• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nästan som på 70-talet, inga appar

D

Deleted member 11118

Guest
Har en husbil vi trivs med. där sitter en GPS, i min och hustruns mobil finns inga appar på ställplatser eller campingar. Vi har väldigt mycket kartor och andra böcker om camping och ställplats. Kopplar ibland upp mej på interner för att kolla ställplatser och internet, kul i bland veta avståndet också. Åkt runt i Europa med bil, husvagn, husbil i över 20 år. Varför måste jag ha appar om allt, jag klarar mej ändå. Är jag den siste med kartor och böcker.
 
F

F.d. 24550

Guest
Nej, vi använder också kartor och böcker. Skall man reseplanera så behöver man lite överblick och det kan man inte få i en app. Tycker det är kul att följa med på kartan och använder överstrykningspenna för att markera var vi åkt. Olika färger för olika år. Vi har också en 10-årsdagbok där vi skriver in var vi övernattat med husbil med koordinater och allt. Väldigt kul att se var vi varit detta datum de senaste 10 åren. Vi har ibland varit hänvisade till karta då våra elektroniska hjälpmedel valt så usla vägar att man trots hyfsat bred väg inte kunnat köra mer än 40 km/h. Då måste man hitta tillbaka till en större väg.

Dessutom jobbar vi i IT-branschen och har inte riktigt tålamod med appar med klumpig design och funktion.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Har en husbil vi trivs med. där sitter en GPS, i min och hustruns mobil finns inga appar på ställplatser eller campingar. Vi har väldigt mycket kartor och andra böcker om camping och ställplats. Kopplar ibland upp mej på interner för att kolla ställplatser och internet, kul i bland veta avståndet också. Åkt runt i Europa med bil, husvagn, husbil i över 20 år. Varför måste jag ha appar om allt, jag klarar mej ändå. Är jag den siste med kartor och böcker.

Du börjar bli mer och mer sällsynt;). Jag gillar att kolla på nätet, då jag hatar att komma till en plats som inte är kvar.:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi är fifty-fifty för det mesta: (fast hon är vackrast hela tiden)
+ jag har några nyttiga appar på paddan (tack Knarrevik & HBK) där jag kan hitta absolut allt vi behöver på våra resor + lite till. Det enda i pappersformat jag har med mig är mitt pass.
- ringer/pratar, MMS-ar eller SMS-ar ALDRIG då mobilen i princip är avstängd 99,9% av tiden (0,1%=laddning)!

+ Marianne drar med sig tonvis med kartor, tidskrifter/magasin och samlar broschyrer överallt dit vi kommer
- skickar hundratals SMS/mån, men har inga som helst appar och är totalt ointresserad varken för Readly/Ztory eller Internet.

Tur att alla får göra som dom vill. Tänk om alla människor var tvungna att logga in på FB innan ens borstat tänderna på morgonen... hemsk tanke!!!

Mapps or App's? Both!
unnamed.png
Källa: Internet
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Tycker att en mix av karta, GPS och appar funkar bäst. Karta för översikt och grovplanering var färden ska gå för dagen, GPS för att ta sig dit och slutligen appen för att hitta en ställplats/camping inom rimligt avstånd.

Men när vi åkte runt i Europa på 80 o 90 talet hade vi 4 kartböcker från olika förlag, och Berlitz reseguider. Så med dom underlagen fick man snickra ihop allting. Campingplatserna var ofta utmärkta med en triangel i kartböckerna, men skalan var ju så att triangeln var lika stor som orten som campingen låg i. Så det var ofta många frågor till lokalbefolkning och felkörningar innan man kom fram. Men det var en tjusning med det med.:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Har man en gång använt Bordatlas katalog och mer än hälften av ställplatserna inte längre existerar är det numera ställplatsappar som man kan lita på. Med massor av info, bilder och ofta Streetview.
Enklare kan det inte bli och framför allt sparad tid!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Vi har naturligtvis också GPS, men inte i appar. Vi planerar en dagsetapp dagen innan vi kör. Då har vi rekat och klart och vet precis var vi skall övernatta. Vi vill inte tillbringa all den vakna tiden bakom ratten. Vi kör för att stanna, se och uppleva nåt. Att bara titta ut genom rutan ger ingenting. Vi använder förstås nätet också - men inte appar. Appar är programkod du installerar utan att egentligen veta vad den innehåller eller vem som står bakom appen. Ofta kräver de behörighet långt över vad som egentligen är relevant för dess funktion. Till vad?
 
F

F.d. 24550

Guest
Vad har du för garanti att uppgifterna i apparna stämmer? Kan ju vara gamla bilder och uppgifter även där. Inte ens Google Maps visar aktuell information. Vi har flyttat in i ett nytt hus som började byggas för 2 år sedan. Fortfarande syns inte ett spår av det på Google Maps.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vad har du för garanti att uppgifterna i apparna stämmer? Kan ju vara gamla bilder och uppgifter även där. Inte ens Google Maps visar aktuell information. Vi har flyttat in i ett nytt hus som började byggas för 2 år sedan. Fortfarande syns inte ett spår av det på Google Maps.
Det är när vägarna ändras som Google Streetview uppdateras, inte när husen byggs eller målas om.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Prata på ni kartläsare.
  • Vägarna blir allt fler, moten blir allt krångligare, trafiken blir mer och mer intensiv, vi åker alltmer internationellt/på kontinenten, stockningar blir allt vanligare, alternativvägar blir allt viktigare, snabba beslut krävs i högre utsträckning. Man kan inte stanna hursomhelst och studera en karta längre
  • Dessutom, kartorna blir allt sämre, grövre eller större, alltmer inaktuella, mm
  • Apparna, navigator- och reseplanerings-dito, är redan nu överlägsna, och blir bara bättre och bättre
Ni tillhör en utdöende ras ;);)
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Papperkartor vill jag ha i alla format och storlekar! Men varför koppla upp sig på internet för att kolla ställplatser och avstånd mellan olika punkter, dom flesta camping/ställplats appar och navigerings appar fungerar off line. Jag har en gammal iPad utan abonnemang med alla apparna liggandes i bilen. Sen ska jag kanske säga att jag kör efter minst två GPS
 
