• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Myggor i min Bürstner - Problemet löst.

HarleyStisse

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
22685
Medlemskap
2024
Semestrade i Norrland i somras och blev förvånad över att det kom in mygg i husbilen trots att vi hade våra ventiler stängda, myggnät för alla fönster och takluckor och ventilerna till AC'n stängda. Efter lite detektivarbete kunde jag konstatera att det var en massa myggor ovanför kylskåpet så när jag tittade vid in och utloppsventilerna för kylskåpet såg jag att det var för stora maskor, gissar att det var bara för att hålla bin och andra större insekter ute men det gav fritt inträde för små myggor och knott. Efter det att jag bytte ut mot riktiga myggnät som jag limmade fast med en limpistol så var problemet löst.
:mcride:
 
F

Frudden

Guest
Sv: Myggor i min Bürstner - Problemet löst.

Bra tips! Jag hade också problem med att myggarslena kom in i min bil när jag var i Norrland för ett par veckor sedan. Jag gissade på gallret till ventilationen i taket, men jag ska kolla kylskåpet också!

// Fredrik W
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: Myggor i min Bürstner - Problemet löst.

I vår Sunlight tror jeg myggen kom inn i tvangsluftingen, så der satte vi over gaz fra førstehjelpspakken. Da vi kom hjem, lagde jeg en ramme til bakre takluken og to til den store over kjøkken. Alle tre fikk flere lag myggnetting, så nå ligger rammene over myggnettingen og mørklegningssjalusien. Skal sjekke luftingen til kjøleskapet.
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Myggor i min Bürstner - Problemet löst.

Kan dom värkligen komma in via kylskåpets ventilation in i husbilen skall det inte vara tät mellan kylskåpets väggar, håkan
 

HarleyStisse

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
22685
Medlemskap
2024
Sv: Myggor i min Bürstner - Problemet löst.

Kylskåpet behöver ventilation på baksidan för att leda bort den värme som alstras, den ventilationen är två stora öppningar på utsidan, med otillräckligt myggnät. Sen är det ett liten luftspalt ovanpå kylskåpet med ett galler rakt in i bodelen.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Myggor i min Bürstner - Problemet löst.

Kylskåpet behöver ventilation på baksidan för att leda bort den värme som alstras, den ventilationen är två stora öppningar på utsidan, med otillräckligt myggnät. Sen är det ett liten luftspalt ovanpå kylskåpet med ett galler rakt in i bodelen.

Hej!
På min gamla 90;a citroen finns ingen öppning mellan "ute" ventilationen och bodelen.
Min kyl har t.o.m en plåt på ovansidan, från bodelens yttervägg och den är rejält tätad och skruvad ovanpå kylen. Sidorna på kylen är tätade med lister.
Där kommer absolut ingen mygg in.:)
Trodde inte att man ens byggde bodelar med en lösning som gör att väldigt het luft kan ta sig in ovan på eller runt kylen. Dessutom så blir det ju lite tokigt om det skulle bli fel på kylen gasolsystem om den kan ta sig direkt in i bodelen.
Saknas det ingen plåt eller isolering där då på din bil? Dessutom så borde det ju bli rejält kallt o dragit om det kommer in luft den vägen om kylen är avstängd och det borde bli väldigt varmt om den är igång.
//Tony
 
Senast ändrad:

HarleyStisse

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
22685
Medlemskap
2024
Sv: Myggor i min Bürstner - Problemet löst.

Olika vagnar har olika lösningar, jag kan inte svara på varför just min vagn är byggd som den är, viktigast är att det fanns en lösning på problemet. Vad gäller eventuellt gasolläckage så är gasol tyngre än luft och kommer att ledas ut genom den nedre utvändiga ventilationsöppningen men jag har för säkerhets skull ändå monterat in en gasolvakt i kupén, något som borde vara standard i alla husbilar.
:mcride:
 
F

F.d. 50170

Guest
Semestrade i Norrland i somras och blev förvånad över att det kom in mygg i husbilen trots att vi hade våra ventiler stängda, myggnät för alla fönster och takluckor och ventilerna till AC'n stängda. Efter lite detektivarbete kunde jag konstatera att det var en massa myggor ovanför kylskåpet så när jag tittade vid in och utloppsventilerna för kylskåpet såg jag att det var för stora maskor, gissar att det var bara för att hålla bin och andra större insekter ute men det gav fritt inträde för små myggor och knott. Efter det att jag bytte ut mot riktiga myggnät som jag limmade fast med en limpistol så var problemet löst.
:mcride:

Hur menar du med ventilerna till AC'n stängda ?

Myggen är inte så roliga att få in
 
Toppen