• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Myggmaskiner funkar dom ?

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Undrar hur en sån här UV ljusapparat skulle funka utomhus i jämförelse med Moscito magnet?

Nima - Cri 309

Säkert inte lika effektivt men man slipper gasol m.m. samt betydligt billigare.
Jag tänker på om man har den på mer eller mindre för jämnan så skulle den efter ett tag ha liknande funktion som Moscito magenet , d.v.s. att det kläcks färre nya flygfän i närområdet.

Nån som har provat?

Nu tänker jag mig alltså att använda hemma i bostaden, med långtidsverkan i första hand.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

UV basserte lokker i første hånd til seg større flygende insekter og endel mygg, har liten virkning på knott og sandfluer. Endel tester viser at UV har omlag halvparten av sin fangst på fjäriller og nattsvermere. Ved direkte sammenligning hvor en og tilsetter CO2 til UV-fangeren kommer den opp i omlag samme fangstmengde som en gasoldreven, men med mye fangst av insekter som burde få leve. Gasol utstyret og de som bruker CO2 fra flaske eller fast form sammen med el-varme ser ut til å klare å fange nesten rent med mygg, knott, sandfluer og andre blodsugende insekter.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Tack Knut.

Uppenbart att UV modeller därmed bara bör användas inomhus. Inomhus är ju tex nattfjärilar inte så kul o få i ansiktet när man sover eller i stekpannan o liknande. Däremot som du säger aldeles onödigt att ha ihjäl ute i naturen.

Tidvis sugen på en Moscito magnet, knotten slår oftast till kring midsommar o då kan det vara rätt många. Dock brukar de försvinna efter nån vecka eller två o sen har man glömt den "plågan" till nästa år. Myggen verkar mer väderstyrda, d.v.s. är det torrt knappt några alls men så fort det regnat kommer de. Dock aldrig några stora problem med mygg o knott vid huset (aldrig behövt myggnät i sovrumsfönstret tex) men bara 10-20 meter ner mot gräsmattan, och i förlängning, diken och odikad mark blir förekomsten plötsligt större. Vissa år "outhärdligt" nere vid vägen.

Utdikning skulle säkert hjälpa men inte min mark dessvärre.

Hoppas på torr sommar snart:wink:
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Häll dom i dammen, mums för fiskarna :)
Nej, Nej det är därifrån dom kommer, dom skall utrotas i alla fall hos mej.
Eftersom det inte funkar med frysen, så får jag köra dom i mikron, vill inte spruta radar i fångstpåsen det kanske skrämmer kompisarna som skall in nästa gång.
Bosse
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Nej, Nej det är därifrån dom kommer, dom skall utrotas i alla fall hos mej.
Eftersom det inte funkar med frysen, så får jag köra dom i mikron, vill inte spruta radar i fångstpåsen det kanske skrämmer kompisarna som skall in nästa gång.
Bosse

Dom har ingen chans. Dom sugs in i maskinen och hamnar i korgen.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Länge sen det fanns riktiga bekämpningsmedel att köpa:twitcy:

IMG_0834.JPG
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Ligger varje semester någon vecka på en liten camping mellan Hoting och Dorotea som heter Kilvamma naturcamping www.naturcamping.se och ägaren har där investerat i en exakt likadan maskin som du köpt Bosse.
Varje förmiddag tömmer han en välfylld påse med insekter i älven och vattnet formligen kokar av hungrig fisk, har däremot inte sett att det varit några levande kryp i påsen när han tömmer den.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Dom norrländska myggen/knotten är nog riktiga veklingar, allt i min påse rör på sej så nog lever dom.
Läste nånstans att dom lever mer än 12 Tim sen dom fångats.
Bosse
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Har nu på morgon tömt påsen, det var ca 1.5- 2 dl, nästan bara knott.
Körde först påsen 1,5 min i micron, nu var alla lungna och avslappnade, spolade sen ner knottkolonien på toaletten.
Bosse
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Nån som provat Rustas apparat?

Halva priset mot moscito magnet. I alla fall i Sverige.

Läste en del på annat forum, tror det var byggahus.se elelr om det var ett poolforum om myggapparater.
Tycks som erfarenheterna är lite bladade vad gäller driftsäkerhet. Tydligen problem med att knott kommer igenom filtret och kleggar igen ett kretskort. problemen tycks uppstå när den tas fram säsong 2.
Fast alla modeller kanske inte är lika.
alla tycks dock mer eller mindre lyriska över apparaternas effektivitet.

Denna sommar värst hittills med mygg så man funderar ju ibland. Fast driftkostnaderna avskräcker lite.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Vet inget om rustas knottmaskinen.
Men jag vet att MOSQUITO magnet som jag nu haft i ca 3 veckor fungerar förvånadsvärt bra, köpte 1 till för 2 veckor sen och har provat mej fram för att se vilken som tar mest knott.
Dom står på samma gräsyta ca 15 meter från varandra, den ena körs efter instruktionsboken vad gäller octinol.
Den andra också enl bok, men jag har satt en octinol tablett med buntband på röret för originaltablett.
Vet inte om det beror på placering eller dubbla tabletter, men den med dubbla tabletter tar ca dubbelt så mycket knott.
Nästa vecka vet jag mer då skall maskinerna byta plats.
Bosse
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

WIN_20150715_214741.JPG

Fick ett tips från en Norrman, köpte i Sorsele på ICA. Väldigt effektivt, Både mygg, knott, hundar och damer håller sig på behörigt avstånd. Luktar tjära, kostade 85:-.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Billig och bra knottdödare, klotgrillen.
Detta såg jag på bild och läste om tidigare och det verkade fungera perfekt.

http://m.gp.se/imageprocessor?image..._gen/derivatives/full/265510960.jpg&width=640

Fakta: Så här gör du

Så här gör du för att bygga om din grill till en knottdödare, enligt Anna Rosengren och Björn Nilsen:

1. Gör en ring med briketter i grillen, två rader och ett lager ovanpå. Låt det vara en glipa och tänd på i ena änden (då tänder de varandra sakta och grillen håller sig varm hela natten).

2. Stäng spjället på ovansidan och ha spjället på undersidan lite öppet.

3. Olja in locket med matolja.

4. Lägg på locket och låt knotten komma!

Bästa resultat får man på natten om det inte regnar eller blåser.


/Pelle
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

De flesta knott- och myggmaskiner funkar säkert bra men problemet är att även om man tar kål på massor av mygg/knott finns det tusenfalt igen, eller snarare miljardfalt!
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Vi köpte en Termacell (tror jag den heter) på jula förra året, vi testade den i norra Finland och i år nere i Spanien och Frankrike..kanonbra!!
Med vänlig hälsning
ArTii
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

De flesta knott- och myggmaskiner funkar säkert bra men problemet är att även om man tar kål på massor av mygg/knott finns det tusenfalt igen, eller snarare miljardfalt!

Vitsen med maskinerna är ju inte att döda alla utan bara dom som är så
dumma att dom går i fällan istället för på oss.:)

Det gäller att ställa fällan så strategiskt bra som möjligt. Följer man anvisningarna så fungerar maskinerna väldigt bra.
Vi har testat i knott/mygg rika Vansbro och vi kunde vara ute på altanen
hela nätterna utan att vara besvärade av dessa odågor.
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Det jag tycker är tråkigt är att det töms en P 11 på ca: en månad, ett läckage som man vill undvika i tex. h.bil och h.vagn.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Hur tänkte du nu?? Gasolen förbränns ju naturligtvis i myggfällan..
 
Toppen