• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor värmare

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Är det någon som har 220volt motorvärmare i fiat .jag har funderat lite på att skaffa en,jag har en till personbilen, varför inte skaffa en till husbilen ,den startar lättare och får upp motorvärmen snabbare om man nu redan är uppkopplad på 220v en idé, håkan
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Jag har haft en elektrisk motorvärmare installerad i ca fem år som en fiatverkstad monterat. Värmaren är bara på 300 watt men motorn blir
i alla fall ljummen och lättstartad. I och ned att värmaren bara är på 300
watt kan man köra bodelsvärmen samtidigt utan att vara rädd för att säkringarna går.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Varför beställa från andra sidan jordklotet, vänta flera veckor. betala tull och moms och ha problem vid eventuella reklamationer, nr det finns smidigare lösningar att köpa på närmare håll: Motorvärmarelement

Pålle
BILTEMA som du länkat till, De visar inte effekten. Kan vara att kineserna glömt stämpla det.
Varför handla kinesiska varor i Sverige för dubbla, tredubbla priser?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
SLANGVÄRMARE 32, 34, 38 OCH 40 MM (6)
Tekniska data
Skyddsklass . . . . . . . . . . . . . . .IP44
Slanganslutning . . . . . . . . . . . .32, 34, 38 eller 40 mm Kabellängd . . . . . . . . . . . . . . . .0,5 m
Effekt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .500 W
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Varför handla kinesiska varor i Sverige för dubbla, tredubbla priser?

Ryss-värmaren från Hong-Kong på ebay kostar ca 233 kronor. Lägger man till tull och Postnords speditionavgift, och sedan betalar moms på totalbeloppet, hamnar man förmodligen mellan 400 och 450 kronor.

Kan svårligen förstå att detta skulle motsvara 33 - 50 procent av de 300 - 330 kronor man får betala hos Biltema.

Dessutom ingår Biltema-värmaren i ett system, om man vill komplettera med t.ex. en kupévärmare.

(Effekten å Biltema-värmaren är förvisso lägre, vilket betyder att man får ha den inkopplad längre tid. Energiåtgången blir dock ungefär densamma.)

Pålle
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Effekten å Biltema-värmaren är förvisso lägre, vilket betyder att man får ha den inkopplad längre tid. Energiåtgången blir dock ungefär densamma.)
Om du så har den inkopplad i 5 år kan det inte komma upp i samma temp som 1500W
Men nu var det frågeställaren som undrade om man kunde ha en i husbilen och förmodligen var man köper en sådan.
Var och en är det fritt att handla från Feltema. Eller någon annanstans. Dessutom att välja den effekt man vill ha.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kan nog vara bättre att ha en med lite lägre effekt om man tänker använda den t.ex. på campingar eller andra ställen där effekten kan vara begränsad, en på 1500w riskerar att knäcka säkringar vid sådana tillfällen.
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jag får alde på nya bilen

Utmärkt. Sedan beror det på biltillverkaren vad som är standard. Vår nya Rapido levererades med en värmeväxlare (turbo) i en soffa. Där sitter en fläkt som ger värme från motorn, i bodelen när vi kör. Vi köpte till en Alde original slangvärmare som monterades vid motorn. Vi knäpper på värmaren en timma innan avfärd och startar lätt med en varm motor. Det blev kanonbra.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har samma typ av system som Björn&Lena, men verkningsgraden är blygsam, motorn blir ljummen, på min bil måste du köra värmen i bilen på full effekt för att få upp radiatorvattnet, sedan skall värme överföras via värmeväxlaren till motorn, resultatet blir väldigt varmt inne i bilen, jag har känt på slangarna i motorrummet dom är lite ljumna efter 2 timmar.
Jag har dock inte samma bil som Björn&Lena, men en värmeväxlare till Aldesystemet samt en separat cirkulationspump för motorvattnet.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Utmärkt. Sedan beror det på biltillverkaren vad som är standard. Vår nya Rapido levererades med en värmeväxlare (turbo) i en soffa. Där sitter en fläkt som ger värme från motorn, i bodelen när vi kör. Vi köpte till en Alde original slangvärmare som monterades vid motorn. Vi knäpper på värmaren en timma innan avfärd och startar lätt med en varm motor. Det blev kanonbra.
Jag ser ett galler i höger soffa är det extra värmen när man kör har en rapido 8066 df alde 2019 får den i april
Man sitter och läser broscher och drömmer många funderingar
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jag ser ett galler i höger soffa är det extra värmen när man kör har en rapido 8066 df alde 2019 får den i april
Man sitter och läser broscher och drömmer många funderingar

Javisst, där sitter värmeväxlaren. Fläkthastigheten styr du på Aldepanelen. Troligen behöver du tilläggsbeställa Aldes slangvärmare (motorvärmare). Resultatet blir mycket bra.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Har samma typ av system som Björn&Lena, men verkningsgraden är blygsam, motorn blir ljummen, på min bil måste du köra värmen i bilen på full effekt för att få upp radiatorvattnet, sedan skall värme överföras via värmeväxlaren till motorn, resultatet blir väldigt varmt inne i bilen, jag har känt på slangarna i motorrummet dom är lite ljumna efter 2 timmar.
Jag har dock inte samma bil som Björn&Lena, men en värmeväxlare till Aldesystemet samt en separat cirkulationspump för motorvattnet.
Hej !
Syftet med motorvärmare är just att motorn blir ljummen för att underlätta start, meningen är inte att uppnå drifttemperatur på motorn. Normalt kombineras motorvärmare på 500w och cupèvärmare i två effektsteg om 750w vardera,då klarar man sig med en säkring på 10 ampere.
BBa
 
Toppen