• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När kommer första elhusbilen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Det är bra att vi diskuterar framtiden, det brukar kunna utkristalliseras något bra av det. Visst har många försök misslyckats men andra har gett oss en bättre vardag!
Mvh Conny J
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Jag undrar i all stillsamhet om du har några belägg för dina påståenden eller om du bara gissar utifrån dina egna ståndpunkter. Du har varit ganska ivrig i ditt vidhållande att förbränningsmotorn är det allenarådande men presterat vädigt få fakta som styrker dina uttalanden.

Jag säger inte att det ena eller andra är mer rätt men vill ändå peka på att det finns både opinion och empiri för att just du har lite fel. Tesla lever, frodas och utvecklas. En totalt eldriven husbil är kanske inte den utopi som många låter antyda. Frågan är vad vi vill tanka, el eller diesel?

Nästa fråga är varför många är så förbittrat fast i det gamla förbränningsmotorträsket? När jag köpte min första bil för trettio år sedan var en Golf GTI med 100 hk den stora drömmen. I dag är det snarast en snikvariant av samma bil. När jag för samma trettio år sedan fantiserade om en husbil var det en dröm som inte gick att uppfylla och nu är det en verklighet.

Om mindre än tjugo år ska jag gå i pension och då är jag förvissad om att huset jag bor i representerar ett värde motsvarande en eldriven husbil. Framför allt är min personbil eldriven vid den tidpunkten, i dag har jag inte råd, men om ett år eller två har värdet på dessa bilar hamnat i min priskategori och då är jag i läge att investera.

Tekniken utvecklas, precis som folket. Tyvärr är folket ofta lite sena med att förstå såväl utveckling som teknik.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Sant som du skriver Bestliner, bortsett från att vi husbilister inte är det allra vanligaste folket, så håller jag helt med dig.
Dem du kallar "miljötalibaner" lever nog mest på sin överlägsna TRO på att de vet bättre än alla andra. Mot väljarna klarar de trots allt inte att ta tag i och åtgärda bilismens verkliga problem (tycka och tro är enkelt)! Jämför du miljömässigt en p-bil från säg 1987 och före så svarar den mot miljöbelastningen från 25-100 nyare bilar och det tillåts ... uppenbarligen!
När det gäller luftföroreningarna kan man enkelt lösa dessa på samma sätt som i ex Japan (best.prakt), dvs göra det så dyrt att nyttja äldre fordon att dessa måste skrotas ut, eller avyttras till mindre bemedlade länder (jfr Vattenfalls kolkraft .. i Tyskl). Många fordon i sverige har faktiskt fortfarande ingen avgasrening överhuvudtaget (????), vi i Sverige anses ha europas äldsta och därmed sämsta fordonspark alla kategorier (= sämsta också ur miljösynpunkt)!

I Sverige (där vi vill vara världsbäst på allt) har vi "självklart" också vänt på miljöproblemet och dess lösning. Här straffar vi ex nyare normala husbilar med upp till >8-11 Tkr/år medan äldre husbilar (7 år och äldre) utan seriös förklaring gynnas med en beskattning på <6 Tkr/år. De allra äldsta kör tom "på papperet" 600 mil/år helt gratis, dvs dessa urgamla men miljöskitiga "klenoder" klassas som om de vore miljöbilar i sin användning??!!

Oförklarligt för dem som besitter ens elementära kunskaper om fordon, miljöproblem och kringförutsättningar. För att succ lösa det reella miljöproblemet och nå resultat måste naturligtvis ex husbilsparken förnyas i snabb takt = i klartext äldre bilar måste då skrotas ut!
Men nu kommer ju den sociala demokratin in (väljarna, jämlikhet, mm) och det är ju synd om dem som inte har råd med nyare bilar ... de måste osv. Svaret(?) i Sverige är uppenbarligen att det är en social rättighet att få skita ner miljön om man inte har råd med annat, man tar sig för pannan?
Om dessa äldre bilar skrotades ut skulle vi med bibehållen eller lägre miljöbelastning kunna hålla igång en mångdubbelt större "husbilsflotta" och ändå förbättra miljön!

I verkligheten betalar samhället dvs=vi alla, omfattande subsidier till såväl t.ex vindkraft som för t.ex rena elbilar, elhybrider för vem skulle annars ha råd att köpa dem? Se bara här;
Min yngste son byter nu ut sin tjänstebil från en häftig 4-hjulsdriven Volvo (>500Tkr) till en ännu häftigare miljöklassad/gynnad Mercedes (>650 Tkr)
elhybrid, med detta sjunker hans nettokostnad till ca 1/3-del av Volvons. Vem tror ni får betala detta(?), någon måste ju betala i slutänden- jo du och jag som skattebetalare. Detta är inte så noga att kolla/begränsa vad våra skattepengar går till!

Norge har fått mycket tillskott av elbilar tydligen men det har visst minskat drastiskt under 2016 men de kanske har subventionerats via någon fet oljefond om inte av norska skattebetalare.

Vissa troende/"miljötalibaner (tack Bestliner)" utgår i sken av kunskap ifrån att förbränningsmotorn inte kan fortsätta att utvecklas/förbättras, detta är helt fel och har varit så under snart 120 år, de troende har hela tiden talat om bla nya batterier, mmm.

Fn är t.ex;
¤ bränsleverkningsgraden på en bensinare ca 35%
¤ -------- " ----------------------- diesel ca 45%

Närmast arbetar man intensivare än någonsin mest med att förbättra motorernas "andning/styrning/inkl mjukvara/inre friktioner/mindre eff motorer/koppla bort ej behövda cylindrar/variabla förbränningsrum, mmm". Även pågår arbeten med att föra in delar av dieseltekniken i bensinare.
Inte helt otänkbart att man kan uppnå verkningsgrader på uppemot 60% i förbränningsmotorer och i så fall så ska man ju inte jämföra dagens/gårdagens förbränningsmotorer med morgondagens batterier som alltid har haft en förmåga att ligga 30 år framåt i tiden. (forskningsmässigt/satt i produktion).

Glöm inte bort bror duktig (miljötaliban) i Sverige, här ska vi tydligen mot aktuell miljöbakgrund ha en fossilfri fordonspark senast 2030, inte jag som satt det "realistiska målet (?)"! Nu är det ju bara 13 år dit och vad gör då alla vi/ni som köpt och fortsätter köpa nya husbilar - kanske skriver av dem helt/skrotar dem tills dess (isf blir det en oanad kapitalförstöring och därmed utslagning av berört kapital och arbetskraft under kort tidrymd).

Ser konsekvenser av den "svenska gröna målvisionen 2030" framför mig;
¤ finns bara en elbil i var 10:e familj, om nu elen räcker till - anv till o från affären och likvärdigt men för övriga ev resor gäller buss, tåg, fotvandring, cykel för de flesta "icke tillräckligt" besuttna. Vissa kommer som alltid att flyta ovanpå med sin "tro"
¤ soppan som måste fasas ut kostar då i dagens pris 120-200:-/lit
¤ Hur traktorer och andra arbetsmaskiner stora och små då ska funka måste vi nog få hjälp med av högre makter än våra nuvarande politiker.
¤ värst blir nog att bara kunna utnyttja våra förbränningsdrivna husbilar på fasta campingplatser eftersom de i detta senario kommer att vara extremt belastade av våra egna "valda makter". Med så snabba ryck en kapitalförstöring utan motstycke.
¤ Vi kommer runt 2030 möta ett helt nytt samhälle varken vi vill eller inte, vi kommer inte att känna igen oss i denna demokratins och nya miljöns anda, det enda som då gäller och som är beprövat är tyvärr bara att spara in på bekvämligheter och andra utsvävningar som vi vant oss med!
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Tack för ditt inlägg och för att du tydliggör en idioti jag aldrig har förstått. I dag kör jag en Jaguar med dieselmotor och den betingar en bilskatt om drygt 7000 per år. Jaggan drar lite, drygt halvlitern milen, och är en trevlig bil att ratta. Innan Jaguar hade jag en Citroen C5 som var tyngre, hade mer motor och drack en deciliter mer per mil men behäftades med knappt halva skatten. Jag kan inte riktigt få ordning på detta. Vår gamla Ford Transit från 92 som är husbil har fortfarande lägre skatt än min Jaguar och jag vågar påstå att den skitar ner tiofalt som mycket som jaggan. Oavsett vilket så både tror och hoppas jag på en utveckling av elbilar, oavsett om det sitter hus på dem eller ej.