F

F.d. 24550

Guest
Prata på ni kartläsare.
  • Vägarna blir allt fler, moten blir allt krångligare, trafiken blir mer och mer intensiv, vi åker alltmer internationellt/på kontinenten, stockningar blir allt vanligare, alternativvägar blir allt viktigare, snabba beslut krävs i högre utsträckning. Man kan inte stanna hursomhelst och studera en karta längre
  • Dessutom, kartorna blir allt sämre, grövre eller större, alltmer inaktuella, mm
  • Apparna, navigator- och reseplanerings-dito, är redan nu överlägsna, och blir bara bättre och bättre
Ni tillhör en utdöende ras ;);)

Var hittar du något påstående om att någon endast navigerar efter karta?

Använd ni era appar. Ni kommer att träffa på varandra på förutbestämda platser och punkter medan vi andra upptäcker nya platser som inte finns i era appar! o_O
 
F

F.d. 24550

Guest
När vi var i Frankrike i somras såg jag en speciell karta från Michelin för husbilar. Alla ställplatser, service points, campingar och sevärdheter finns utlagda i en karta så att man enkelt kan få en överblick över vad som finns i området man befinner sig i. Den heter France Camping Car Atlas. Dessutom får man koordinater om jag inte minns helt fel.
 
D

Deleted member 11118

Guest
När vi var i Frankrike i somras såg jag en speciell karta från Michelin för husbilar. Alla ställplatser, service points, campingar och sevärdheter finns utlagda i en karta så att man enkelt kan få en överblick över vad som finns i området man befinner sig i. Den heter France Camping Car Atlas. Dessutom får man koordinater om jag inte minns helt fel.

Här finns den den innehåller ko0rdinater, klick på bilderna och för muspekaren över bilden så förstoras bilden. Michelin France Camping Car Road Atlas with campsites and Aires
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Den som rest runt i 20 år har nog sina favoritplatser som man alltid använder, då behöver man bara en liten lapp med vägnummer för att komma till området, sedan hittar man. Dock är det bra att ha en plan B. Vi har stått på ställplatsen i Narbonne 4 ggr om året i en massa år, nu var det en byggarbetsplats. Då är det bra med en ställplatsapp eller husbilsklubbens lista för att hitta något nytt. Har flera "appar" och snarare för mycket information än för lite. Problemet nu för tiden är att många platser är fullbelagda redan tidigt på dagen. Kanske det blir fler bokningsbara platser som Homepage - CAMPING CAR PARK - Aires d'étape et de services pour Camping Car på deras sida visas hur många platser som är upptagna och om man är plusmedlem kan man boka plats. Med en större bil så inträffar det att fast det finns lediga platser så är de för små och på de större platserna står det en plåtis..... bara att åka vidare . Står nu på Camping Solmar i Blanes där det finns hur många lediga platser som helst men bara ett ytterst fåtal som är tillräckligt stora och med 3.60 i takhöjd. Skuggande träd överallt, tyvärr lite för låga grenar.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag tycker att man är mer med i verkligheten om man reser med kartboken, när jag följer TomTom vet man ju bara om platserna A och B, däremellan passerar man bara städerna obemärkt förbi, dessutom vet man knappt vart i landet man befinner sig.

För några år sedan när vi ute med husbilen, vi åkte väldigt många mil och efter 7 dagar säger min bättre hälft, jag känner igen mig. OMÖJLIGT, jag har aldrig varit här tidigare, nämen då kan ju jag inte heller ha varit det får jag till svar! Hennes semestrar har alltid varit nedåt landet eller utomlands. Medans jag alltid varit berest i Norrland, men hon hade rätt, 5 dagar tidigare hade vi åkt exakt samma vägsträcka.:oops:

Det hade aldrig hänt om vi använt kartboken.

Min slutsats av detta, man blir dum i huvudet om man inte använder en kartbok eller så är man dum i huvudet som inte är bättre på appar och gud nåde vad allt heter. Ta bara haschtagg jag vet fortfarande inte vad det är, för mig var det någonting dom stökiga grabbarna höll på med i ungdomen. Visst det går säkerligen att googla fram, men jag är inte intresserad av hasch ändå.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vi hadde i mange år en riktig datamaskin installert i våre husbiler. Men og kartbøker i best mulig målestokk. Vi har begge jobbet som IT konsulenter og administrasjon i over 40 år, for meg mye av tiden på nettverk og sikkerhet. Foretrekker webløsninger foran app når en kan være online. Mindre muligheter for skadelig kode på den måten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om jag går tillräckligt tillbaka i tiden och hamnar på början av 70-talet, då hade jag städer med dess vägnummer nerklottrade på ett papper. Åkte jag bil då hade jag anteckningen i handskfacket, annars i bröstfickan om det var en MC Europa-tour. Så länge jag hade solen på min vänstra sida var allt OK, annars var det bara att pausa en stund och leta fram lappen. Så var det på den tiden då man var ung och månaden inte var synkad med lönen...
 
Toppen