• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny granskning av Roaming

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Lever de svenska telefonbolagen verkligen upp till EU-regeln om fria samtal inom EU? Det ska nu Post- och telestyrelsen granska. Enligt regeln ska en kund som använder sin mobiltelefon i EU kunna göra det på samma sätt som "hemma" eller i Sverige.

Regeln kom till för ungefär ett år sedan och myndigheten uppmärksammar hur sju företag antingen använder tilläggsavgifter eller begränsar sina tjänster om kunden befinner sig utomlands och i EU. Detta ska nu granskas mer ingående.

Sedan tidigare granskar myndigheten ytterligare ett teleföretag av samma skäl.
Kan det komma något bra av detta??
Bengt
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Finns det några "nyheter" om detta?
Vi har Telenor obegränsad surfmängd. Men, när man läser "lite noggrannare" så är det begränsat till 100GB utomlands. Visserligen en hel del surf, men ändå. Nedan "skärmklipp" från Telenors sida. En sanning med modifikation...
"Ta med surfen på resan
Vi tror inte på begränsningar. Därför ingår surf som hemma i 41 länder för dig som har något av våra nya mobilabonnemang. Helt automatiskt, utan extra kostnad och utan bindningstid.

Länder som ingår:

  • USA
  • Andorra
  • Turkiet
  • Schweiz
  • Serbien
  • Montenegro
  • Thailand
  • Malaysia
  • Myanmar
  • Alla länder inom EU och EES
Har du något av abonnemangen från 3 GB upp till 70 GB kan du använda hela din surfmängd. Har du vårt största abonnemang med obegränsad surf, kan du använda 100 GB i dessa länder. Och det är riktigt mycket."
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Kan jag använda den surf och de samtal/sms/mms som ingår i mitt abonnemang/kontantkort vid permanent vistelse i EU/EES?

Nej. Tanken är att du ska kunna använda ditt abonnemang eller kontantkort precis som vanligt när du tillfälligt befinner dig i länderna som ingår i EU/EES. Exempelvis på sportlovsresan till europeiska alperna. Att tillfälligt använda abonnemanget eller kontantkortet stämmer överens med EU-regleringen kring ”Roam Like At Home”. Men du kan inte använda ditt abonnemang/kontantkort som en permanent lösning vid utlandsvistelse.

Vad innebär ”permanent lösning vid utlandsvistelse”?
Om du, under en fyramånadersperiod, befinner dig fler dagar i ett EU/EES-land än i Sverige och har en förbrukning som är större utomlands än i Sverige, räknas det som permanent roaming eller så kallad ”extremanvändning”.

Jag har ett abonnemang med fri surf i länder som ligger utanför EU/EES, vad gäller för mig?
Reglerna för extremanvändning som beskrivs ovan gäller även i de länder som du har fri surf i, till exempel Thailand.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Vi fick begränsningar , hade mycket inkommande trafik utomlands. Då gäller det att ringa som en galning hemma!!! Dumt.
Helt naturligt att ha fler samtal när man är utomlands.
Mitt tips två ab. Man är ju ofta två pers. i bilen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Om du, under en fyramånadersperiod, befinner dig fler dagar i ett EU/EES-land än i Sverige och har en förbrukning som är större utomlands än i Sverige, räknas det som permanent roaming eller så kallad ”extremanvändning”.

Fick påskrivet om detta av Tele2, eftersom vi har fiber hemma används surfen mycket lite under vår, sommar och höst. De skulle debitera en oskälig summa per Gb om jag fortsatte att surfa. Det gäller tydligen att slösa med surfen under sommaren. Man får väl börja streama HD-filmer och göra åt varenda Mb under sommaren. Det lär inte bli billigare för Tele2.
Hustrun har ett billigt abonnemang hos Hallon och där sparas och ackumuleras den oanvända surfen så den klarar vi oss på under 2 månader. (ca 80 Gb)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såhär står det i vart fall i 3 avtal om roaming inom Eu.... som jag ser det så är vistelse inom Eu borttagen från 30dagars regeln

upload_2019-4-15_13-13-53.png ....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Eftersom jag har väldigt låg förbrukning av mobildata på vintern hemma (wifi) ,ställde jag frågan till Telia om extremförbrukning,om jag behövde starta storförbrukning hemma innan avresa,(Telia har 20GB i månaden som gräns utrikes)

