stå där emellanåt.

Men nu finns det....:)

8C93B03D-E8F4-427E-8E89-8D835CDA1740.png

3BE5EFE1-BD4B-4F0D-A820-95018F795A9B.png

Orsaken till att du inte tidigare sett några privata solpaneler vare sig vid Mar Menor, eller någon annanstans i Spanien, beror på den mycket märkliga ”solskatten” som PP (spanska Moderaterna) införde 2015. Den lagen omöjliggjorde investeringar i egenproducerad el.

Solskatten medförde en kostsam skatt för egenproduktion av el, den hotade dessutom med dryga böter för dem som inte registrerade sig.

PSOE (Spanska Socialdemokraterna) som nu sitter vid makten, tog bort den hårt kritiserade skatten förra året och därför kan vi nu se satsningar på förnybar energi även i Spanien.

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Vi som tar hand om våra husbilsplatser i bakgrunden har gått över till högsta beredskap och är redo att snabbehandla ärendet så fort det skickas in. ;):):D


Vi ligger i och för sig alltid i högsta beredskap, fast det gäller nog mest @BoEr, han är snabb som attans, min högsta beredskap har nog en lägre nivå om jag tänker efter... :confused::oops:;)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen