• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Naturum Kristianstad

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vi övernattade på parkeringen vid Naturum i Kristianstad för ett par veckor sedan och det föranledde mig att skriva till Kristianstads kommun.
Jag meddelade Kristianstad att jag ämnade lägga ut deras svar här på Husbilsklubbens forum. Förhoppningsvis har jag fått någon på kommunen att förstå att vi har lite andra vanor och behov än husvagnscamparna.

Nedan vårt brev:

----
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Ingemar Håkansson
Skickat: den 7 april 2019 20:49
Till: Tourist Center Kristianstad <Touristinfo@kristianstad.se>
Ämne: Husbilsparkering

Hej.

Passerade Kristianstad i veckan, och stannade till för övernattning på husbilsparkeringen utanför Vattenriket. En jättebra parkering med staden inom gångavstånd.

Men: Varför har ni satt tiden till 17-00 och 00-10? Hur tänkte ni då?

Vi strosade runt vid Vattenriket och blev intresserade av Naturum där men det var stängt och hade öppettider 11-17 men då kunde vi inte ha bilen stående på platsen så det blev inget med det. Att strosa runt i stadens centrum under affärstid kunde också varit trevligt men det var inte heller att tänka.

Kunde i och för sig kört in mot centrum med husbilen men vår erfarenhet av parkeringsmöjligheter för en 7,5 m lång bil i närheten av ett stadscentra har lärt oss att det är inte lönt att försöka, och jag inser själv olämpligheten med att rota runt där med en bil när det inte skulle behövas.

Nåväl, vi lämnade Kristianstad på förmiddagen innan parkeringstiden gick ut och gladde oss istället åt det Simrishamn hade att erbjuda med sin 24-timmars parkering.

Skulle vara väldigt intressant att få veta vad orsaken var och hur ni tänkte då ni satte en så udda P-tid istället för 24 timmar.

Hälsningar
Britt-Louise o Ingemar Håkansson, Öxabäck.
------
Och här kommer svaret från Kristianstad

Hej!

Jag har nu ett svar till er och det är att er husbil får stå på den här parkeringen dygnet runt. Tidsangivelserna som står på skylten visar att det är en ställplats men som sagt så får man stå där med husbil under övriga timmar bara man inte
har några tillhörigheter som tex campingstolar eller bord utanför husbilen.

Jag har fått ett svar att kommunen ska se över skyltarna eftersom de är otydliga och kan tolkas på olika sätt.

Väldigt tråkigt att ni kände er tvungna att köra vidare och missade besök på naturum och vår vackra stadskärna. Önskar er varmt välkomna tillbaka om ni har vägarna förbi och vill ge oss en andra chans!

Mvh Hanna

Hanna Kuhlau | Utvecklingssamordnare
Tillväxt och Hållbar utveckling
Kommunledningskontoret
Kristianstads kommun
Besöksadress: Stora Torg
Postadress: 291 80 Kristianstad
Telefon: 044-134917 | Mobil: 0733-134917
E-post: Hanna.Kuhlau@kristianstad.se
www.kristianstad.se
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Så bra, då stämmer vår beskrivning här i vårt husbilsplatsregister:



Plats: Grus, asfalt, stor parkering
Vägbeskrivning: E 21 avfart Vilan, kör mot Vilan förbi 2 stoppljus , efter Lidl sväng till höger
Service: WC och kafeteria finns i Naturums museum
Avgifter: Gratis nattparkering kl 17-10
Att Göra o Sevärdhet: Naturum.
Avstånd: 5 min till centrum med affärer och restauranger, 5 min till badhus
Övrigt: Nya toaletter i anslutning till parkeringen. Platsen ligger avskild från vägen.

180807, Esbjörn; Gratis Nattparkering 1700-2400, 0000-1000
180916, Käthe & Per; Nya toaletter i anslutning till parkeringen. Bild. Justerade koordinater.



Eller hur?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Visst, och som jag tolkade skyltarna fick en PB2 inte stå där mellan kl. 10 och 17. Det upplevde jag som ett problem men en ändring kommer nog snart.:)
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Så bra, då stämmer vår beskrivning här i vårt husbilsplatsregister:



Plats: Grus, asfalt, stor parkering
Vägbeskrivning: E 21 avfart Vilan, kör mot Vilan förbi 2 stoppljus , efter Lidl sväng till höger
Service: WC och kafeteria finns i Naturums museum
Avgifter: Gratis nattparkering kl 17-10
Att Göra o Sevärdhet: Naturum.
Avstånd: 5 min till centrum med affärer och restauranger, 5 min till badhus
Övrigt: Nya toaletter i anslutning till parkeringen. Platsen ligger avskild från vägen.

180807, Esbjörn; Gratis Nattparkering 1700-2400, 0000-1000
180916, Käthe & Per; Nya toaletter i anslutning till parkeringen. Bild. Justerade koordinater.



Eller hur?

Hej! En undran om det inte ska vara E22 istället för E21 i vägbeskrivningen eller är jag ute o cyklar!?
Tommy
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Är det en husbilsplats i vårt register? I så fall, vad heter husbilsplatsen?
 
Toppen