Innan jag valde att äga och driva mitt eget fordon hade jag en Citroen Berlingo som tjänstebil, det var både dyrt och plågsamt för mig som företagare. Nu har jag hittat en njutbar och ekonomiskt hållbar lösning.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Tack Relax för att du gör oss alla uppmärksamma på vad målvision 2030 innebär.
Undrar om folk förstår att de måste skrota sin husbil om 13 år. Samma gäller personbilen om man nu inte är rik nog att köra Tessla. Att bo på landsbyggden blir ju inte heller så kul för dieselbussar försvinner också. Alla i landet kan ju inte ta tunnelbanan till jobbet om msn nu har något kvar. Företag som Volvo och Scania har då flyttat för länge sedan tillsammans med ex all skogsindustri och pappersbruk, stål gruvor mm. Toktalibanerna tycker säkert det är bra att sådan miljöfarlig industri försvinner. Vi som jobbar där eller hos deras underleverantörer tycker nog inte att våra jobb skall bort. Hur transporter av mat mm skall ske med enbart järnväg och elbilar vet ingen men folk får väl odla själva.
Denna tokighet har våra politiker bestämt över huvudet på oss. Det gäller att förhindra denna tokighet från miljötalibanerna vid valurnorna.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Jag säger inte att det ena eller andra är mer rätt men vill ändå peka på att det finns både opinion och empiri för att just du har lite fel. Tesla lever, frodas och utvecklas. En totalt eldriven husbil är kanske inte den utopi som många låter antyda. Frågan är vad vi vill tanka, el eller diesel?

Nästa fråga är varför många är så förbittrat fast i det gamla förbränningsmotorträsket? Framför allt är min personbil eldriven vid den tidpunkten, i dag har jag inte råd, men om ett år eller två har värdet på dessa bilar hamnat i min priskategori och då är jag i läge att investera.

Tekniken utvecklas, precis som folket. Tyvärr är folket ofta lite sena med att förstå såväl utveckling som teknik.

Betr Tesla och kommentarer till ditt ovanstående svar till Bestliner;
Ekonomi, Tesla lever men frodas??? Fakta är väl att de åtm mig veterligt ännu inte presterat annat än en rad av kraftiga underskott (stort antal Miljarder dollar) i sin verksamhet, ref Nasdaq redovisning.

Kvalitet; de har vad jag som allmänintresserad förstått av artiklar i granskande press haft stora kvalitetsproblem i sin tillverkning. Det har i sin tur drabbat ett antal kunder som känt besvikelser över att deras bilar inte svarat upp mot givna löften som utlovad effekt, och ex batterikapacitet.

Självkörande Teslor; att man haft/har stora problem i dessa utvecklingtester är ju en "visa" i pressen baserat på inträffade olyckor, ingen hemlighet.

Praktiskt vet jag inte själv så mycket mer om Tesla utöver att de planerar för en billigare variant, men vi får förhålla oss till den verklighet vi känner officiellt!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Vi behöver inte alls skrota våra bilar 2030. Vi tankar istället biodiesel. Här i Skåne kör kollektivtrafiken redan på RME och HVO. Man kan också konvertera till gasdrift. I Skåne kör kollektivtrafiken på biogas sen tio år tillbaka.
Stadsbussarna är sen Dec 2015 helt fosdilfria och regiontrafiken ska vara det 2018.
Skånska stadsbussar nu helt fossilfria | Bussmagasinet
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Elbilar!! Nu när jag börjar kommaöver traumat efter katalysatorns införande, som skulle medföra dyra motorsvagare och bränsletörstiga bilar.
 
Senast ändrad:

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

När jag startade den här tråden kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att så många HB-ägare skulle debattera elhusbilar.
Riktigt intressant att höra er alla komma med idéer. Somliga (t.ex. Bestliner och Relax) är ena riktiga "fossiltalibaner", men sånt får man räkna med. Alla kan inte lyfta blicken och se framåt.
Hursomhelst, jag tror inte heller att vi ska lämna våra kära husbilar till skrotning 2030. Miljödiesel och kanske andra alternativ kommer att finnas som ersättning för vanlig diesel. Ev. någon ytterligare reningstillsats till dieselmotorn. Eller lättare ombyggnad av den.
Men en sak är nog säker, elbilen är här för att stanna och utvecklas. Prov med både lättare och tyngre lastbilar pågår. Batterierna blir bättre och bättre, dvs högre energitäthet och billigare. Inget säger att utvecklingen skulle stanna av där. Litium är säkert en bristvara snart men vem säger att det är det enda framtida alternativet för bra batterier!
Om jag hade frågat någon (kanske Bestliner och Relax) för 30 år sedan om mobiltelefoner och påstått att jag tror att man i framtiden kan stoppa en telefon i bröstfickan, så hade kanske svaret blivit att det är "tokerier". Hur ska du ens få plats med luren i bröstfickan?
:twitcy:

Men som sagt, många bra kommentarer i tråden och fortsätt gärna. Även alla ni som är väldigt skeptiska. Jag ber om ursäkt om jag raljerar lite med vissa insändare men det tål ni och jag.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Håller med om att skattereglerna och då särskilt tjänstebilsreglerna inte bra och gynnar vissa grupper extremt. Politikerna kan styra utvecklingen och det måste göras bättre.

