• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigation på IOS

F

F.d. 53814

Guest
Fri sikt har inte behövts sedan de åttakanaliga sekventiella mottagarnas tid.
Känsligheten har gått upp hos mottagare, en aning, men uteffekten på signalerna är den samma så fortfarande räcker det att skymma med kroppen så får du sämre eller ingen mottagning.
Alla mottagare i konsumentklassen oavsett om de sitter i en mobil eller i en särskild navigator är känsliga för multipathing.
Enda fördelen en mobil kan ha är att du kan få A-gps d v s förhandsinfo till mobilen vilka satelliter som kan användas, men alla moderna mottagare klarar ut det så fort almanackan är ned laddad från första satelliten, d v s inom några sekunder.
 
F

F.d. 53814

Guest
Jag kan förstå att en modernare GPS/mobil med d:eek: kan vara mkt snabbare än mina lätt ålderstigna, men de behöver nog signal från ett antal satelliter. Eller??
1 satellit för att få ned info om vilka som är möjliga att använda.
2 satelliter för att få en grov 2D-position,i princip i vilken världsdel, ingen höjd. De flesta mottagare visar inget.
3 st ger god 2D position.
Med 4 så kan du få höjd, mer eller mindre bra beroende på fördelningen mellan satelliterna.
OBS, höjden blir aldrig bättre än 50% sämre än horisontalfelet. 20m noggrannhet horisontellt ger 30 meter vertikalt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Idag initieras EU’s Galileo med alla satelliter på plats och en överlägsen precision, allt enligt dagens TV.
Galileo finns installerat i nyare mobiler/plattor.
 

Hansan

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
25895
Medlemskap
2023
Gps-mottagaren verkar vara tillräcklig i Ipad/Iphone. Men om man vill, via blåtand, ansluta en extern gps-mottagare, hur vet man vilken som är aktiv? Den inbyggda eller den externa?
Har en Garmin GLO som jag kan använda. Den använder Glonass och Gps.
 
F

F.d. 53814

Guest
Triangulering med a-gps med hjälp av mobilmasterna.
Nej, trianguleringen är endast ett sätt att kunna ge en grov position plus-minus 300 meter ungefär.
A-GPS fördel är att satellitalmanackan laddas ned mycket snabbt utan att en första satellitsignal behöver tas emot.
 

Mitthem

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2024
Bad Elf Pro funkar mycket bra, ipaden tappade ofta gps signal när vi var i England/Skottland Bad Elf funkar bra hemma skall bli kul att se hur den går när vi reser utomlands.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Har, igen, kollat igenom inställningarna för platstjänsten i IOS. Alla apparna har lika sånär som att i Google Maps inställningar har jag tre val: Aldrig, När appen används, Alltid. Vad är skillnaden mellan de två sista? Varför skulle man vilja ha platstjänsten på när appen inte används? .

Jag har den inställd på ALLTID eftersom jag använder mig av maps tidslinje.
Tycker den är ganska bra för att visa var man kört och vilka ställen jag besökt.
Så klart vet Google det också men det har jag inga problem med:D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nej, trianguleringen är endast ett sätt att kunna ge en grov position plus-minus 300 meter ungefär.
A-GPS fördel är att satellitalmanackan laddas ned mycket snabbt utan att en första satellitsignal behöver tas emot.
Precis vad jag kortfattat skrev!

När GPS-mottagaren startar upp tar den hjälp av information som sänds ut i mobilradionätet för att då få en ungefärlig position om var den befinner sig och kan då söka enbart efter vissa satelliter, vilket går mycket snabbare än om den ska söka bland alla satelliter runt hela jorden.

Funktionen kan även användas då GPS-enheten har svårt att få signaler från satelliterna. A-GPS hjälper då till likt triangulering för att få en ungefärlig position.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Precis vad jag kortfattat skrev!

När GPS-mottagaren startar upp tar den hjälp av information som sänds ut i mobilradionätet för att då få en ungefärlig position om var den befinner sig och kan då söka enbart efter vissa satelliter, vilket går mycket snabbare än om den ska söka bland alla satelliter runt hela jorden.

Funktionen kan även användas då GPS-enheten har svårt att få signaler från satelliterna. A-GPS hjälper då till likt triangulering för att få en ungefärlig position.
Och hur mycket tid sparar man på det, 5-10 sekunder ca. fö så startar du på samma plats som du stängde av den så går den igång lika snabbt.

Jag kan tillägga att jag använt GPS när den var helt ny som produkt och en mycket dyr pryl, på den tiden var tiden avsevärd, kunde varierna mellan en kvart och 3-4 timmar detta pga få satelliter.
 

Hansan

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
25895
Medlemskap
2023
Progress! En förändring jag gjorde var att ladda på simkortet i Ipaden lite pengar. Kan det ha förbättrat följsamheten i iGO och Sygic? (CoPilot har jag räknat bort då den ger mig omvägar som kostar tid och bränslepengar). Nu får jag vettigare vägval och korrekt positionsmarkering ute på vägen i både iGO och Sygic. Ett tips: Den sistnämnda verkar ha någon slags kampanj till sista sept, om man vill komma billigare undan vid ev inköp.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Och hur mycket tid sparar man på det, 5-10 sekunder ca. fö så startar du på samma plats som du stängde av den så går den igång lika snabbt.
5-10 sekunder är en evighet i dessa sammanhang och dessutom behöver man inte fri sikt till satelliterna. Jag minns när GPSen tappade kontakten i städer med höga hus eller på landsväg med träd intill vägen (Tyskland). De bekymren har man tack och lov inte med en mobil/platta utrustad med A-GPS
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var allt väldigt längesedan, jag har bl.a. en Garmin 660FM som fortfarande fungerar, den är mer än tio år gammal, den har inte dom problemen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
5-10 sekunder är en evighet i dessa sammanhang och dessutom behöver man inte fri sikt till satelliterna. Jag minns när GPSen tappade kontakten i städer med höga hus eller på landsväg med träd intill vägen (Tyskland). De bekymren har man tack och lov inte med en mobil/platta utrustad med A-GPS
5-10 sekunder är den tid det tar att starta motorn, slår du på navigator i det ögonblicket du är vilse?
Jag slår på min när jag ska åka någonstans, kan inte alls förstå detta problemet och att tappa GPS fix på en landsväg har jag otroligt svårt att tro, men har du ej GPS utan förlitar dig på mobilmasterna så har du inte den noggrannhet som du nog också kräver om du nu är så GPS beroende.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag slår på min när jag ska åka någonstans, kan inte alls förstå detta problemet och att tappa GPS fix på en landsväg har jag otroligt svårt att tro, men har du ej GPS utan förlitar dig på mobilmasterna så har du inte den noggrannhet som du nog också kräver om du nu är så GPS beroende.
En nyare mobil/platta har A-GPS, GPS, GLONASS och Galileo för att få bästa snabbhet och nogrannhet att hitta satelliterna även utan fri sikt. Det går inte att navigera efter enbart A-GPS.
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Haft Igo i IPaden länge. Alltid fungerat bra. Nu på senaste tiden slutar den fungera plötsligt då och då. Både här i Sverige och nyligen på vår resa i Tyskland. Ibland även svår att starta den. Får försöka flera gånger. I IPhonen händer inte detta. Vad har hänt??
 
Toppen