• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu rör vi på oss igen äntligen!

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
hej eva o hasse ! tack för tipset om peniche håller med det är en riktigt liten fin stad med nära till allt ! saluhallen bla och ja ställplatsen är riktigt fin ! stod där förra året då det började blåsa ? nästa morgon var bilen full med sand ha ha !

Då så stod du inte på ASA Peniche för där finns det ingen sand. Det är en plats på betong och det är så bra för där får man inte in en massa sand/grus i husbilen.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej på er ! igår kom vi till pedrogao vägen dit kantades av branden förra året måste varit hemskt allt var sönderbränt på bägge sidor av vägen ! när vi kom fram undrade vi vad som hänt såg ut som en krigszon det var orkanen som dragit fram för tre veckor sedan jämnat allt med marken träd hus tält allt som stod i vägen taken på sevicehusen fanns inte kvar all inredning var krossat ! men de hade öppet tom baren o resturangen var öppen ? beslutade oss för att stanna vi fick stå på parkeringen högst upp ! el fick vi med ! på natten började det blåsa så trodde bilen skulle välta 21 m/s på morg bestämde vi oss för att fara vidare söderut i stormen ! nerfallna elstolpar och elledningar utefter vägarna ingen vacker syn ! så körde till nazare 60 km söderut och tog in på vale paraiso natur park 1 km norr om nazare gångavstånd till byn och lidl så blev perfekt ! nu får vi hoppas det slutar blåsa med ! jobbigt att ha snöre under kepsen !
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Vi stog också i Pedrogao i måndags. Valde för att den fått bra recensioner och vi skulle varva ner efter resan. Billig var den också, 8,40€ med Acsi och utan el. Svarta träden var inte roliga. Åkte sedan till en favorit, Foz do Arelho.
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej på er ! idag har vi varit ute i 31 dag ! vädret här är kallt och blåsigt runt 13 gr ! trots detta valde vi att promenera ner till nazare och titta på beachen och folklivet där nere ! några stackars surfare trotsade de höga vågorna och höll livräddarna på alerten ! tänkte inte ens tanken att bada när det rök om vågorna som vällde in ! vi valde istället att ta en kaffe och brandy på en trevlig bar och titta ut genom fönstret ! men det var en trevlig by inget snack om det ! stod ett tiotal hb vid busstationen men de flesta var inhemska samt ett par dupontare ! såg ut att inte vara någon service att prata om där ! där fanns en linbana såg det ut som upp till utsiktsplatsen men den lämnade vi ifred ! prognosen för väder verkar inte så lovande så ångrar jag inte köpte stickade mössan jag tittade på därnere ? låga temperaturer och regn ! nåväl imorg styr vi nog mot peniche ! ha det gött och glöm inte vinterdäcken ni som är hemma !
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! ja då har vi kommit peniche asa motorhome park ! här är väl kanske halvfullt ? några svenska ekipage med har jag sett ! detta är en väldigt välorganiserad ställplats så som en sån plats skall vara i mitt tycke och dessutom till ett hyfsat pris ! men det är ju alltid i betraktarens ögon ? vädret ca 15 gr och tyvärr regn och det verkar hålla i sig de närmaste dagarna ? så surfbrädan får nog bli kvar på taket ? man får pyssla med annat roligt tex tvätt är bra terapi ? vill man få utlopp för mer kan man tvätta bilen här en alldeles utmärkt platta för det även med en stege så man kan ta taket men det kanske är lite överkurs ! sen finns det flertalet fina resturanger att besöka så ska nog gå att fördriva tiden ! glad så länge jag slipper skrapa rutorna ? ha det gött !
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej på er ! inte så mycket nytt att komma med ! är kvar här i peniche är väl en 6-7 svenska ekipage ! idag har det i alla fall slutat att blåsa och inte regnat så mycket heller faktiskt ! temp runt 15 ? strosat runt i byn kolllat saluhallen vi var sena så inte så mycket kvar men vi köpte bröd där ! var inne och tog en fisksoppa på ett mysigt cafe samt lite kaffe om man nu kan kalla det de ? inte var det zoegas i alla fall ?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
HEJSAN ! idag lämnade vi ett tryggt hem i peniche och for mot okända öden ! hamnade i lissabon på en camping som ska ligga någorlunda stadsnära med buss till centrum utanför ! vädret varit någorlunda idag tempen stigit ett par gr så ca 18 gr och inget regn att tala om ! lisssabon blev inte av förra resan men nu ska det bli av ! fortfarande inga betalvägar vad vi vet om men bilen snart skramlat sönder men de gör fler på fiat ! de ska leva de med ! sköt om er därute !
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! idag tog vi bussen in till lissabon och det tog ca 40-45 min var sevärt i sig och överlevde gjorde vi med ? det är en stor stad med allt vad det innebär men finns väldigt mycket att titta på ! så frågan är om vi kommer längre eller om vi blir kvar här he he ? de tyckte vi var så trevliga på campingen så vi fick en natt gratis om vi stannade en natt till ? och vem kan motstå ett sånt erbjudande ha ha så istället för två är vi nu uppe i fyra nätter men va fan kanske aldrig kommer till lissabon igen ! så kör på ! det är redan överfullt på solkusten av hb har jag läst !
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! då har vi sett lite av lissabon och lärt oss lite mer av dess historia än vad vi gjorde förut och det var ju bra ! tar för lång tid att gå in på detaljer osv men för er som inte har varit där kan jag rekommendera ett besök men avsätt några dagar för det finns mycket att se och uppleva i lissabon ! så vi kommer att rulla ut härifrån imorgon ! regnat mest hela em idag men fick promenerat ner till ikea som låg på andra sidan vägen och ätit köttbullar med lingon och köpt en burk med pepparkakor och lite sill ! det låg väldigt lägligt till !
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har vårt Family kort alltid med oss då ingen kan erbjuda rundare köttbullar än Kamprads hårdstyrda personal ; )

Lissabon, ja, där avundas vi er, men kanske efter årets regnperiod att vi tar oss dit några dagar. Nu har vi upplevt Lissabon genom era ögon och det hade varit kul att se staden även med egna. Kolla gärna med yr.no innan ni sätter ”plattan i mattan”, vi är helt beroende av vad yr.no har att erbjuda kommande dagar...
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej på er ! idag lämnade vi lissabon var lite mek o ta sig ur stan men gick bra ! vi for över en låååång bro var lite häftigt ! på vår väg söderut gör vi ett stopp efter ca 10 mil lagom distans då är kaffet fortfarande varmt i termosen ! då har vi kommit till en liten by som heter alcacer do sal N 38 22 48 W 8 30 59 och där finns en liten municipal campismo med 32 platser alldeles lagom för under 12 euro ! gångavstånd till intermache om man vill handla eller tvätta vi passade förresten på att tanka där 13.79 per lit diesel ! vill man inte besöka den affären har man även lidl på andra sidan gatan ! på campismo är det även gratis att tvätta hb om man har lust med det ? vi blir här en natt sen far vi ner ca 10 mil till castro verde där är det stor marknad på osndag och vi kan stå på campsmo där och promenera till marknaden ! vi blir nog kvar i castro verde några dagar då det är en trevlig by !
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi är fortfarande i Dieppe och har världens tur med vädret. Solen skiner varje dag, lite kyligt på morgonen och nästan ok för kortärmat på e.m..

Har kollat långtidsprognoser för hela södra Europa med YR.NO varje dag och det enda jag kan komma på är att Spanien har det lite varmare och lite mera sol än Portugal just nu. Vi stannar här ytterligare nå’n dag och väntar på att regnet i dom södra regionerna ska passera vidare, sen följer vi troligen i era + Tommy & Carolas hjulspår över Pireneer’s spökstad & järnvägsstation fast ej genom tunneln utan rätt över berget (det har vi tillräckligt med HP till).

upload_2018-11-6_12-26-40.jpeg
Bild: internet
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! idag kom vi till castro verde efter ha kört från alcacer do val på småvägar och det var ingen hit kan jag tala om ! visserligen asfalterad men det var längesen och det var 90-väg men kunde knappt köra i 45 vilken pårs ! vägnätet i portugal är inte nån större hit enligt min mening ! men campingen här är fin och välskött och man har nära till allt sen har den ett bra pris ! vi var på den lokala pub tog ett glas vin 1 euro samma glas i lissabon kostade 4.50 ? inte undra på att folk undviker stora städer ? i morgon ska vi gå på marknaden ! ha det gött !
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Hade vi varit i Portugallien och velat stanna över Jul o Nyår, då hade vi valt väder enl. yr: Langtidsvarsel for FalesiaMotorhome park, nära till Albufeira (handel & mat på cykelavstånd, ca 1 mil), hyfsad boendekostnad och lugnt framför allt. Att ta dagliga morgon/kväll strandpromenader är bara bra för hälsan & inte minst prostatan. Är det upptaget på ställplatsen, vänta utanför bomen 1-2 dagar så ordnar det sig.

Lite tröst i regnvädret...
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! vaknade imorse till solsken vilken glädje ! varit en riktigt fin dag idag ! vi gick genom byn ner till väderkvarnen där den stora ytan ligger där marknaden är ! här fanns allt det vanliga men du kunde också köpa tex levande höns ankor kaniner i olika färger och storlekar samt en massa fåglar och papegojor ! undrar vad hälsomyndigheten sagt om det hemma ? tänkte köpa en papegoja men då hade det nog blivit för mycket tjatter i hb ! kan riktigt höra den härmar mig med alla svordomar he he för att inte tala om tanten i gps ! så det fick vara ! när vi kom till bilen kunde vi göra och äta mat på utsidan och det var ett tag sen !
 
Toppen