Att skrota ut äldre bilar är en bra idé, kanske inte för att de står för en så stor del av transportarbetet utan för att slippa dom i naturen och på platser där de skräpar ner.

Jag tror visst att förbränningsmotorn utvecklas. Det är en enorm skillnad mellan min första Opel Rekord 1969 och den Audi A4 2009 som jag kör idag och är imponerad av den utveckling som skett. Bensinförbrukningen har gått ner från litern till ca 0.7 (vet ej exakt, kör diesel idag) på dessa 50 år. Skulle denna utveckling fortsätta (drömmar?) så skulle en bensinbil inte dra mer än halvlitern milen om 50 år.

Angående "svenska gröna målvisionen 2030" så är det väl som namnet anger just en vision. Vi vet ju hur det går med en annan vision den s.k. nollvisionen, bilarnas utveckling har mycket större inverkan på dödligheten än politikernas visioner. Så kommer det också vara när det kommer till elbilens utveckling.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?


Betr Tesla och kommentarer till ditt ovanstående svar till Bestliner;
Ekonomi, Tesla lever men frodas??? Fakta är väl att de åtm mig veterligt ännu inte presterat annat än en rad av kraftiga underskott (stort antal Miljarder dollar) i sin verksamhet, ref Nasdaq redovisning.

Kvalitet; de har vad jag som allmänintresserad förstått av artiklar i granskande press haft stora kvalitetsproblem i sin tillverkning. Det har i sin tur drabbat ett antal kunder som känt besvikelser över att deras bilar inte svarat upp mot givna löften som utlovad effekt, och ex batterikapacitet.

Självkörande Teslor; att man haft/har stora problem i dessa utvecklingtester är ju en "visa" i pressen baserat på inträffade olyckor, ingen hemlighet.

Praktiskt vet jag inte själv så mycket mer om Tesla utöver att de planerar för en billigare variant, men vi får förhålla oss till den verklighet vi känner officiellt!

Tesla går liksom din tidigare arbetsgivare Saab med förlust. Men man måste skilja företagets ekonomi och deras produkter.

Kvalitetsbrister förekommer (är inte insatt) såklart men även din tidigare arbetsgivare Volvo har senaste tiden tvingats till flera återkallelser

Självkörande bilar satsar även Volvo stort på och Tesla har väl gått lite för snabbat fram.

Dessa argument har ju inte mycket med elbilar kontra bensinbilar att göra.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Vi behöver inte alls skrota våra bilar 2030. Vi tankar istället biodiesel. Här i Skåne kör kollektivtrafiken redan på RME och HVO. Man kan också konvertera till gasdrift. I Skåne kör kollektivtrafiken på biogas sen tio år tillbaka.
Stadsbussarna är sen Dec 2015 helt fosdilfria och regiontrafiken ska vara det 2018.
Skånska stadsbussar nu helt fossilfria | Bussmagasinet

Drömmar igen. Ingen idag rullande husbil har motor som är byggd för att köras på RME.
Den avgasrening som finns är gjort för nuvarande bränsle. Att konvertera till gasdrift är inte heller något du kan göra idag och vem klarar det inom lastvikten även om det var möjligt.
Vad skulle det sedan kosta? Nya typintyg tester mm skule också krävas.
Detta är ett exempel på när våra argument möts med nya drömmar som aldrig slår in.
Vem skall bekosta drömmarna?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Det pågår även forskning på fossilfri bensin.
Biobensin kan tillverkas av träflis – företag går samman för att utveckla framtidens drivmedel

Fossilfritt innebär inte att vi ska inte ska ha förbränningsmotorer, finns många alternativa bränslen redan nu.
Tror ändå att vi kommer att ha hybridhusbilar inom ett par år.
Tunga lastbilar finns redan. Scania breddar utbudet med hybridlastbil | Tidningen Proffs - En riktig lastbilstidning

