• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon mer erfarenhet av Votronic VBCS 45/30/350 Triple?

Dick

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Västerås
HBK-Nr
11377
Medlemskap
2025
Jag skall konvertera till LifePo4-system med Winston-batterier (utan BMS) och ser denna enhet med tre funktioner som en tänkbar kandidat i detta system, då jag slipper en del kabeldragning, spar utrymme etc.
Och med bara ett instrument (LCD-Charge Control S Art.-No. 1247) får jag väldigt mycket extra information också förutom vad jag kan avläsa i BMV 712.


Vill nu höra vilka erfarenheter som finns i Husbilsklubben på VBCS Triple.


Är delad av tanken att bara ha en enhet för de tre funktionerna (230 V:s laddning, DC/DC laddare och regulator för solpanelerna) med risken att bli av med alla tre om en funktion slutar att fungera.


Behöver komplettera upp med laddare och DCDC-omvandlare, och då jag idag har en MPPT regulator för solpanelerna med instrument får denna demonteras om jag väljer lösningen med VBCS Triple.


Vill samtidigt passa på och tacka bl.a JAndersB, Ranko, Knut, JonasS och Muskatten för att ni delat med er av era erfarenheter, tips etc.. Utan er hade jag inte vågat.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Lycka till Dick, mycket bra beslut. Jag hade också valt ”triple” om det fanns på min tid, men nu blev det lite extra kablar istället och det fungerar det med. Fördelen kanske kan vara att om en grej går sönder, då har jag två andra kvar. Så tänkte man en gång i tiden när man hade TV med inbyggd bandspelare, gick TV sönder då hade man inget kvar...

Tänk bara på att ha rätt dimension på kablar, längder räknas tydligen till och från förbrukare, inte bara fram till dom, detta lärde mig HBK medlemmar. Vår husbil hade fel kabel-längder redan från början sen den bygdes, men nu fungerar allt YPPERLIGT!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har nu två års erfarenhet av VBCS 45/30/350. Fördelen är ju helt klart att det bara är en enhet att installera med minimal sladddragning. Oavsett var strömmen kommer ifrån så blir det samma laddningsinställning. Och nackdelen är ju som sagts att går den sönder så blir det ingen laddning. Man får då gå in och koppla om tillfälligt så motorn laddar direkt.

Läste mina gamla inlägg och har nu ändrat uppfattning vad gäller laddning. Lifepo4 är mycket mer känsligt för över- och underspänning än blybatterier. Har därför installerat Victron bmv702 som är en programmerbar batterimonitor och som bryter laddningen tidigare än vad VBCS gör. Idealet hade varit om VBCS varit helt programmerbar.

Batteriövervakning med Victron BMV 702S
Framtidens bodelsbatteri?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jonas, jag har justerat lite värden för min laddning eftersom vi har tillgång till både 230V och gott om sol på dagarna. Victron’s 230V laddare är inställd på Lithium och håller spänning kring 12,3V medan solregulator kan ”skena” uppåt helt okontrollerat och då är det BMV som stoppar enligt nedanstående: (fungerar bra)

upload_2019-3-4_17-59-36.png

Jag kommer att ändra inställningar till SOC 90 - 95 när vi är på resande fot för att trycka in så mycket som möjligt under en 20 mils dagstur. Vi älskar att slösa med el och en justering kan vara befogad beroende på ändrade laddnings vilkor. Det finns ingen manual på vad man ska ha för inställningar, därför är det viktigt att utbyta erfarenheter här på HBK.
 

Dick

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Västerås
HBK-Nr
11377
Medlemskap
2025
Läste i tråden ”Framtidens bodelsbatteri?” att du Jonas haft problem med laddningen från generatorn. Votronic VBCS 45/30/350Triple var en helt ny modell och var väl inte riktigt utprovad. Den behövde en uppdatering av mjukvaran skrev du.

Kan du beskriva hur felet var och hur du upptäckte det. Var det Votronic som åtgärdade det?

Skall försöka få den tyska handlaren att kontrollera att detta fel inte finns på den jag skall köpa.

Tack på förhand för ditt svar.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hej Dick!
Min laddare var nog en av de första som såldes. Vid laddning från generatorn så laddade den först 30A för att några sekunder senare dra ur 30A. Den pendlade fram och tillbaka på detta sätt och det hördes på motorn och syntes på lyset att något var helt fel. Votronic kände till felet och den kunde enbart programmeras om av dom i Tyskland. Tror det är liten risk att du får en laddare med samma fel, var ju två år sedan det hände.
 
Toppen