• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När är det bäst att ta semester?

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
När är det den bästa tiden för husbils semester? Tanken är att slippa alltför mycket trängsel, att det är varmt så att det går att bada i sjö eller hav och att det är lite lättare att få en campingplats. Vi tänker på Tyskland, Frankrike och Italien.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag har testat alla varianter under årens lopp. Det var helt givet att resa söderut och ladda med "D" vitaminer. I början var det barnen som styrde det hela, men sen tyckte jag (Som Los Suecos) att augusti-september gav mest för själen & pengarna. Fortfarande varmt & badvänligt (för dom som badar), all frukt var mogen & hade hyfsat pris, mindre turister osv... Enda nackdelen var att budgeten på jobbet skulle göras klar under oktober/november viket satte viss press på en vid hemkomsten.

Unknown.jpeg
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Augusti är det svårast att få plats. På våren kan vara lite öde på campingplatserna och det är inte säkert att all service är öppen. Det är inte säkert att t ex serveringarna är öppna.

Samma sak med ställplatserna. Under högsäsong kan det vara fullt redan före kl 14.

Home-car
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tack för era svar. Det som alla verkar eniga om är att högsommartid skall man undvika. Försommaren lockar faktiskt.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Håller med om att september är en ypperlig semestermånad för de länder som inledningsvis nämndes, men vill nog ändå mena att också en oktoberresa till exempelvis Kroatien eller Italien inte är att förakta. Gjorde i höstas (mitten av oktober) en resa från Zadar till Dubrovnik tor och hade ett fantastiskt fint och skönt svenskt sommarväder. Faktiskt inte ett moln på himlen under 10 dagar och havet var hur badvänligt som helst. Om någon undrar över färdvägen så flög vi ner till Zadar och reste sedan med hyrd bil. Husbilen stod redan under tak här hemma.
Staffan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
# Kaj o Gisela: stackare, jag förstår att det kan vara svettigt att putta sig igenom alla 18 hålen ; ) ... Kram från kyligt Albir/Altea, men det vänder snart!

Bengt och Eva hade varit gifta i över 30 år och han hade med tiden bara blivit mer och mer besatt av golf. Det var inget som frun var alltför förtjust i, men Bengts svar när det kom på tal var alltid att hon borde försöka lära sig, så att de kunde spendera tid med varandra ute på golfbanan.
Till slut, när båda fyllt 59, valde Eva att följa med på en första runda. Bengt visade nöjt vid utslaget till första hålet länge och väl hur man ska hålla klubban och stå med fötterna.

När Eva väl drog iväg sitt första slag blev det en riktig kanon – som landade 3 decimeter från flaggan på det 217 meter långa hålet.

Bengt stod helt mållös och bara tittade på sin fru.
– Så, vad nu då? undrade hon.
– Eh, nu ska du putta ner bollen i hålet, svarade Bengt, fortfarande i chock.
– Men jaha, varför sa du inte det från början?!
 
Toppen