• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nån som har erfarenheter av fästingmedlet Fixodida?

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Nån som har erfarenheter av dessa FÄSTINGMEDEL för hund/katt och människa, som innehåller fulvosyra o påstås innehålla bara ofarliga och naturliga ingredienser.

Råkade ut för en riktigt elak Borrelia under höst o vinter o blev ordentligt sjuk i flera omgångar. Med två kattor o en hund vill jag numera (i möjligaste mån) ha både "hängslen o livrem". Tänkte vi skulle ta dessa medel som komplement till djurens giftigare fästingmedel o är nyfiken om någon testat. Finns tyvärr inget att droppa i nacken på oss människor ;)

Djur - Fixodida - Köp Fixodida Zx Fästingmedel Hund/katt 120 tabletter på apotea.se

Människor - Fixotin - Köp Fixotin Zx fästingmedel 60 tabletter på apotea.se
 

PJohan

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2024
Sv: Nån som har erfarenheter av fästingmedlet Fixodida?

Jodå, min lagotto/portugis har fått Fixodida dom två senaste säsongerna. Han bar hem fästingar nästan varje dag ändå. Nu vet jag inte hur det hade gått utan F - kanske hade han fått ännu fler?? Vi bor ju som i ett rådjurs/hjorthägn så det finns förutsättningar här...! Inget Fixodida ännu i år och han fortsätter bära hem enstakingar nästan varje dag.

Per
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Nån som har erfarenheter av fästingmedlet Fixodida?

Vår japanska spets äter också fixodida. Får 3 tabletter varje dag och han får väl en och annan fästing, men inte i någon stor omfattning. Vill påstå att det fungerar bra. En del fästingar kryper uppe på pälsen och vill inte fästa sig i huden.

Bernt
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Nån som har erfarenheter av fästingmedlet Fixodida?

Vår japanska spets äter också fixodida. Får 3 tabletter varje dag och han får väl en och annan fästing, men inte i någon stor omfattning. Vill påstå att det fungerar bra. En del fästingar kryper uppe på pälsen och vill inte fästa sig i huden.

Men var tar dom vägen då,dom söker väl nästa offer, håkan
 
F

F.d. 50581

Guest
F

F.d. 50581

Guest
Sv: Nån som har erfarenheter av fästingmedlet Fixodida?

Hej har 2st Shih-Tzu 5 & 1 år Vi tar Brav/Ecto 1 tablett 1 gång/varar i 12 veckor. Bästa vi har testat. Inga fästingar på 2år .Så testa Brav/Ecyo.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Nån som har erfarenheter av fästingmedlet Fixodida?

Fick tips om ett medel som heter Bravecto av våra kompisar det är en tuggtablett som smakar lever och ska hålla i 12 veckor det är receptbelagt och ganska dyrt nästa 500:- för två tabletter men det ska räcka i 24 veckor och slår man ut det på tiden så blir det inte så farligt.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Nån som har erfarenheter av fästingmedlet Fixodida?

Förra året så testade jag ett Bärnstenshalsband till Goldendamen och tro det eller ej men det funkade skapligt:)
När stenarna gnuggar mot pälsen blir det tydligen någon statisk laddning som inte fästingarna gillar.

Kanske funkar på tvåbenta tjejer också:wink:, vem vet?
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Nån som har erfarenheter av fästingmedlet Fixodida?

Tack för alla rapporter o tips.
Både hunden o kattorna får Frontline (livremmen) men tänkte testa något giftfritt också som tillägg (hängslen) för att kanske få lite bättre effekt. Fungerar Fixotin på mig också hade det varit toppen. Frontline / Fipronil är inte det allra effektivaste fästingmedlet men Expot, Scalibor o en del andra medel kan vara farliga för katt.

Bärnstenshalsband har jag testat på hunden, men det brydde sig fästingarna inte om. Nu använder jag det för att lära honom nosa upp bärnsten i tången på stranden istället :D, få se om det lyckas.
 
F

F.d. 55928

Guest
Sv: Nån som har erfarenheter av fästingmedlet Fixodida?

Hej
Vi har en Springer Spaniel och har använt Bravecto ( tablett ) förra året och i år. Har flera bekanta som använder denna på sina hundar.
Har inte märkt några problem och 100% verkan på fästingar.
mvh / Lars Robin
 

Pia o Kid

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gotland
HBK-Nr
18802
Medlemskap
2024
Sv: Nån som har erfarenheter av fästingmedlet Fixodida?

Vår blandis fick det för några år sedan! Bortkastade pengar. Vi ger vår hund en tablett var 12:e vecka. Medlet heter Bravecto och är receptbelagt. Inga biverkningar vad vi märkt och det är nu andra säsongen!
 
Toppen