• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

No smoking

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Det vore ju jättebra om det räckte med att förbjuda försäljning av tobak men då kommer det säkert att dyka upp andra vägar att få in tobak i landet då det finns starka ekonomiska intressen för det.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det vore ju jättebra om det räckte med att förbjuda försäljning av tobak men då kommer det säkert att dyka upp andra vägar att få in tobak i landet då det finns starka ekonomiska intressen för det.
Det är förstås möjligt och troligt i alla fall strax efter ett förbud, fast det är väl egentligen ett annat problem. Det borde hur som helst minska problemen som tobak orsakar, eller vad tror du?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Visst skulle det minska problemet något Kristian men det finns för stora ekonomiska intressen som är ointresserade av folkhälsan så det skulle aldrig gå att genomföra. För 50 år sedan jobbade jag åt en man som precis slutat som direktör för "Riksföreningen mot tobaksrökning" han hade försökt att få tillstånd en varningstext på cigarettpaketen men det var helt omöjligt då, nu finns det sådana men vad hjälper det? Kvarnarna mal alltför långsamt.
Åke
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
I Sverige löser vi ett problem med alla dessa förbud som i många fall skapar andra problem ? Vi har höga "straffbeskattningar" på div olika varor som inte på något vis löser problemet utan istället berikar staten. Sprit vin och öl är det i särklass största hotet mot samhället med medföljande brott , skilsmässor , förstörd barndom för många stackare och beskattat med uppemot 90 % men har det löst problemen ? Nej inte alls vi skvalpar i oss dessa brygder som aldrig förr , kan det helt enkelt vara så att vissa samhällsproblem icke kan lösas med skatter och förbud ? Ja tänk det tror jag faktiskt är det någon som känner till någon rökare som under nikotinets rus rånat eller våldtagit , misshandlat någon medmänniska ???
 

bertillilja

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
20477
Medlemskap
2024
Det bästa vore väl att införa motboken igen med tanke på hur mycket elände spriten ställer till med, eller hur?
Mvh " halvnykterist
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
I Sverige löser vi ett problem med alla dessa förbud som i många fall skapar andra problem ? Vi har höga "straffbeskattningar" på div olika varor som inte på något vis löser problemet utan istället berikar staten. Sprit vin och öl är det i särklass största hotet mot samhället med medföljande brott , skilsmässor , förstörd barndom för många stackare och beskattat med uppemot 90 % men har det löst problemen ? Nej inte alls vi skvalpar i oss dessa brygder som aldrig förr , kan det helt enkelt vara så att vissa samhällsproblem icke kan lösas med skatter och förbud ? Ja tänk det tror jag faktiskt är det någon som känner till någon rökare som under nikotinets rus rånat eller våldtagit , misshandlat någon medmänniska ???
Hur har du tänkt att problemen, du skriver om, ska lösas, utan att använda förbud eller beskattning?
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Människor har rökt tobak i alla tider trots skattehöjningar ideligen och många kommer att fortsätta att göra så , en attitydsförändring av rökare är kanske det som krävs inte skatter , vi har 80 km/tim här ca 4 mil men kör man i 80 blir man överkörd t o m av långtradare TROTS höga böter och fartkameror. Ser man på bilder från mångas resor med husbil neråt Europa börjar ofta det hela med uppbunkring vid gränsen med bilder på inhandlade våtvaror ,när många parkerar vankas stödbensöl , vin och spritflaskor har blivit ett måste vid nästan varje bild utan en tanke på vad dessa varor kostat för människan genom tiderna , jag är ingen absolutist alls men proportionerna på problemen verkar för mig synnerligen haltande :)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Människor har rökt tobak i alla tider trots skattehöjningar ideligen och många kommer att fortsätta att göra så , en attitydsförändring av rökare är kanske det som krävs inte skatter , vi har 80 km/tim här ca 4 mil men kör man i 80 blir man överkörd t o m av långtradare TROTS höga böter och fartkameror. Ser man på bilder från mångas resor med husbil neråt Europa börjar ofta det hela med uppbunkring vid gränsen med bilder på inhandlade våtvaror ,när många parkerar vankas stödbensöl , vin och spritflaskor har blivit ett måste vid nästan varje bild utan en tanke på vad dessa varor kostat för människan genom tiderna , jag är ingen absolutist alls men proportionerna på problemen verkar för mig synnerligen haltande :)
Jaså, i ditt förra inlägg verkade du förfasa dig över allt elände tobak & alkohol ställde till med, men att lösningen inte gick att nå via skatter & förbud. Nu verkar det som att inget behöver göras åt vare sig det ena eller andra. Så frågorna blir: Finns det problem? Behöver de åtgärdas? Hur ska det gå till utan förbud o skatter?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Jag har absulot ingen skyldighet att stå till svars för dig om vad jag tycker om tingens ordning ! Du har din åsikt jag har min , thats it
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag har absulot ingen skyldighet att stå till svars för dig om vad jag tycker om tingens ordning ! Du har din åsikt jag har min , thats it
Du får förstås tycka o tänka som du vill, jag blev bara nyfiken på dina ev lösningar på de problem vi diskuterar, eftersom du inte gillar de lösningar som man använder sig av nu. Men det verkar inte som du har några alternativ. Då vet vi det.
 
Senast ändrad:
Toppen