• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Myggnätsdörren har havererat

F

F.d. 2621

Guest
Vi upplever just nu den värsta myggplågan hittills i vårt liv, i trakterna kring Gimo och Österbybruk. Trakten är bekant för detta gissel och man har prövat på olika typer av bekämpningsmetoder i bygden. Vi kan intyga, att de inte varit särslilt framgångsrika!

Tack och lov för alla fönsters och luckors myggnät, men vår myggdörr med alla de tunna snörena gav upp i går. Vem vet hur denna är konstruerad? Innanför den egentliga dörren sitter ett slags kassett med det "plisserade" myggnätet med de tunna trådarna i alla dimensioner? I hb:s tjocka manual finns inte ett ord om denna viktiga detalj - riktigt dåligt må man säga! Troligen måste m,an demontera nämnda kassett för att få ordning på funktionen!?
 
Lösning
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Hej, har gjort en, i mitt tycke, förbättring av myggdörren. Ska försöka bifoga bilder. Först förankrade jag den undre linan nere i tröskeln till en justerbar livmutter när jag ändå var tvungen att byta den, sedan tycker jag att hela infästningen av dörren på låssidan är alldeles för vek med plastflärpar som ska hålla fast den. Jag gjorde två plåtstycken klämde fast dessa vid orginaldörrens låsbyglar och nu sitter myggdörren helt fast. Var det någon som förstod
Mvh Harald

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Går ut i fra det er en Hartal dør, på vår sitter mekanikken for disse tynne snorene inne i håndtaket (den lodrette listen som du drar i).
Har ikke hatt behov for å pille ned en slik dør ennå, men det ser ut til at mekanikken er tilvarende den jeg bygget opp igjen i Winnebagoen i Australia.
Det ser ut til å være 4 snorer i kassetten, 2 er festet som en U og terminert i håndtaket i begge ender og 2 som er terminert i rammen øverst og nederst.

Om du spør på merkeverksted tror jeg svaret er at hele myggdøren må byttes - det var svaret for mine gardiner i Australia. MEN jeg er nesten helt sikker på at hele myggdøren må demonteres for å fikses.

Regner med at det er noen fjærer og hjul inne i håndtaket for de 4 midterste snorene, topp og bunnsnor er de som er teminert øverst og nederst i rammen. Alternativt er alle koblet til de 2 snorene, da er de 3 øverste koblet til den nedere ytre og de 3 nederste til den øvre.

En lille kontroll før du starter: Sitter de 2 snorene som ikke går gjennom pliseen på plass? Om en av disse slipper vil en til 4 snorer i pliseen være løse og tilsynelatende i stykker.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Tack Knut för ditt engagemang! Det är ju klart, att det var du och ingen annan som stod för analysen och råden! De är klara och riktiga, tyvärr inkl åsikten att hela kassetten måste demonteras för att kunna reparera denna bräckliga konstruktion.

Jag kan inte tro annat än att flera andra råkat ut för samma haveri och inte själva kunnat åtgärda problemet. Väl hemma igen om någon vecka eller så kan jag emellertid med rätt kamera visa bilder på hur jag ändå lyckats utföra en hyfsad provisorisk lösning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Så det var ikke de 2 snorene som er festet i motsatt side?
Det hadde selvfølgelig vært for enkelt å fikse med en gang ;)

Ett døgn mer mer tankespinn rundt problemet sier meg at alle trådene er festet til de to andre uten noen trinser og fjærer og at de øverste er festet til den nederste ankertråden og motsatt. Dette vil gi en jevn styring av håndtaket slik at om en tar noenlunde på midten så går håndtaket loddrett over.

Det finnes en minimal milighet for å slippe å ta ut kassetten, det er noen plastdetaljer øverst og nederst på håndtaket som muligens kan pilles opp elelr ned slik at håndtaket kan tas ut fra rammen. Dette forutsett at ankersnorene ikke lengre er stramme og jeg løsner ikke mine for å finne ut om det er løsningen :rolleyes::rolleyes:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Tack Knut för ditt engagemang! Det är ju klart, att det var du och ingen annan som stod för analysen och råden! De är klara och riktiga, tyvärr inkl åsikten att hela kassetten måste demonteras för att kunna reparera denna bräckliga konstruktion.

Jag kan inte tro annat än att flera andra råkat ut för samma haveri och inte själva kunnat åtgärda problemet. Väl hemma igen om någon vecka eller så kan jag emellertid med rätt kamera visa bilder på hur jag ändå lyckats utföra en hyfsad provisorisk lösning.
Käre nabo och hur blev då den slutliga lösningen på detta problem?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Den slutliga lösningen har jag väl inte sett ännu, men den ligger runt hörnet. Närmare bestämt hos de trevliga och hjälpsamma teknikerna hos Codat i Fritsla. Där lämnade jag in den urmonterade kassetten och får förmodligen hämta den om några dagar Problemet är väl känt där även om det, märkligt nog, inte förekommer så ofta som jag först anade.

Det är i princip samma tunna snöre, som i tunna kanaler i de likaså tunna aluminiumprofilerna, löper runt i konstruktionen. Snörets två ändar är infästade i små nipplar i kassettens övre resp nedre vänstra hörn, sett utifrån. När en av dessa nipplar släpper sin ände av snöret, så kollapsar funktionen och det blir ett pillejobb att återställa.

Och var det inte så både du, Relax, och Knut redan var inne på?! Jodå!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Nu sitter den reparerade myggdörren åter på plats.

