• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Myggnätskassett trasig samt duschdörr som hoppat ur spåren

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
B4B43273-9C8A-44DF-BC77-87A49235339C.jpeg 91C43A55-7A32-4AD4-964A-25704D665D19.jpeg
Fyra veckor med familjen i husbil (Hymer B 678) och saker börja rasa/gå sönder. Myggnätskassetten vid barnets säng gick sönder. När jag skulle dra ner ramen så fick jag nedre aluminium liste i handen och myggnätet åkte upp i kassetten. Drog ner myggnätet och fäste det i aluminiumlisten så som det det ut på de andra fönstren. Problemet: Myggnätet är inte lika spänt som de andra näten i husbilen. Hur kan man spänna myggnätet i kassetten. Se bild på typen av myggkassett som det gäller

Sedan så kärvade jalusidörren till duschen och jag såg att vissa av ”plupparna” hade hoppat ur det övre spåret som de ska på i. Någon som har erfarenhet av att lagga detta. Man vågar ju liksom inte ta i och bryta och bända i husbilen. Se bild.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det är inte gjort för att användas ! ska bara se bra ut på elmia tyvärr ! håller med man vågar inte ta i skiten då får man halva bilen över sig !
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Helt rätt att mycket är spröd plast i husbilen och det är nog för att slippa vikt, men det går lätt sönder. Skulle önska att det går att laga själv när man är ute på vägarna men med två barn som kräver sitt så är det svårt att snabbt laga. Någon annan som vet hur det kan lagas...vilket jag i lugn och ro får göra i Örebro och inte i kväll i Tylösand som bjuder på fantastiskt väder, bad och en kall i handen
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har inte funnit någon säker metod att få duschjalusin att bli på plats i min Adria men efter att den hoppat ur och slagit hål i golvet har jag lyft ur den eftersom vi inte längre duschar riktigt där. Vad jag vill ha sagt är att gör någonting. Ett hål l golvet var ingen bagatell.
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Tack för svaret! Då kommer jag göra något eftersom att jag inte vill ha hål i golvet
 

almstina

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Enköping
HBK-Nr
21953
Medlemskap
2022
Jag ser inte riktigt om du har samma typ av myggnät som vi... men i våra fönster går själva myggnätsdelen att pilla loss. På sidan av rullen finns en ”skruv”, eller en rund plastbit med ett spår i, som man kan vrida på så att nätet spänns.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Ser ju ut som "pluppen" som hoppat ut är hel och i oskadat skick. Det betyder ju i så fall att T-spåret den skall löpa i är för brett någonstans. Om du hittar det stället går det kanske att böja in (trycka ihop) spåret en aning. Är det gjort I plat borde det vara en baggis att fixa. En träbit alt. gummi/plasthammare (som inte skadar ytan på T-spåret) och en vanlig hammare som man knacker lite försiktigt med (på träbiten/plast/hummihammaren). Eller om man rent utav kommer åt att klämma ihop T-spåret med en pollygrip (skydda lacken på T-spåret med något bara).

// Niklas
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Tack Niklas. Ska försiktigt pröva denna metod för någonstans har den ju hoppat ur.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Har samme type sjalusi på toalettet i bobilen.
Der hadde også ett ledd hoppet ut av t-sporet laget av plast.
Tok en passende trebit og stakk opp i t-sporet, vridde litt på den og utvidet det akkurat nok til at jeg fikk trykt "pluppen" på plass.
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Fixade flår till felet med myggnätet genom att montera bort ramen, spänna fjädern med hjälp av skruven uppe i högra hörnet av kassetten. Tack för hjälpen här på detta fantastiska forum. Ska under veckan försöka mig på att laga duschdörren.
 

monsun31

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11535
Medlemskap
2024
Fixade flår till felet med myggnätet genom att montera bort ramen, spänna fjädern med hjälp av skruven uppe i högra hörnet av kassetten. Tack för hjälpen här på detta fantastiska forum. Ska under veckan försöka mig på att laga duschdörren.
Hur gick det och hur lagade du duschjalusiet
 

Bilagor

  • FF4A00DF-028A-488D-9741-2A596BA2A6C0.jpeg
    FF4A00DF-028A-488D-9741-2A596BA2A6C0.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 3
  • F2866C62-CDF5-4B57-9C8B-E04AA16BE52E.jpeg
    F2866C62-CDF5-4B57-9C8B-E04AA16BE52E.jpeg
    883,4 KB · Visningar: 3
Toppen