• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu Sticker Vi!!

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Jaha gott folk, nu sticker vi!! Äntligen!! Ville egentligen åkt iväg söderut redan i september eller oktober. Men, men, men. Många vårdcentraler, sjukhus och liknande satte stopp för det. Senast igår (fredag) blev det datortomografi i Halmstad. Får inget resultat av det förens om en-till-två veckor!! Blir det då ett tråkigt svar så får jag ju vända bilen!!
Men nu är det söderut som gäller!! Står just nu på en ställplats vid Klippans Brygga i Göteborg. Stena Danica, som jag jobbat på under många år, avgår klockat 08:00 (klockan är nu 06:15).
Överfarten från Varberg, hade inga avgångar på lördagar eller söndagar!!
Att det blev Göteborg i stället för Trelleborg (har stor rabatt på Stena Line), va' för att vi skulle lämna Julklappar till några av barnbarnen här!!
Sovit väldigt gott i natt, trots rätt mycket trafik häromkring. Allt fungerar till belåtenhet i bilen (ström, frysar, värme, gas)!! Glömt lite grejor hemma, men det får vara.
H. Matata från Eva & Jack
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag läser gärna om er resa. Åker ni betalvägar eller avgiftsfria?

Jag lämnar Stockholm första veckan nästa år för en resa till Spanien och Portugal.
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Vi följer er resa noga, och hoppas att vi ses snart. Dina kulinariska anrättningar passar gott in i vårat tänk om en god måltid , dvs vi ser fram om matlagning tillsammans. Fallecia levererar go-värme ytterligare några dagar enl. prognosen
Kanske ett dopp i havet i morgon? Kör lugnt söderut
Calleinvierno
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Gösta E. skriver: Åker ni betalvägar eller avgiftsfria?

Jag är visserligen ingen Smålänning, men snål som attan på vissa områden!! Nej inga betalvägar. Det sköter GPS:en om!! Har dessutom gått med i det Danska DACF. Danska bondgårdar. Och det Franska, France Passion. Franska bondgårdar. Dom ligger ju inte precis längs några betalvägar. Dessutom har jag hela livet franför mig!! Så jag tar det lugnt.

Jack43
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Them.JPG Första natten på resan blev som jag nämnt Klippans Brygga i Göteborg. Nästa nattlogi blev på en bondgård en bit söder om Silkeborg som hette "Bøgeballe". Nästa övernattning blev en ställplats som finns i vår lista, nämligen Sittensen i Niedersachsen, som va' gratis, med WC. Nästa som vi nu är på ligger också i "vår" lista. Ditsatt av Gunnar, för många år sedan. Den byn och platsen heter Blankenheim.
H.Matata från Eva & Jack
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Imorgon är det som bekant Lucia!! Får se om jag får tid och lust att baka "katter" då.
I förrgår när vi kom till Blankenheim (söder om Köln), så SNÖADE det!! Usch!! Det är ju den skiten som jag försöker rymma ifrån.
"Snurrade runt" lite i Tyskland och Luxembourg, för att finna metanol till min Efoy-laddare. Fick endast fatt på en femlitersdunk. Många så kallade agenter för detta medium har inte haft sådan Methyl Alcohol på flera år, och sedan glömt bort att dom är återförsäljare av ämnet!!
Hade planer på att besöka några Julmarknader på väg söderut. Men nu borde man dra öronen åt sig!! Därför igår kväll sköts tre människor till döds på en Julmarknad i Strasbourg!! Usch!! Inte långt härifrån där vi är nu. Pont-à-Mousson, strax norr om Nancy.
N.Problemas från Eva & JackBlankenheim.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er strenge restriksjoner på omsetting av metanol i mange land. Sist jeg kjøpte i Tyskland så måtte jeg fylle ut er formular fra myndighetene, og det var snakk om begrensing til 5 liter - men jeg fikk den gangen kjøpt 10 liter kanne - maks en kanne. Grunnen til restriksjonene er muligheten for bruk i produksjon av sprengstoff.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Ja, både Knut och Klas. Man får alltid fylla i, och signera, när man handlar metanol i Tyskland. Men jag har aldrig upplevt restriktioner på mängden. Priset är ju nästan hälften mot Sverige!!
Fick fatt på två 10-liters dunkar i Nancy igår för € 90:- pistoleros!!
 
Toppen