• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norge för andra gången i år

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det blev lite strul med Trumas diesel, men det löste sig delvis hos Bengt i Örkeljunga och slutligen Segerlöfs i Göteborg (rekommenderas varmt). Nästa anhalt blev Blåhø där jag har tagit min 1:a videoinspelning men jag har ingen aning om hur man laddar den på HBK, därför får det vänta.

Hjerkin (Dovre fjell) visade bättre väder än andra ställen så det var bara att vidaretesta värmepannan: vacker vy mot Snöhetta från view-point
Hjerkin mot snöheta.jpg

Kallt ute, ca 1°C på natten, men desto varmare på Hitra (golfströmmen). Då tog vi oss till Hitra genom världens brantaste tunnel (264 m.u.h.): kostar inget längre
världens brantaste.jpg

Första campingen var Vågens camping, 120:- + 30:- för el. Ett utpräglat fiskeställe: hit åker vi inte fler gånger...
Vågens kamping.jpg

Vi var dom enda som grillade köpefisk: här har jag konstruerat en egen Muurikka (30 cm) i miniformat som fungerade ypperligt:
gasolalternativ.jpg

Det fungerade med Biltemas gasolburkar för 19,90. Gasol finns kvar till ytterligare en grillning:
schjysst ytbehandling.jpg

Nu var det dags för en resa till civilisation (trodde vi), men ack nej, här fanns ännu fler båtar med fiskare, fast betydligt vackrare vy:
Strömviks fiskekamping.jpg

Då var det dags att besöka Frøya. Först en bro innan själva tunnelen:
Dolmsundbrua.jpg

och sen spikrakt ner 150 m.u.h, dock betydligt lindrigare än Hitra tunneln:
Frøyatunnelen.jpg

Här möter man massvis med långtradare som transporterar fisk till hela Europa:
55 lastbilar fisk.jpg

Sista utposten hade en trevlig "ställplats" med vatten & el (120:- + 30 för el) fast nu var det gratis pga säsongens slut:
Frøya-Titran.jpg

Frøya bjöd på vackrast foto av alla, ett ensamt hus mitt på en ö:
ensamt.jpg

...och vart än man körde, över vilken bro som helst, överallt kunde man se en båt och folk som slet med sina spön:
Fiske.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Norge för andra gången i år

Vad var det för fel på Truman och varför?
Den slutade tända, stannade redan vid uppstart (fläktläget). 1:a felet var felaktigt error meddelande E122 (diesel kommer inte fram). Det var inga problem med diesel eller själva pumpen (den som tickar) utan programvaran på styrkortet. 2:a fel var glödstiftet som aldrig fick glöd. Det såg vi i testbänken hos Segerlöfs. Alde skickade nya delar & packningar så nu funkar nästan allt. CP Plus kan få spel och sätta igång fläkten på maxläge men det kan jag hantera nu manuellt. Grejerna är från nov 2014 men tydligen inte färdigtestade hos tillverkaren och fortfarande med "barnsjukdomar". Ska uppdatera CP Plus nå'n gång i framtiden...

IMG_0879.JPG
 
Toppen