• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny pmr radio

Bjösse

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
3330
Medlemskap
2024
Har införskaffat en Top Com 9100 vad blir mitt anrop ? Hbk 3330 ??? Någon som vet ? / Björn
 
F

F.d. 6081

Guest
Sv: Ny pmr radio

Typiskt. jag sitter med 6 st PMR stationer , men ingen av dom kan jag lägga in subton på, Måste man gå upp i prisklass på 2000:- för att få en PMS med subtoner. Annars så kommer jag att ligga på Kanal 6 öppen för alla.:(
 

Bjösse

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
3330
Medlemskap
2024
Sv: Ny pmr radio

Hej. Köpte mina två apparater för 795:- o dom funkar med kanal 6 subkanal 11 så inte behöver du gå upp till 2000:- // Björn
 

swempa

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
316
Medlemskap
2023
Sv: Ny pmr radio

Vad är subkanal????
Jag har också radio i bilen men det verkar inte vara någon ordning på vilken kanal man skall ligga på. Har fått höra vid flera tillfällen att man skall göra anropen på kanal 9. Men här föreslår du kanal 6???
swempa
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ny pmr radio

Vid NMC mötet berättade danskarna att de fått tillstånd att använda ett kraftfullare system med bättre räckvid . De jobbar på att det skall bli ett gemensamt system för hela Norden.

Har man inte ett omedelbart behov av radiosamband så är det klokt att avvaktar danskarnas besked.
 
F

F.d. 20123

Guest
Sv: Ny pmr radio

Hej Jag har precis köpt ny radio på Clas ohlsson Midland G7 två apparatar 800 kr
inte så dyrt

Hälsningar John
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ny pmr radio

27Mhz använder idag FM med 5W uteffekt.
PMR använder 446Mhz och FM (låg uteffekt)

För och nackdelarna dem emellan är framförallt att PMR är väldigt behändiga (men kanske lite krångliga att ställa in) i förhållande till sin kapacitet. nackdelen är väl att de även används i hög utsträckning som "rena leksaker".

27 Mhz börjar kanske komma tillbaka lite grann men det är mest utländska stationer man hör utefter vägarna.

Sen är väl frågan om inte dagens mobiltelefoner har "slagit undan" fötterna till viss del på traditionell radiotrafik.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Ny pmr radio

jag har kvar min gamla pr radio kraco 2430 med en svitc så fick man 40 kanaler och 100 watts slutsteg så den kan bli till användning ,,mvh håkan
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Ny pmr radio

kära Svempa,
kanal 9 är på Privatradion, även kallad CB.
Kanal 6 är på PMR.

Subkanal är en "imponator" som gör att man
slipper höra all annan trafik på kanalen MEN
gör det möjligt att förstöra pågående trafik
för att man "sänder i munnen" på annan trafik.

Våga vägra subkanal på PMR!
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Ny pmr radio

Det finns inget som heter "subkanal".
Det handlar om tonselektiv med ohörbara toner, så lågt i frkvens att de inte hörs.
67 - 250 Hz.
Kallas CTCSS, analog subton eller DTCS, är digital subton.
För att få en kommunikationsradio typgodkänd i EU, krävs någon form av selektiv. CTCSS eller DTCS är vad som vanligen finns.
En radio utan selektiv är förmodligen inte typgodkänt, CE-märkt etc, och kanske svartimporterad.

Apparater med subtonslektiv kan oftast lyssna "öppet".
Subtonslektiv gör att man slipper höra en massa ströningar fån annan eleketronik.
Man slipper höra andra radionät som sänder på samma frekvens, givetvis msåte man se till att kanalen är ledig innan man själv sänder. Ofta finns en indikator som visar om trafik finns på frekvensen.

CTCSS eller DTCS kan även kallas tonstyrd brusspärr, tonsquelch. Användes bl.a i försvarets RA-145 och RA-422 apprater för er som var telfonister i lumpen.

De tillverkare som kallar CTCSS och DTCS för subkanaler är ute efter att göra intrycket att komradion har fler "kanaler" än andra.

PMR-446 är 8 fekvenser: 446,00625, 446,01875, 446,03125, 446,04375, 446,05625, 446,06875, 446,08125, och 446,09375 MHz.

Risk finns att LPD radio ihopblandas med PMR446. LPD är billiga nästan leksaks Walkie Talkie på 433 MHz med 10 mW. Där är numera inte tillåtet att använda komradio, bandet är avsett för billås, trygghetslarm, fjärrterometrar larm.
Även LPD radio måste ha selektiv. de som finns får användas livslängden ut.
LPD och PMR446 kan inte samköras.

Det är således viktigt att kontrollera frekvensen på de komradio man köper, något som ofta säljaren inte vet ett smack om.

de
Roy SM4FPD
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Ny pmr radio

Även vi har införskaffat TopCom Twintalker 9100 har haft 1 radio på under fredag - söndag på vår premiärresa via Halmstad, Getterön, Bengt i Örkelljunga och hem, inte ett ljud på radion.
Har legat på kanal 6 subkanal 11, även om den sista inte är en subkanal!
Anrop är HBK 10281 eller Loppan, som vår HB kallas.
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Ny pmr radio

PMR eller Pytteliten Minimal Räckvidd.

Läser man i manualen på apparater upp till 1000:- paret så står det att räckvidden är c:a 3 km i öppen teräng.

Möter du en kompis och anropar honom när ni båda kör i 90 km/t så är ni 3 km från varandra på 1 minut, dessutom så sitter ni båda i en bil där jag tror att räckvidden minskat till 1 km. Detta betyder att prattiden ligger på c:a 20 sek. :mad:

Är den då helt kass? NJA! Kompiskör man och har varan innom synhåll så kan det nog fungera. Även att hålla kontakt med varan på GK:s i Ullared.

Vill man ha bättre kontakt så blir det PR/CB (27 MHz) som gäller där man kan ha en bra yttre antenn och hålla kontakt på det flerdubbla avståndet, kolla med den mötande kompisen hur han mår, var han varit och vart han är på väg + en hel del till. Nackdelen är att PR är lite utdöende men en grupp skulle mycket väl sätta fart på PR-bandet igen, relativ billig investering, inga krav på behörighet m.m. så det är bara att tuta och köra (= ropa och snacka).

Nästa steg blir att ta ett amatör cert. Då har du inga begränsningar på räckvidd dock är antalet amatörer som har husbi mycket begränsat.

/Claes
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ny pmr radio

För ett antal år sedan fanns några medlemmar som förordade att alla i HBK skulle skaffa PMR-radio (0,5 W). Systemet testades vid en stor träff och man konstaderade då att det var mer leksaker än användbar kommunikation.

Jag tog vid den tiden kontakt med PTS (Post & Telestyrelsen) som ansåg att vi borde kunna få tillstånd till mer effektiv typ av radiokommunikation om vi ansökte om sådan. Gruppen som då höll i frågan ansåg att det skulle bli för dyrt så det hella rann ut i sanden.

Själv använder vi ett par jakt-radioapparater när vi färdas tillsamman med någon annan med husbil, dessa apparater är på 5W.

Den danska motsvarigeheten till HBK har fått tillstånd att använda VHF-apparater med egna frekvenser som har betydligt bättre räckvid än PMR, kanske något vi borde satsa på för HBK.

Kanske en fråga för någon i ämnet väl insatt medlem att jobba vidare på?
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Ny pmr radio

Helt rätt SKABO på detta sätt är det med dessa frekvenser och apparater. Jag tror dock du har fel när nu säger att räckvidden är så lång som 1 km jag tror den är häften högst så. Vid allmänt anrop på husbilsklubb kommer vi alldrig att få svar med PMR om man inte är inom synhåll för varandra så vi satsar på 27 mhz iställer och då kan vi snacka mil istället för metrar. tyvärr dålitemeck med install av utrustning osv men det är det värt var så säkra,
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ny pmr radio

För ett antal år sedan fanns några medlemmar som förordade att alla i HBK skulle skaffa PMR-radio (0,5 W). Systemet testades vid en stor träff och man konstaderade då att det var mer leksaker än användbar kommunikation.

Jag tog vid den tiden kontakt med PTS (Post & Telestyrelsen) som ansåg att vi borde kunna få tillstånd till mer effektiv typ av radiokommunikation om vi ansökte om sådan. Gruppen som då höll i frågan ansåg att det skulle bli för dyrt så det hella rann ut i sanden.

Själv använder vi ett par jakt-radioapparater när vi färdas tillsamman med någon annan med husbil, dessa apparater är på 5W.

Den danska motsvarigeheten till HBK har fått tillstånd att använda VHF-apparater med egna frekvenser som har betydligt bättre räckvid än PMR, kanske något vi borde satsa på för HBK.

Kanske en fråga för någon i ämnet väl insatt medlem att jobba vidare på?

Idén är kanonbra, men har sina brister. Ex. täcker inte tillståndet från PTS utlandet, där det absolut skulle vara kanon om man i Moseldalen kan ropa på medlemmar.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ny pmr radio

Du har säkert rätt, men tror du någon där skulle bry sig om vi ropar efter en medlem?

I värsta fall får vi kolla om det går att få dispens.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ny pmr radio

Nä! Det skulle vara kul om vi hade något gemensamt.

Men vi borde i så fall kolla frekvensen i Danmark, Norge, Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal, Italien, Kroatsien, så att vi inte är på någon militär eller känslig frekvens när vi pratar på därnere.

uniPC68XL.jpg


Vi börjar bli stora nu och kommer nog att bli större. Så ska vi promota en radio i varje bil bör vi nog tänka till lite.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ny pmr radio

Det fanns, som jag nämnde, en grupp för radiosamband som hade fastnad för PMR-radion. När flera medlemmar ifrågasatte PMR-radion med sin mycket begränsade räckvid tyckte gruppen att de motarbetades och avgick.

Nu är vi så pass många som äger husbil idag att vi kanske skall ta upp idén med PTS så kanske det går att få en egen frekvens* som endast skall användas för kommunikation mellan husbilar. Något i stil med det som båtägarna nu har.

Som förslag; kanske du Ralf, skulle vilja återuppliva gruppen med några andra radiointresserade medlemmar och försöka jobba fram något tillsammans med PTS?

*/ kanske samma som danska husbilsägarna har.
 
Toppen