Telia svarar
Datum2019-04-17 14:30
Hej! Om du inte kommer upp till 20 GB i utlandet så behöver du inte starta någonting eller oroa dig. Det kommer att fungera som det ska upp till 20 GB. Allt gott! Med vänlig hälsning Jim Nyström Lööf Telia Kundservice
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter att någon (operatör) har släckt ner mina möjligheter att koppla upp mig med mitt extra sim-kort och att min operatör 3 säger att de vet inte varför det inte fungerar.... så tog jag kontakt med PTS (post & telegrafstyrelsen).... de lyssnade och sa att jag skulle kontakta Telekområdgivarna. sagt och gjort....
Efter samtalet fick jag länken till vad som gäller när vi tar vårt svenska abonnemang med oss ut i Eu.... och om den fria roamingen inom Eu....

Ni kan själv läsa vad överenskommelsen säger mellan länderna inom Eu ...

Mobiltelefoni utomlands - så kallad roaming | PTS

Sen är där säkert många ???? tecken kvar för oss när vi åker ut i Eu med husbilen och kanske bor i många länder under vår vistelse inom Eu.... hur skall operatören bedöma oss utefter gällande riktlinjer ?
Kanske det inte är bara jag som fått skriftligt bekräftat att min operatör inte har några begränsningar i mitt avtal inom Eu.... kan jag lita på min operatör ??

De regler som vi kan läsa i länken har vad jag vet inte prövats i några rättsliga instanser..... så därför tror jag att det är viktigt att driva ett ärende vidare om ens operatör inför begränsningar i vår möjlighet att surfa/ringa när vi befinner oss utanför vårt lands gränser....

Nu är det 9 dagar sedan mitt extra simkort slutade att fungera.... fortsätter det så, då får jag gå vidare med saken....
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Efter att någon (operatör) har släckt ner mina möjligheter att koppla upp mig med mitt extra sim-kort och att min operatör 3 säger att de vet inte varför det inte fungerar.... så tog jag kontakt med PTS (post & telegrafstyrelsen).... de lyssnade och sa att jag skulle kontakta Telekområdgivarna. sagt och gjort....
Efter samtalet fick jag länken till vad som gäller när vi tar vårt svenska abonnemang med oss ut i Eu.... och om den fria roamingen inom Eu....

Ni kan själv läsa vad överenskommelsen säger mellan länderna inom Eu ...

Mobiltelefoni utomlands - så kallad roaming | PTS

Sen är där säkert många ???? tecken kvar för oss när vi åker ut i Eu med husbilen och kanske bor i många länder under vår vistelse inom Eu.... hur skall operatören bedöma oss utefter gällande riktlinjer ?
Kanske det inte är bara jag som fått skriftligt bekräftat att min operatör inte har några begränsningar i mitt avtal inom Eu.... kan jag lita på min operatör ??

De regler som vi kan läsa i länken har vad jag vet inte prövats i några rättsliga instanser..... så därför tror jag att det är viktigt att driva ett ärende vidare om ens operatör inför begränsningar i vår möjlighet att surfa/ringa när vi befinner oss utanför vårt lands gränser....

Nu är det 9 dagar sedan mitt extra simkort slutade att fungera.... fortsätter det så, då får jag gå vidare med saken....



Den här diskussionen har varit aktuell tidigare och egentligen har väl inget ändrats sedan vi fick de nya EU-reglerna, som gör att vi ”kan ringa och surfa som hemma”, när vi reser inom EU.

Det här kan man läsa tydligt, enkelt och begripligt förklarat på EU’s informationssida Ditt Europa Roamingavgifter

Själva grundidén är;

Villkor
Du kan ringa och surfa som hemma om du tillfälligt reser utanför det land där du normalt bor, jobbar eller studerar. Det är inte tänkt att användas för permanent roaming. Så länge du tillbringar mer tid hemma än utomlands, eller använder din mobiltelefon mer hemma än utomlands, betalar du inget extra för att använda mobilen i ett annat EU-land. Det här räknas som normal användning av roamingtjänster.”



Dvs. Man kan alltså inte köpa ett mobilabonnemang i det land som har det lägsta priset, för att sedan använda det i andra EU-länder. För mig både logiskt och rimligt.

