• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny på släktforskning

F

F.d. 11208

Guest
Jag är ganska ny på det här med släktforskning och har stött på ett problem. Min farfar är född i Holmedal i Värmland och förlorade sin mor vid 5 års ålder i sviterna efter att hon gått genom isen. Min farfars far har troligen blivit knäckt av den här händelsen eftersom han överlåter gården till en bror. Barnen skingrades efter detta och min farfar hamnade hos fosterföräldrar. Min farfars far står efter detta som obefintlig i kyrkböckerna, ryktet säger att han några år senare hittats drunknad i en kanal i Oslo. Jag har inte funnit några belägg för detta och undrar därför om någon känner till var man möjligtvis skulle kunna hitta sådana här uppgifter i Norge eller Sverige.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny på släktforskning

Har du använt Ancestry i dator eller som app i iPad?
Chansen finns att någon har forskat i samma banor och redan gjort jobbet.
Kanske lite långsökt men värt ett försök.

I mitt fall har någon annan gjort grovjobbet då jag fann att jag har finska rötter efter invandrande finnar till Värmland på 1500-talet. Hakkarinen blev till Johansson och andra sonnamn redan efter någon generation.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny på släktforskning

Ikke mange kanaler i Oslo, men kan være nedre del av Akerselva.

Over til ditt søk, aner du omtrent år for dødsfallet?

Generellt så kan du bla og søke gratis i folketellingene frem til 1910 (personvernlov hindrer de nyere).

Kirkebøker kan og være en god kilde, Registreringssentral for historiske data inneholder begge disse primaækildene.

Det skal mye til av gravminne registeret til DIS-Norge har hans grav, regner med at den er slettet om han ikke hadde ny familie som vedlikeholder en familiegrav.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny på släktforskning

Kan appen Digitalarkivet vara till hjälp?
Vad hette din farfars far?

Exempel:
photo-726502.jpg
 
F

F.d. 11208

Guest
Sv: Ny på släktforskning

Tack för tipsen. Jag har laddat ner appen som Knarrevik tipsade om, tyvärr fick jag ingen träff på min farfars far Nils jansson, men jag kan säkert ha användning av appen ändå eftersom det förmodligen var mycket spring över gränsen i trakterna där mina förfäder bodde.
 
Toppen