Hybrid drift har vært standard på jernbanen i langt over 50 år, dieselelektriské lokomotiver har en eller flere store dieselmotorer som driver generator som igjen driver elmotorene som driver hjulene. Det finnes tilsvarende store tunge dragere for store vogntog, men ikke i mange land.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Diesel till RME konvertering finns redan och jag tror att på de åren som återstår tills vi ska köra fossilfritt så kommer det att finnas lösningar som gör att vi kan köra på fossilfri "diesel" utan konvertering.
Konverteringskit ger flexifueltraktor - Jordbruksaktuellt
Utvecklingen går ju trots allt framåt annars hade vi fortfarande suttit på en skinnbit mellan två slanor med en oxe som dragdjur.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Diesel till RME konvertering finns redan och jag tror att på de åren som återstår tills vi ska köra fossilfritt så kommer det att finnas lösningar som gör att vi kan köra på fossilfri "diesel" utan konvertering.
Konverteringskit ger flexifueltraktor - Jordbruksaktuellt
Utvecklingen går ju trots allt framåt annars hade vi fortfarande suttit på en skinnbit mellan två slanor med en oxe som dragdjur.

Drömmar och tro utan grund igen. Fakta och kostnadsredovisning saknas som vanligt.
För oss realister är kostnaderna viktiga för vi vill inte hamna i lyxfällan.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Att konvertera till gasdrift är inte heller något du kan göra idag och vem klarar det inom lastvikten även om det var möjligt

Vi kör med dieselbussar i Skåne sen mer än tio år tillbaka som är konverterade till biogas. De går även att köra på vanlig gas. Beträffande lastvikten så tror jag inte det rör sig om någon större skillnad. Du kan ju ta bort en del utrustning på motorn och ersätta den med gasinsprutningen och sen är det ju gastanken dom kanske är tyngre än dieseltanken. Jag vet inte om man kan använda samma gas till spis o värme i bodelning i så fall sparar man ju in på vikt där också.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

1) Miljödiesel och kanske andra alternativ kommer att finnas som ersättning för vanlig diesel. Ev. någon ytterligare reningstillsats till dieselmotorn. Eller lättare ombyggnad av den.

2) Prov med både lättare och tyngre lastbilar pågår. Batterierna blir bättre och bättre, dvs högre energitäthet och billigare. Inget säger att utvecklingen skulle stanna av där. Litium är säkert en bristvara snart men vem säger att det är det enda framtida alternativet för bra batterier!

3) Om jag hade frågat någon (kanske Bestliner och Relax) för 30 år sedan om mobiltelefoner och påstått att jag tror att man i framtiden kan stoppa en telefon i bröstfickan, så hade kanske svaret blivit att det är "tokerier". Hur ska du ens få plats med luren i bröstfickan?

Svar 1) Om vi nu ska övergå till fantasier, så kanske den gamla ångmotorprincipen borde dammas av igen, 1 sekel sedan senast? Dessa nya bränslen ingår naturligtvis som ideer kring förbränningsmotorers utveckling (ex vätgas). "Enklare ombyggnad resp tillsats" är nog bäst att förpassa till "TRONS värld", ändrar inte grundproblemet = för stor fossil förbrukning.

Svar 2) Pågående prover med lastbilar javisst, men; Volvo (och troligen fler) satsar visserligen vad jag vet på att ta upp laddning/ström från slingor inbyggda i vissa huvudvägar (via induktionsladdning) och sedan köra kortare förbindelse/avlastningssträckor med batteridrift (inte billigt, men ev möjligt i en helt ny typ av samhälle). Ren batteridrift för lastbilar existerar vad jag vet inte ens i tanken eller på något idestadie, det måste finnas åtm viss verklighetsförankring för att sänka pengar/resurser.

Svar 3) för 30 år sedan, då ansälld inom Televerkets Industridiv (Teli) inom den sfären uppfanns och konstruerades faktiskt värdens första "mobiltelefon", jag nyttjade ibland företagets bil försedd med tidiga experimenttelefoner (av bakelit, med fingerskiva och vikt ca 40kg) men de fungerade väl på resor. Inom televerket insåg man/vi faktiskt från början kommande utveckling (i motsats till ex Facit), tekniskt lagda människor måste inte vara begränsade i tanken för att deras realism/inte tro sätter gränser för hur pengar/medel inte får slösas bort .
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Drömmar och tro utan grund igen. Fakta och kostnadsredovisning saknas som vanligt.
För oss realister är kostnaderna viktiga för vi vill inte hamna i lyxfällan.

Har du läst länken så är kostnaden ca 4500€. Alternativet är ju att skrota en husbil som kanske är värd upp till miljonen. På min gamla bil är det ju inte ett alternativ, konverteringens pris överstiger bilen värde.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen