• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu rör vi på oss igen äntligen!

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej på er ! regnet började inatt och sen kom åskan sen mera regn höll på till 11 på fm sen har det varit uppehåll men mera regn utlovat inatt ! vi passade på i dag att ta bussen in till caceres och fick bytt batteri i min klocka ! 4 euro billigare än hemma ! sen promenerade vi ner till gamla stan mysigt när det inte är så mycket folk ! var in på en bar tog en ostbricka och ett glas vin helt ok ! inga landsmän i sikte så långt ögat når ! ha de gött !
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej på er ! idag har vi rört på oss ca 12-13 mil över till portugal upp till bergen en plats som heter pomarinho som är en idyll om man gillar lugn och ro ute på landet ! fina vyer över bergen ! platsen är en hybrid mellan ställplats och camping finns det mesta man behöver ! quinta do pomarinho n 39 24 2 w 7 29 12 det ägs av en holländare som just tagit över ! tillhör marvao tror jag ! nu har det börjat regna och ska bli ett herrans oväder tydligen ? blixtrar gör det med ! planen är att fortsätta i morgon till cohimbra ? glömde skriva att inte att rekommendera till stora fordon då vägarna upp är smala och stenigt från stora vägen !
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! idag for vi till coimbra ca 14 mil ömsom regn ömsom fint väder ! fortfarande inga betalvägar vad vi vet om men vart lite kringeli krokvägar samt något som liknar motorväg ! spår av var det brunnit på flertalet ställen troligtsvis från förra året då man såg växtligheten börjat återhämta sig så sakta ! här står vi på en asci-camping en bit utanför stan men buss just utanför så får bli morgondagens projekt att ta sig in till byn ? campingen inte den bästa men har de grundläggande funktioner och ett asci-pris ! finns ett par ställplatser i krokarna men där finns nada ! jag nämnde oväder igår och det vart ett satans oväder med blixt o dunder samt ihållande regn under natten så tanten kunde inte sova ? jag har inga problem med det så länge inte hb flyter iväg ? så vi hoppas på bättre väder imorg även om det är varmt ! ha det gött !
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej på er ! vi börjar väl med vädret ! varmt !! 27 gr och det kändes när man gick i gamla stan i coimbra speciellt uppför alla backar ! men det är ju bra för kondisen sa nån ? det kan man ju få under ett parasoll med en kall med eller ? stan var i alla fall sevärd men efter en mil har man svårt lämna ett rättvist omdöme ha ha roligt med ledbussar det hade vi i götet en gång i tiden med som gick upp till masthugget om jag inte minns fel ? så imorgon drar vi mot kusten och porto ! hoppas vädret håller i sig !
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej på er ! roligt att se att det är någon som följer vad vi pysslar med på vår tour söderut ! tyvärr är jag dålig på att lägga in bilder men jobbar på detta fenomen ! idag har vi i alla fall åkt de ca 14 mil på icke betalvägar genom byar o gränder o över stock o sten ! kommit fram till en asci-camping i en ort som heter vila de conde som ska ligga nära havet vilket vi ska kolla i morgon ! såg attt det var en 4-5 ekipage varav en hbk-medlem på plats ! vädret varmt ca 27 gr när vi kom i em ! vi ska kolla läget i morgon hur lång det är till stranden och till porto dit man tydligen tar sig med tunnelbana ? man fick 2 glas med portvin i baren som välkomstpresent det var ju fint ! sen att det står en hund o skäller i grannskapet kan ju inte campingen hjälpa ? ha det gött !
 
F

F.d. 22252

Guest
Har också hört hundar skälla sej nästan fördärvade, de mår ju inte bra förmodlig utsatta för någon slags djurplågeri, en normal hund skäller ju inte mycket. något man saknar söderut är människors förhållande till djur. Hoppas komma ner så småningom.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Får man fråga vad det kostar?
När jag frågade för perioden 5/12 - 30/4 så skulle Folksam ha lite drygt 9200kr (efter avdrag på de 45 dagar som ingår i alla hemförsäkringar. Finns det reseförsäkring som ingår i husbilsförsäkring??
 

Elisabeth&Jan

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14439
Medlemskap
2024
Vi har fått ett pris på 1700:- för vår Spanienresa från Länsförsäkringar. Vi räknar med att vara borta 5 mån. och då är 45 dagar borträknade i det priset. Vi har inte fått faktura/förs.brev än, ska bli spännande att se om det priset stämmer. Vi planerar att åka 2:a nov med Finnlines Malmö-Travemünde 2 pers med 7.5 m husbil 750:- med HBK-rabatt
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
ja det där med försäkringar är ju väldigt krångligt och upp till var o en det finns mycket att läsa om det här på forumet ! det som passar för en är inte bra för nån annan det är som med politiken en jävla soppa ! lycka till läs villkoren och gå på magkänsla !
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
ja det där med försäkringar är ju väldigt krångligt och upp till var o en det finns mycket att läsa om det här på forumet ! det som passar för en är inte bra för nån annan det är som med politiken en jävla soppa ! lycka till läs villkoren och gå på magkänsla !
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
idag har vi bara slappat och tagit det lugnt en skön promenad utmed en folktom strand vattnet såg väldigt lockande ut men får vänta nån dag ? imorg ska vi försöka att ta oss in till porto kan bli nog så jobbigt i värmen men man kanske inte kommer denna vägen igen och då ångrar man sig när man var så nära ? sköt om er !
 
F

F.d. 22252

Guest
har åkt 3 ggr med finnlines från Malmö/ travemunde.
Har åkt på kvällen ätit badat och sovit bra, man blir väckt tidigt ätit en god frukost och sen är man klar för många mil. Räknar man på det sparar man mycket och mår jättebra. Man är ju en bra bit ner i tyskland Passerar Hamburg i lugn och ro speciellt om man åkte när lastbilarna står stilla.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej på er ! idag har vi besökt porto som man nog kan kalla turiststad men vi tyckte det var en riktigt trevlig och charmig stad att besöka ! här finns nåt för alla tror jag ? vi hade tur det var inte så varmt idag så vart trevligt ! vi åt bla nåt som kallas francinas typiskt för portugal en slags sandwich med bröd skinka kött ost stekt ägg o pommes vilket var en ny positiv smakupplevelse men var väldigt mycket mat ! nåväl imorgon vänder vi och styr söderut igen efter ha legat för ankar i tre hela dagar ! bra ni kommer med tips till oss nybörjare ! ha det gött !
 
F

F.d. 22252

Guest
Verkar som det där med försäkringar är en djungel man får pris för några månader som är mycket mer än försäkringen hela året.
Inte många pratar om det så jag misstänker att man inte tar extraförsäkringar och fejkar tiden om det händer något.
Räknade på att man sparar en hel del diesel och en en ställ plats sliter mindre på bilen och en själv och trevligt avbrott i resan. Så det fanns inget att vinna på att köra över bron och genom danmark ska man över stora bält så blir det mer kostnader och ordentlig omväg, åker man färjan danmark tyskland så kostar det och man måste köa och köra på och av vilket jag inte gillar.
Så Malmö Travemunde Finnlines med klubbens rabbatt förordar jag tar man sen kvällsfärjan och kommer iland pigg och utvilad så är det ett stort plus i början på resan, men lika bra när man kör hem och känner sej lite sliten.
Om jag kommer iväg och kan träffa plastpelle i portugal så blir det den vägen jag tar. 55 mil på svenska sidan . Lätt klarat men inte lika roligt med tyska trafiken.
 
Toppen