• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Myggmaskiner funkar dom ?

F

F.d. 25286

Guest
Trevlig sommar husbilsfolket !
Med sommaren kommer plågan med mygg och knott.
Jag som älskar Lappland undrar om någon har lite fakta på dom nya gasoldrivna myggbekämpnings maskiner som finns på marknaden.
Finns allt mellan 400:- till 10.000:- . :msn_dog:
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Hej
Min svåger köpte en på Granngården och den fungerar perfekt.
När jag var där och byggde hans sommarstuga var det så mycket knott och mygg så man måste ha hatt med nät, senare när köpt aggregatet var det efter ett par veckor nstan totalt myggfritt.
Klas
 
F

F.d. 25457

Guest
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Hej, vi har en i vår trädgård och det funkar jättebra !! Förr kunde vi inte vara ute på kvällarna men nu är det helt okey. Den kostade runt 4000:- och täcker ett område på ca 3000m2.
Vi skulle inte vilja vara utan den, har räddat sommaren i 3 år nu.:yes:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Hej, vi har en i vår trädgård och det funkar jättebra !! Förr kunde vi inte vara ute på kvällarna men nu är det helt okey. Den kostade runt 4000:- och täcker ett område på ca 3000m2.
Vi skulle inte vilja vara utan den, har räddat sommaren i 3 år nu.:yes:

Vart köpte ni eran?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Som jag förstått det så tar det tid för moscito magnet med flera att uppnå effekt. Inget man har med sig till Campingplatsen direkt då det är nykläckningen av nya mygg som med tiden avtar ju fler mygg apparaten tar död på. Döremot bra hemma i trädgården. Kompisar uppe i Surahammar har sådan och innan de skaffade en gick det knappt vara ute på kvällarna

Däremot har jag rätt god erfarenhet av de där små apparaterna som har nån slagt gastub i och ett doftämne som utsöndars. Terma cell, dessa dödar inga mygg men får dem välja annan plats. Tar i och för sig nån timme eller i alla fall en halv innan man börjar märka skillnaden. Läggs med fördel under Campingbordet så sprider sig ångorna och motar bort myggen i den närmsta omgivningen. (typ runt bordet)
 

Nettan & Christer

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2024
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Den verkar ju riktigt smidig och bra den där Terma cell apparaten.
Undrar bara vad det är för ångor man själv sitter och andas in?
Hittade denna text "[FONT=Arial, Verdana, sans-serif]• Myggmedelmattorna får inte slängas i naturen eller vattendrag"[/FONT]

//Christer
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Får man slänga någonting i naturen eller vattendrag:confused:

Det är väl oftast så med kemiska bekämpningsmedel att ju bättre effekt ju mindre bra kan de vara för natur eller människa.
Minns de gamla myggmedlen och myggspiralerna, de var klart effektivare än dagens men säkert mindre bra ur nån annan synvinkel.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Har idag inhandlat en MOSQUITO MAGNET INDEPENDENCE som varit igång ca 4 timmar, svårt att uppskatta men det såg ut att vara ett par hundra knott i påsen nu när jag var och kollade läget.
Återkommer framöver hur det här utvecklar sej, men det ser ut att fungera bra, det är oerhört mycket knott runt maskinen just nu.
Bosse o Monica
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Jag har haft min i ca: 3 veckor nu. Vilken skillnad... Första dagarna var det ett moln av mördande flygfän, men nu är det bara några nyakläckta som ska in i mördarmaskinen.

PS! ett tips. Jag beställde mera grejer till mördarmaskinen billigt från Irland. Kolla här: Octenol Products Kom hem utan problem. Lägre än halva priset.
 
F

F.d. 5080

Guest
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Har idag inhandlat en MOSQUITO MAGNET INDEPENDENCE som varit igång ca 4 timmar, svårt att uppskatta men det såg ut att vara ett par hundra knott i påsen nu när jag var och kollade läget.
Återkommer framöver hur det här utvecklar sej, men det ser ut att fungera bra, det är oerhört mycket knott runt maskinen just nu.
Bosse o Monica

Gött Bosse!

Nu behöver du "bara" 19 till för att täcka in ditt lilla revir:twitcy:

//Lasse Kba
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Gött Bosse!

Nu behöver du "bara" 19 till för att täcka in ditt lilla revir:twitcy:

//Lasse Kba
Så många blir vi aldrig så att jag behöver 20 st, den täcker 4000m2 enligt tillverkaren, så vi får väl samlas på den ytan.
Har även köpt nåt som heter Termo Cell som man kan ha under bordet, den lär klara ca 20m2.
Skall bli kul att testa dessa maskiner.
Bosse
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Var ute nu och kollade knottmaskinen, var det ca tvåhundrade förut så såg det ut att vara 2000 nu, det låg tjocka lager med knott i påsens veck.
Verkar lovande.
Bosse
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Frågan verkade vara hur myggmaskinerna fungerar?
Men jag ser inget om detta.
Hur funkar dom?
Alstras koldioxid CO2, som drar till sig myggorna och hur dödar maskinen dem?
Eller alstrar maskinerna en gas som gör att myggorna inte kommer?

Att alstra CO2 är ju inte bra för den globala uppvärmingen.

Däremot verkar maskinernas effekt vara god.

Hur undviker ni att småmygg och knott kommer in i husbilen?
De små tar sig tydligen igenom gasväven i ventiler och kommer nog in genom andra springor.



Jag har märkt att det numera finns väldigt lite myggmedel av typen spray eller roll-on klet och gegga i affärerna?
Ar alla desa kemikalier förbjudna numera?

Myggspiraler nämndes.

Ett tips jag provade för några år sedan var fnöske.
Hugg lös en rejäl fnöskesvamp på en gammal björk. Den kan vara stor som en stekpanna. Dela upp den med yxa eller såg i 1-2 cm bred bitar, och 5 - 10 cm långa, medan den är fuktig. De är rätt sega att stycka.
Låt sedan soltorka ordentligt. Vid brist på sol tokas den på annat med fantasins hjälp metod. Tänd på och låt en bit ligga på en plåt och glöda, sprider en svag rök med mysig lukt som verkar hålla mygg på avstånd.
För att göra fnöske som stenåldersknuttarna använde för att göra upp eld krävs tunna kasor (spånor) som man kokar i lut och torkar. Tänder av gnistor. Googla på fnöske så finns recept.
Lite mysigt med naturmedel......



de
SM4FPD
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Maskinen omvandlar propan till CO2, mygg o knott känner på långt håll av koldioxiden människor avger, när knotten kommer nära maskinen lockas dom till ett luftintag av ocetenol, där en fläkt suger in dom i en nätpåse.
Var ute och kollade nu på morgon, går inte att uppskatta hur mycke knott som finns i påsen, men det var centimertjocka högar i påsens veck.
Det är väldigt mycke knott runt maskinen som väntar på att få komma in.
Verkar fungera väldigt bra, tur att det inte finns liknande mördarmaskiner för dom större däggdjuren.
Bosse
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

Blir det brist på mygg så det inte räcker till mat till småfågelungarna?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Myggmaskiner funkar dom ?

När jag skall tömma nätpåsen så lever många av knotten, jag byter påsen och lägger knottpåsen i frysen.
Fåglarna får lära sej äta frysta knott.
Bosse

Gör inte det dom klarar en frysning...

Jag lägger dom i en plastpåse och sprutar lite radar i så är problemet löst.
 
Toppen