Reparationen tog två timmar = 1400.- och bestod i nästan total demontering av alla delar för att åter kunna fästa trådändarna i de små nipplarna. Med andra ord ingenting man kan göra utan att ta ur hela kassetten.

Med tanke på att så få kommenterade tråden måste man ju dra slutsatsen, att detta problem inte inträffar så ofta som jag trodde.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Myggnätsdörren har havererat

De som får problemet er oftest de med hunder eller katter som får tak i snoren nede i gulvlisten og trekker denne løs. Får en tak i snoren før de forsvinner inn i håndtaket så kan en klare å stramme den tilbake til nippelen i rammen. Desverre er denne muligheten borte etter et par åpninger og lukkinger av myggdøra så jeg sa ikke noe om den i første innlegg i tråden.
Nesten ingen oppdager feilen før det er for sent.

Det var en som foreslo en matte over sprekken når døren er åpen, dette er en god ide uansett - en slipper å få sand og skitt ned i denne trange kanalen.
 

BirgittaK

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2024
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Hej, jag vet att detta är en gammal tråd men den hjälpte oss när vi skulle laga dörren efter envisa möss under vinterförvaringen. Mössen hade ätit av snöret som går längst ned.
Ville bidra med en bild av hur snörena ser ut i konstruktionen.
Dörren monterades bort med två skruv i de övre hörnen, sitter bakom liten plastkåpa. 2 skruvar nere i aluminiumprofilen i golvet. Dessutom var plåtramen klistrad med dubbelhäftande tejp på mitte på båda sidorna i höjden med dörrens lås.
Därefter var det bara att lyfta ut kassetten, försiktigt montera isär ramen.
Snörena i gardinen sitter fast i vänsterkant. De tre översta går ihop och sitter fast i snöret som siiter med en liten spärr i golvet på ramen.
De tre nedersta snören går ihop och fäster mot det styr-snöret som sitter fast i översta delen av ramen. Med en liten ihålig spärrskruv.

Vi försökte först laga det trasiga snöret med att bränna ihop dem men det gick inte så bra. Gör om och gör rätt. Fick byta ut till nytt. Tråd från biltema och knut med nagellack på.

Alla snören var möjliga att byta ut, det var bättre än vi först trodde.


Dock kära gentlemän på siten, ingen kvinna skulle konstruera en gardin på detta vis. Det går ju inte att städa ordentligt!:wub:

Lycka till med lagningen ni som får samma problem

Birgitta

PS ska försöka få med en bild också, snart. DS
 
F

F.d. 54801

Guest
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Är där någon som vet om man kan justera dörren?
vår sitter lite snett i kassetten.
Dvs. att den sluter inte till i nederkant.
 
F

F.d. 50073

Guest
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Två dörrar har pajat för mig . Första gången fixade jag det själv , lossnat vid klämman på golvet ..
denna gång ett större taberas. Vet ej riktigt hu trådarna skall dras.
Dessa dörrar går nog sönder lite då och då
.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Är där någon som vet om man kan justera dörren?
vår sitter lite snett i kassetten.
Dvs. att den sluter inte till i nederkant.

Hej alla
Undrar om lite liknande sak: går "trögheten" i myggdörren att justera? Vår är så rackarns trög att ungarna inte kan öppna den utan risk för raseriutbrott ;)
Borde gå att göra snöret längre genom att flytta infästningen till höger så att säga så att säga. Höger utifrån sett. Letar efter manual lr nått men hittar inget
N.
 

Harald.Arvidsson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18038
Medlemskap
2022
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Hej, har gjort en, i mitt tycke, förbättring av myggdörren. Ska försöka bifoga bilder. Först förankrade jag den undre linan nere i tröskeln till en justerbar livmutter när jag ändå var tvungen att byta den, sedan tycker jag att hela infästningen av dörren på låssidan är alldeles för vek med plastflärpar som ska hålla fast den. Jag gjorde två plåtstycken klämde fast dessa vid orginaldörrens låsbyglar och nu sitter myggdörren helt fast. Var det någon som förstod
Mvh Harald
 

Bilagor

  • IMG_1055.JPG
    IMG_1055.JPG
    917,6 KB · Visningar: 555
  • IMG_1053.JPG
    IMG_1053.JPG
    1,9 MB · Visningar: 537
  • IMG_1051.JPG
    IMG_1051.JPG
    1,6 MB · Visningar: 534
Lösning

Ingrid & PG

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
653
Medlemskap
2024
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Hej

Har troligtvis samma myggnätsdörr som på bilden.
skall dom övre tre linorna fästas på nedre skenan och dom tre nedre till den övre som bilden visar?

PG
 

Harald.Arvidsson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18038
Medlemskap
2022
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Stämmer men när du änndå byter den nedre samlingslina fäst den i en justerbar skruv som jag försökte visa i mitt tidigare inlägg, hör av dig om du undrar på min lösning. Mvh Harald Arvidsson
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Tack till alla i tråden.
Lyckades laga min mygggardin, men vilket pilljobb.
Lite bra verktyg som går åt, stoppnål (garn) klämverktyg för lämplig hylsa (jag använde bilelskarvhylsa tog bort plastöverdraget) Biltema multitoolskruvmejsel, fota före demontering samt var noga vid montering av trådar och hylsor så de får samma längd och läge som orginaltrådarna, mindre justering av dörren går att utföra vid trådarnas ändfastsättning i toppdelen samt tröskeln.
Justering av dörr sker i toppdelen för gardinens nedre del och i vid tröskel för övre delen.
Jag använde röd 1,7mm spunnen nylonlina


Mygggardin 2.jpg
Mygggardin 1.jpg Visa bilaga 154888
 
Toppen