• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Niesmann Arto 74: ingen ström till innebelysning och vattenpump

Björne1077

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
27734
Medlemskap
2024
Ber om tips att lösa problem, ingen belysning fungerar inne i husbilen, samt att vattenpumpen inte får någon ström. De andra 12 volts kretsarna fungerar. Har kontrollerat säkringar a. Är det någon som har erfarenhet och kan ge mig lite tips så jag kommer vidare.
 

Björne1077

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
27734
Medlemskap
2024
Hej Hans tack för ditt tips! Jag har demonterat alla kontakter och återmonterat dem en och en. Lossat på alla säkringar och återmonterat dem också. När man trycker på gasolomkopplare knappen på huvudpanelen så klickar det i ett relä i boxen, typ lika brytar knapp finns för vattenpumpen och en för belysningen men knappen lyser inte och inget relä drar.......
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kan inte Arto -74, men det skulle kunna vara ett problem i kontrollpanelen. Frågan är bara vilket? Knapparna som bråkar? Någon kontakt som kopplar panelen till säkringarna och reläerna? Låt oss hoppas att någon som kan Arto kan svara.

MVH
Hans
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Har själv en Arto 74 och har inte råkat ut för det problem du beskriver. Har du kollat säkringarna som sitter bakom passagerarstolen, finns en lucka i golvet. Detta är mitt tips.
 

Björne1077

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
27734
Medlemskap
2024
Hej Master, tack för ditt tips. Vi köpte bilen förra sommarn så vi har inte hittat alla luckor. Kollade alla säkringarna med ohm meter där också men alla var hela. Hörs det ett klick när du trycker på pumpknappen respektive belysningsknappen på din panel?
 

Björne1077

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
27734
Medlemskap
2024
Dvs är det relä som drar? När jag trycker på gasol omkopplare knappen så hörs det ett klick från relä/säkrings boxen? Skulle vara bra med ett elschema och följa men det finns inte i min instruktionsbok.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Förmodar att du även kollat panelen så alla kontakter sitter som de ska. Panelbrädan sitter ju bara fast med kardborre. Om du nu har panelen som sitter ovanför dörren.
 

Björne1077

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
27734
Medlemskap
2024
Tack för dina tips. Jag har skruvat bort panelen ovanför dörren (3st små skruvar ), kablarna sitter som de ska. Har också demonterat anslutningarna till alla tre batterierna idag så att bilen blev helt ström lös i en timma. Blev inte bättre med detta. Har bokat tid den men forsbergs hade tid först den 20 juni, inget kul.
 
S

Sören-6830

Guest
Maila till N+B:s verkstad i Polch och beskriv felet så noggrant du kan, engelska fungerar bra. De brukar vara mycket hjälpsamma och snabba med att hjälpa.
 
Toppen