• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som lyckats med dieselvärmare i befintligt rörsystem?

F

F.d. 26513

Guest
Hejsan.

Tänkte höra om det är någon som lyckats få till en bra lösning med dieselvärmare på befintliga värmeslangar? Efter lite tester sitter jag och väger hur jag skall gå vidare.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Har kopplat in 5 kw dieselvärmare i befintligt luftvärmesystem. Enkelt och okomplicerat. Enda "mecket" var att jag behövde skala upp från brännarens 90 mm till det befintliga systemets 110 mm slang....
 
F

F.d. 26513

Guest
Ja har man den grovleken på slang så är det nog inga större problem. Dock verkar 60mm vara den vanligaste dimensionen och då minskar ju luftflödet väsentligt.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Ja har man den grovleken på slang så är det nog inga större problem. Dock verkar 60mm vara den vanligaste dimensionen och då minskar ju luftflödet väsentligt.

Japp .... viss minskning av luftflödet blev det. Har funderat på att vässa det med en separat fläkt (typ datorfläkt) vid utblåset inne i bilen. Det "projektet" ligger dock till sig för närvarande ...... :)
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Hejsan.

Tänkte höra om det är någon som lyckats få till en bra lösning med dieselvärmare på befintliga värmeslangar?
Spontant svar så här efter några års användning: Nej.
Ja, värmen kommer ut i samma rör, men jag kan inte använda dem som komplement till varandra eftersom båda vill blåsa ut luften genom den konkurrerande värmekällan. Jag har försökt med hjälpfläktar, men ska nog riva ut alla anpassningar jag gjort, och ersätta min 2kW dieselvärmare med en på 5kW och egna parallella rör.
För stunden är det -23 ute, och att få upp acceptabel värme med 2kW i en bil avsedd för sydeuropa låter sig inte göras inom samma dygn :(
 
F

F.d. 26513

Guest
Spontant svar så här efter några års användning: Nej.
Ja, värmen kommer ut i samma rör, men jag kan inte använda dem som komplement till varandra eftersom båda vill blåsa ut luften genom den konkurrerande värmekällan. Jag har försökt med hjälpfläktar, men ska nog riva ut alla anpassningar jag gjort, och ersätta min 2kW dieselvärmare med en på 5kW och egna parallella rör.
För stunden är det -23 ute, och att få upp acceptabel värme med 2kW i en bil avsedd för sydeuropa låter sig inte göras inom samma dygn :(

Lite det jag också kommit fram till med bara laborerande än så länge. Kanske tur man inte rev mer i befintligt system. Blir nu enbart ett utblås nu och drar runt luften med trumans fläkt.
 
F

F.d. 26513

Guest
Hur skall manmkunna få det att blåsa i samtliga slangar när Trumapannan fördelar ut det i 4 slangar åt olika håll.
Här finner du mycket läsbart inkl bilder.
Handlat Dieselvärmare från Kina

Nu var inte tanken att dra ut det i alla trumans slangar. Jag kopplade på mig på tre först och provade sedan med två.

Tack, den tråden har jag plöjt några gånger, men som jag skrivit ovan har jag redan beslutat mig för att köra enbart en utblås rakt in i bodelen.
 
Toppen