För ett år sedan så läste jag om 4 månaders regeln hos de flesta leverantörerna och på EU’s informationssida. Hos vissa leverantörer förstår jag att texten fortsatt finns kvar, men finner idag en annan formulering på EU’s sida ”vanliga frågor”; https://ec.europa.eu/newsroom/document.cfm?doc_id=45415

Hur länge kan jag använda roaming som hemma när jag är utomlands?

Den allmänna regeln är att så länge du tillbringar mer tid hemma än utomlands, eller använder din mobiltelefon mer hemma än utomlands, kan du använda roaming till inrikestaxor när du reser inom EU. Det här klassas som skälig användning av roamingtjänster.

Om det inte är fallet kan din operatör kontakta dig. Operatörerna kan upptäcka möjligt missbruk genom att jämföra användning utomlands och användning i hemlandet under en fyramånadersperiod: om du tillbringar största delen av din tid utomlands och använder telefonen mer utomlands än hemma under dessa fyra månader kan operatören be dig klargöra situationen inom 14 dagar. Om du fortsätter att använda telefonen mer utomlands än hemma kan din operatör börja ta ut en liten avgift för roaminganvändning. Avgiften är högst 3,2 cent per minut för röstsamtal och 1 cent per sms. För surf kommer den högsta tilläggsavgiften från och med den 15 juni 2017 att vara 7,70 euro/GB, och sedan sänkas till 6 euro/GB (den 1 januari 2018), 4,50 euro/GB (den 1 januari 2019), 3,50 euro/GB (den 1 januari 2020), 3 euro/GB (den 1 januari 2021) och slutligen 2,50 euro/GB (den 1 januari 2022).”


Nu har 4 månadersregeln blivit annorlunda formulerad, men grundtanken finns fortsatt kvar.

I praktiken så har vi egna exempel och erfarenhet.

Carola och jag har båda abonnemang i Sverige hos Telias lågprisleverantör Halebop och abonnemang i Spanien hos Telias motsvarighet, Telefonica/Movistar.

Förra vintern var vi ute från Sverige i 7 månader i sträck, använde våra svenska abonnemang hela tiden när vi pratade med Sverige och ibland kopplade vi upp oss. Men det var ett relativt lågt utnyttjande eftersom vi samtidigt har tillgång till WiFi och spanska mobiler, Carola använde sin svenska telefon varje dag, själv lite mindre,

Den här vintern samma sak, vi har varit borta från Sverige i över 7 månader, nu sitter vi i mitten av Frankrike på väg till Sverige, uppkopplade via Halebop.

Det har aldrig kommit någon kommentar, varning från Halebop, allt har fungerat perfekt trots 4-månaders regeln.

Skall tilläggas att vi aldrig kommit upp i våra maxtak för GB’s en enda månad, så vi har säkert i alla fall, varit en lönsam kund hus Halebop,

Däremot fick jag en hög räkning från Telefonica/Movistar i september förra hösten. Det var både för samtal och en del roaming som skett från Sverige.

Skrev en formell reklamation, som besvarades med vändande post. Sammanfattning av de 5 raderna var att jag varit utanför Spanien i över 4 månader och därför användes andra tariffer för tjänster utanför 4-månadersperioden. Punkt,

Muskatten, om jag förstått rätt så har du inte varit i Sverige på flera år, det är väl därför som ditt SIM-kort inte längre fungerar. Grundtanken är ju att ditt svenska abonnemang skall fungera för tillfälliga resor utomlands, men den regeln går självklart inte att hänvisa till om man som du befinner dig utomlands åravis.

Skall bli intressant att följa dina resultat om du går vidare med den här saken.

Personligen är jag väldigt nöjd med de nya möjligheterna som den här EU-regeln givit oss, allt blev enklare och det sparar en hel del pengar för oss turistande EU-medborgare. Att det finns regler som skyddar leverantörerna mot missbruk tror jag är bra för oss alla, eftersom eventuella kostnader för missbruk annars hamnar på våra egna telefonräkningar.

TommyD
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi använder full pott (80 Gb/mån) i mer än 4 månader på våra resor utan att känna oss som ””missbrukare”. Anledningen är att vi har fått bekräftat både muntligt och skriftligt från vår operatör att det är helt OK.

En annan grej som vi har observerat i vintras är att vissa operatörer utomlands missar redovisa vår surf-användning till vår operatör. Jag följer vår förbrukning regelbundet eftersom vi har 3 olika abonnemang och vill inte överskrida det som är avtalat.
 
Toppen