• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny Husbil

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
God kväll alla husbils vänner,



Efter att ha haft segelbåt och där efter rest i stora delar av Europa med Harley Davidson beslutade frun och jag att köpa husbil, budgeten var satt till 150 000 kr och den skulle få plats på en vanlig parkeringsplats.

Det hade varit skönt med en riktig duschs och toalett kanske ett bra kök med avställnings ytor eller hur??????



Det blev en KABE Travelmaster 750 WL -07 3200mil för 490 000 kr.

Valde en Kabe för att det är som en Volvo, man vet vad den ska kosta och man vet vad man får.

De tre åren vi har haft Kaben har vi varit jätte nöjda oavsett vad man skriver om Kabe, ett fantastiskt kök fantastisk värme på vintern mm. Men efter ett tag får man nya önskemål om till exempel, frun (chefen) ville ha en säng som var enkel att stiga i och ur jag ville ha större last luckor.

Vi har varit i Norge och ner till Kroatien + massa annat men nu skulle vill vi ha en annan husbil absolut inte längre efter erfarenheter från våra resor, svårt att hitta parkeringar och även campingar om man har större husbil.

Intressanta är att det skilde 100 000 kr mellan bilhandlarna i inbytets pris och då köpte vi den bilen som var billigast på blocket, kollade även var en liknande husbil kostade i Tyskland och det var samma pris. Märkeshandlarna bjöd mindre än små handlarna märkligt tycker jag. Godtag inte priset ni får för er er husbil i inbytte utan letat vidare tills ni är nöjda. Vi fick 470 000 för vår bil som hade gått 5200 mil men märkeshandlarna bjöd 360 000 kr på en nyare Kabe??????

Nu köpte vi en Dethleffs Globetrotter XLi 7850 årsmodell 2011 inköpt i augusti 3300mil (kollad i carfax).Mellanpriset var 320000 vilket vi tyckte var rimligt.

Hur kan kravspecifikationen ändars så mycket? Jo för vi trivs med husbilslivet och vännerna vi mött, tack alla trevliga husbils människor som finns där ute.



Vill gärna skriva detta för ingen pratar om priser. Och hoppas och tror att vi blir nöjda med vår Dethleffs Globetrotter



Mvh

Mia och Magnus
 
Toppen